۱۰ ربات مشهور در تاریخ سینما

در طول سال‌های متمادی دوستان مکانیکی ما در فیلم‌های مشهور پرهزینه هالیوودی که اصطلاحاً ‹‹بلاک باستر›› نامیده می‌شوند، نه تنها به سرقت رفته‌اند بلکه به لطف فناوری و خلاقیت صنعت فیلم‌سازی پیشرفت را هم تجربه کرده‌اند. در بنیتا قصد داریم به معرفی ۱۰ ربات مشهور با تأثیری جاودانه و مثبت در تاریخ دنیای سینما بپردازیم.

در طول سال‌های متمادی دوستان مکانیکی ما در فیلم‌های مشهور پرهزینه هالیوودی که اصطلاحاً ‹‹بلاک باستر›› نامیده می‌شوند، نه تنها به سرقت رفته‌اند بلکه به لطف فناوری و خلاقیت صنعت فیلم‌سازی پیشرفت را هم تجربه کرده‌اند. در بنیتا قصد داریم به معرفی 10 ربات مشهور با تأثیری جاودانه و مثبت در تاریخ دنیای سینما بپردازیم.

مرد ماشینی (متروپولیس)

مرد ماشینی (متروپولیس)

این فیلم محصول سال 1927 آلمان به کارگردانی فریتز لانگ بود.ایده طراحی کلاسیک «انسانی»، الهام‌بخش ساخت‹‹C3P0››بود. این مرد انسان به نظر می‌رسید اما کاملاً شبیه به یک انسان نبود. سکانسی که چهره ماریا به ربات انتقال داده شد، بعد از گذشت حدود 90 سال هنوز هم برای ما جذاب است.

 

آدم‌آهنی (جادوگر شهر اوز)

آدم‌آهنی (جادوگر شهر اوز)

یک مرد قوطی شکل! آن هم در سال 1939 که فناوری فیلم‌سازی بسیار ابتدایی‌تر زمان حال حاضر آن بود. چگونه می‌توان یک ربات را در دنیای سینما باورپذیر کرد؟ این ربات از آن نظر اهمیت داشت که زمینه‌ساز شروع بحث  در مورد شخصیت بخشی به موجودات آهنی ساخته دست بشر شد. این ربات‌ها می‌توانستند همچون انسان‌ها رفتاری گرم و صمیمانه داشته باشند و عملکرد ربات به‌اندازه طراحی آن مهم بود.‹‹ویکتور فلمینگ ››این فیلم را بر اساس رمانی برای کودکانُ نوشته ‹‹ال.فرانک باوم›› آمریکایی ساخت.

گُرت ( روزی که زمین همچنان مقاومت می‌کند  1951 و 2008)

گُرت ( روزی که زمین همچنان مقاومت می‌کند  1951)

گُرت ( روزی که زمین همچنان مقاومت می‌کند  2008)

رباتی قوی که انسان‌ها را تهدید می‌کند، با تخریبی مرگبار به حیات آن‌ها بر روی زمین پایان می‌دهد. طراحی این ربات ساده، اما به‌گونه‌ای تأثیرگذار بود که این شخصیت منفی در سال 2008 بار دیگر بازآفرینی و ساخته شد.طراحی این ربات کلاسیک و باورپذیر بود و نسبت به همتایان پیشین خود کمتر مکانیکی بود که همین موضوع باعث می‌شد که این ربات بیشتر بیگانه و عجیب به نظر برسد. پوشش آهنی که صورت‹‹گُرت›› را می‌پوشاند، اصلی‌ترین ویژگی این ربات بود و چشمانی که پنهان بودند احساس ناخوشایندی را در شما ایجاد می‌کرد و حتی این ربات را شبیه به یک سلاح مرگبار می‌کرد. در رباتی که در سال 2008 بازآفرینی شد این پوشش آهنی دیده نمی‌شد اما چشم‌ها همچنان برای تلقین چنین حسی به مخاطب مخفی بودند.

وR2D2 (جنگ ستارگان 1977) C3P0

R2D2(جنگ ستارگان 1977)

C3P0(جنگ ستارگان 1977)

این ربات‌های تخیلی با شخصیت منفی می‌توانستند ستاره فیلم باشند، این ربات‌ها نسبت به ربات‌هایی که پیش از این به معرفی آن‌ها پرداختم اندکی متفاوت هستند، ما عاشق این ربات‌ها می‌شویم، که این موضوع مسلماً فیلم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آگاهی ‹‹C3P0›› از ظاهر انسانی خود باعث شده است که او را رباتی بی‌خطر بدانیم و تهدیدی برای انسان نباشد. در حالی که ‹‹R2D3›› با شخصیت بامزه و ماهیت کاربردی خود تبدیل به یک سلاح مفید شده است.چالشی که گروه فیلم‌سازی در اینجا با آن روبرو می‌شدند، مطابقت لازم و ضروری هنر فیلم‌برداری و مراحل پس از تولید با C3P0 بود که به محیط اطراف خود واکنش زیادی نشان می‌داد و همین موضوع این ربات را در روند فیلم تبدیل به یک کابوس می‌کرد. این ربات  زمان زیادی را  صرف طی کردن بیابان‌های غرق در خاک کرد که باعث شد در جلب نظر مخاطب موفق شود.  با توجه به مواردی که بیان شد نتیجه می‌گیرم که ابن دو ربات می‌توانند ستاره فیلم شوند.

 

وال ای(2008)

wall-E

chappie

شخصیت  مکانیکی دیگری که آن را دوست داریم، رباتی بامزه است به نام ‹‹ wall-E››که با رفتار خود  مخاطب را به خنده وا‌می‌دارد. ما در سال 20015 برادر قدبلند گمشده او (چپی) را در فیلمی به همین نام در شکل رباتی می‌بینیم که توانایی آموختن و احساس کردن را دارد که نشان می‌دهد این شکل از ربات‌ها هنوز هم می‌تواند در جذب مخاطب موفق عمل کنند. ما هنوز سعی می‌کنیم این باور را در خود ایجاد کنیم که ربات‌ها می‌توانند شخصیتی انسانی داشته باشند و یا حداقل تا حد ممکن می‌توانند به شخصیت انسانی نزدیک شوند، اگرچه عصیان گری این موجودات دوست‌داشتنی و اینکه دیگران با یک دید صرفاً کاربردی  به آن‌ها نگاه می‌کنند، آنها را از شخصیت انسانی دور می‌کنند.

 

 پلیس آهنی (پلیس آهنی- 1978)

پلیس آهنی (پلیس آهنی- 1978)

یک ربات یا یک موجود با دو اجزای مکانیکی و طبیعی؟ ممکن است هر دو حالت به اقتضای حالات و احساسات در این موجود شگفت‌انگیز پدیدار شوند. فیلم‌سازان  در فیلم‹‹پلیس آهنی›› می‌خواهند این نظر را به مخاطب خود القا کنند که ربات‌ها از زمان آدم‌آهنی شهر اُز پیشرفت زیادی داشته‌اند و بر اساس ترکیبی از استفاده از وسایل مکانیکی برای ساختن موجودی شبیه به انسان و ‹‹پیتر ولر›› (بازیگر) در لباسی که به‌دقت ساخته شده است، عملکردی متقاعدکننده را ارائه دهند. دست‌اندرکاران این فیلم با استفاده از هنر فیلم‌برداری مفاصل این ربات انسان‌نما را مخفی کرده بودند؛ به‌گونه‌ای که همه ما باور کرده بودیم که این ربات یک مرد ماشینی مرگبار است.

 تی-1000 (نابودگر2-1991)

تی-1000 (نابودگر2-1991)

در حالی که‹‹سایبرگ تی 800 ›› موجودی با هر دو اجزای مکانیکی و طبیعی بود، اما‹‹تی 1000››  متفاوت عمل کرد، و یا حداقل  با تغییر دادن حالت بودن بدن خود می‌توانست عملکردی متفاوتی داشته باشد! حال این سؤال مطرح می‌شود که چگونه یک ربات ظاهراً مایع ساخته می‌شود؟

استفاده از نرم‌افزار طراحی شخصیتی که در فیلم  ‹‹پرتگاه (1938)›› برای طراحی موجود آبی به کار گرفته شد، باعث شد  ‹‹نابودگر 2›› وارد دنیای کاملاً متفاوت و جدیدی شود و این فیلم را که جلوه‌های ویژه زیادی در آن دیده می‌شد،  تبدیل به فیلمی بسیار جذاب کرد و موجب شد که نابودگر 2 با خلق‹‹تی 1000››  تبدیل به کابوسی شود که درست جلوی چشم شما است، زیرا این ربات باید درست قبل از اینکه سرش دوتکه شود از میان میله‌های زندان عبور کند و حالت بدن خود را که از  نوعی فلز مایع ساخته شده است  را تغییر دهد (به قابلیت‌های ربات در داستان فیلم اشاره دارد). این موضوع که بدن ربات در حالت اولیه خود همانند  فلز کروم صیقل داده شده، صاف و صیقلی است، این ربات را تأثیر گزار تر می‌کند.

 

 ABCجنگجوی( Judge Dredd – 1995) 

جنگجویABC

هرکسی که با مجله تصویری دوست‌داشتنی ‹‹2000AD››  بزرگ شده باشد، طرفدار سرسخت جنگجویان‹‹ABC  ››است جنگجویان ‹‹ABC  ›› گروهی از ربات‌های مختلف ساخته‌شده برای جنگ هستند.

وقتی فیلم ‹‹Judg Dredd››اکران شد نکته برجسته فیلم ظاهر همرستاین، رهبر گروه جنگجویان بود. رباتی  قوی و رعب‌آور بود. این ربات که باهدف نمایش شخصیت‌های اصلی مجله خلق شده بود، طراحی اغراق‌آمیزی داشت.

 

 اپتیموس پرایم (تبدیل شوندگان)

اپتیموس پرایم (تبدیل شوندگان)

اما ربات‌هایی که در این چند سال اخیر، فاتح پرده‌های سینما شده‌اند، بیگانگانی ازفضاهای دوردست هستند. پیچیدگی بارو نکردنی ربات‌ها در سری فیلم‌های‹‹تبدیل شوندگان››باور مردم را به چالش می‌کشد. شاید درست نباشد به‌جای لذت بردن از فیلم، بیش از نیمی از زمان فیلم به این فکر کنید که آن‌ها چگونه ساخته می‌شوند، به آن‌ها جان داده می‌شود و نمایش داده می‌شوند، اما اصل مطلب همین است.

ایوا (Ex Machina- 2015)

ایوا (Ex Machina- 2015)

‹‹ایوای شگفت‌انگیز›› یک شاهکار بود. چه زمانی دوران ایوای انسان نمای فوق پیشرفته شروع شد و بشر به پایان خود نزدیک شد؟ داستان این ربات باعث شد تا باورهای مردم در مورد ربات‌ها زیر سؤال برود. وقتی در ابتدای فیلم وقتی می‌بینید  که شخصیت فیلم  چگونه تحت تأثیر هوش مصنوعی ربات قرار می‌گیرد، هیجان‌زده می‌شوید و برای اینکه ببینید در ذهن این ربات چه می‌گذرد ، با دقت تمام فیلم را دنبال می‌کنید. هدف فیلم بیان این مطلب است که این ربات و ربات‌های دیگر می‌توانند از نبوغ فوق‌العاده‌ای برخوردار باشند و جلوه‌های ویژه باورنکردنی هم فیلم را در این هدف یاری می‌کنند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان