ماهان شبکه ایرانیان

جذابیت‌های ذاتی تئاتر در برابر سینما

سینماسینما، کیوان کثیریان: این روزها تئاتر به مراتب بیش از سینما جذابیت دارد. رونق سالن‌های پرتعداد تئاتر که نمایش‌های متنوع و متعددی را هر روز به صحنه می‌برند نشان از آن دارد که گستره مخاطبان تئاتر در حال توسعه است و این هنر ارزشمند دارد جای خود را بین مخاطبانش بیش از پیش باز می‌کند

جذابیت‌های ذاتی تئاتر در برابر سینما

کیوان FF کثیریانسینماسینما، کیوان کثیریان: این روزها تئاتر به مراتب بیش از سینما جذابیت دارد. رونق سالن‌های پرتعداد تئاتر که نمایش‌های متنوع و متعددی را هر روز به صحنه می‌برند نشان از آن دارد که گستره مخاطبان تئاتر در حال توسعه است و این هنر ارزشمند دارد جای خود را بین مخاطبانش بیش از پیش باز می‌کند.
روزانه نزدیک به 200 نمایش در تهران روی صحنه می‌روند و این اتفاق بسیار بزرگی است.
سالن‌های خصوصی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و شهرزاد، پالیز، مستقل، باران و… در کنار مجموعه ایرانشهر از پر مخاطب ترین مجموعه‌های نمایشی این روزها هستند و رقابت آنها می‌تواند به ارتقای سطح کیفی نمایش‌ها بینجامد و البته قدرت انتخاب مخاطبان را هم افزایش دهد.
ضمن آنکه مجموعه تئاترشهر هم با نمایش “اعتراف” شهاب حسینی و چند نمایش دیگر روزهای پررونقی را سپری می‌کند.
پایتخت، دا، سه‌نقطه، مشایخی، پردیس تهران و… البته تالار وحدت، هنر، حافظ، مولوی و… از دیگر مجموعه‌های فعال نمایش در تهرانند که می‌شود سری به آنها هم زد. در این میانه جای آن دارد که سالنی همچون سنگلج نیز کارکرد واقعی خود را در نمایش آثار سنتی بازیابد و در این فضای رقابتی به روزهای اوج خود بازگردد.

“ماتریوشکا” کار پارسا پیروزفر برای بار چندم روی صحنه رفته است. پیروزفر نشان داده در تئاتر خلاق‌تر و پرانرژی‌تر از سینماست و ماتریوشکا اوج خلاقیت اوست. یک نمایش جذاب تک‌نفره که برگرفته از چندین داستان آنتوان چخوف است و تمام نقش‌های آن را پیروزفر به تنهایی بازی می کند؛ آن‌هم با ظرافت و دقت و صداسازی بی‌آنکه نقش‌ها با هم مخلوط شوند. ماتریوشکا را حتما باید دید.

“ماه پیشونی” یک نمایش جذاب ویژه کودکان است که یک داستان ساده کودکانه را با تلفیقی از نمایش زنده و کار با عروسک روایت کرده است. اگر کودکی اطرافتان دارید حتما به دیدن این نمایش ببرید.

“لامبورگینی” واکنش به‌جا و به‌موقعی است به پدیده گورخوابی و متن پرنکته و اجرای روانی دارد که می‌تواند تاثیرگذار باشد با بازی‌های خوب اشکان خطیبی و سیامک صفری.

“مفیستو” کار دکتر دلخواه تالار مولوی را زنده کرد. خوانشی جدید از نمایشنامه ای مشهور. یک نمایش دلپذیر با کارگردانی دقیق و بازی‌های خوب و یک محمدرصا علی اکبری درخشان در نقش اتو و یک مرتضی اسماعیل‌کاشی همچنان عالی.

“آناکارنینا” یک نمایش دونفره امروزی و سرحال است با یک موقعیت جذاب و دوبازی خوب که ظاهرا قرار است دورجدید اجراهایش را از سر بگیرد.

سه خواهر حسن معجونی، داستان خرس‌های پاندا، نامه‌هایی از خاورمیانه کیومرث مرادی، شب دشنه‌های بلند با مرضیه وفامهر، شرق دور شرق نزدیک با حامد بهداد، روز عقیم حسین کیانی، هدیه مرموز یاسر خاسب، گفت‌وگوی برجای ماندگان با باران کوثری، اگه بمیری با آتیلا پسیانی، یک دقیقه و سیزده ثانیه، بانویی از اسلو، شرقی غمگین، بهمن کوچیک و… از جمله دیگر نمایش‌های مهم روی صحنه اند.
تعدد سالن های نمایش این امکان را می‌دهد که یک نمایش پس از پایان کارش در یک سالن، در سالن‌های دیگر و برای مخاطبان بیشتری مجددا به صحنه برود. این هم اتفاق خوبی است و نهایتا به طولانی‌تر شدن زمان اجراها، مشغول‌تر شدن اهالی تئاتر و افزایش مخاطب منجر خواهد‌شد و به رونق اقتصاد تئاتر کمک می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان