ماهان شبکه ایرانیان

ببینیم یا نه؟ بررسی فیلم Dunkirk ساخته نولان

یک فیلم ۱۰۷ دقیقه ای از نویسنده و کارگردان بزرگ سینما کریستوفر نولان. این فیلمساز آنقدر شهرت و محبوبیت دارد که تا متوجه می شوید کارگردان فیلم اوست با خود می گویید پس ارزش دیدن را دارد. امروز می خواهیم به بررسی آخرین ساخته نولان یعنی Dunkirk بپردازیم البته از دیدگاه منتقدین و البته تماشاگرانی که این فیلم را دیده اند.

ببینیم یا نه؟ بررسی فیلم Dunkirk ساخته نولان

یک فیلم 107 دقیقه ای از نویسنده و کارگردان بزرگ سینما کریستوفر نولان. این فیلمساز آنقدر شهرت و محبوبیت دارد که تا متوجه می شوید کارگردان فیلم اوست با خود می گویید پس ارزش دیدن را دارد. امروز می خواهیم به بررسی آخرین ساخته نولان یعنی Dunkirk بپردازیم البته از دیدگاه منتقدین و البته تماشاگرانی که این فیلم را دیده اند.

ابتدا ببینیم خلاصه این فیلم چیست:

کریستوفر نولان این فیلم دلهره آور مربوط به جنگ جهانی دوم را درباره تخلیه شهر Dunkirk از هزاران سرباز بریتانیایی و متحدین قبل از ورود نازی ها به آن ساخته.

ببینیم یا نه؟ بررسی فیلم Dunkirk ساخته نولان

فیلم بازیگران مشهور زیادی دارد. کسانی که در آن ایفای تقش کرده اند عبارتند از: کنت برانا، سیلیان مورفی، فیون وایتهد، انوریین بارنارد، هری استایلز ( خواننده معروف )، جیمز داریسی، جک لودن، بری کوهان، تام گلیان کارنی، به همراه مارک ریلانس و تام هاردی.

رده سنی این فیلم برای 13 سال به بالا است و دلیلش هم صحنه های جنگی و البته برخی الفاظی است که در آن استفاده شده.

ژانر Dunkirk اکشن و ماجراجویی و درام تعریف شده است.

بیایید نگاهی بکنیم به نظر منتقدان مختلف درباره این فیلم:

ریچارد برادی از New Yorker

این منتقد نیویورکی نظرش درباره فیلم منفی است و معتقد است درک نولان از حافظه و تاریخ به اندازه درکش از روانشناسی و شخصیت ها پایین بوده است.

آلیسون ویلمور از BuzzFeed News

او معتقد است فیلم نولان یک فیلم جنگی استاندارد است و از این نظر همه چیز در آن رعایت شده اما علاوه بر آن زیبایی ها و تفاوت هایی نیز دارد.

کریستین لورنتزن از The New Republic

منتقد سایت New Republic بر این باور است که نولان با این فیلم توانسته کاری کند که جنگ حالتی کسل کننده به خود بگیرد. در واقع نظر این منتقد درباره فیلم منفی است و گویی از صحنه های اکشن فیلم زیاد خوشش نیامده.

آنتونی لین از New Yorker

این منتقد بر خلاف همکارش که اولین نقد را از او خواندید معتقد است فیلم تاثیری که باید را گذاشته و نولان بار دیگر به موفقیت دست یافته. او این فیلم را حماسه نولان از زمان جنگ نامیده و حتی آن را به کشیده ای نمکی تشبیه کرده!

کریستوفر اور از  The Atlantic

مشخص است که فیلم تاثیر مثبتی روی این منتقد داشته به گونه ای که او می گوید بهترین تحسینی که می توان درباره فیلم نولان گفت خیره کننده، فوق العاده و بلند پروازانه است.

کت تیلور از Globe and Mail

از نظر فنی الهام بخش، ا نظر روایتی نو آورانه و از نظر سینمایی پیچیده، Dunkirk فیلمی است هوشمندانه که ژانر خود را تقویت می کند.

آدام گراهام از Detroit News

فیلمی است فوق العاده متعهد و نولان کارش را عالی انجام داده. او داستانی جذاب از تصمیم انسان ساخته است.

مت روزسا از Salon.com

توصیف شخصیت ها در این فیلم چیزی است که باعث می شود ما پای این فیلم بنشینیم و وقت برایش صرف کنیم.

توفیل احمد از Newsweek

داستان فیلم بسیار ساده است. اما دلهره آور بودن آن و اینکه در اکشن چه اتفاقی خواهد افتاد باعث می شود به قرص سردرد احتیاج پیدا کنید.

متیو لیکونا از San Diego Reader

نبوغ کریستوفر نولان در این است که با فیلم ها مانند شطرنج برخورد می کند…

 

بسیار خب برخی از نقدهایی که درباره فیلم شده است را با هم خواندیم و در مجموع می توان گفت امتیازهای مثبت به آن بیشتر از امتیازهای منفی است. یک نگاه گذری به امتیاز های این فیلم در سایت های معروف بررسی فیلم نیز می تواند به دیدنش ترغیبتان کند. امتیاز این فیلم از IMDB 8.5 است، Rotten Tomatoes نیز امتیاز 94 درصد را به فیلم داده و دیگر سایت معروف در این زمینه Metacritic است که امتیاز 94 درصد را به آن داده.

البته من در جستجوها خود سایت ها را مانند cinemablend دیدم که به Dunkirk امتیاز متوسط را داده بودند. با این حال توصیه بدونیم به شما این است که Dunkirk را ببینید هرچند ممکن است از دسته کسانی باشید که فیلم را دوست نداشتند اما باز هم نام نولان روی آن است و همین ارزشمند است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان