دانش‌آموزان و بیماری‌های خونی

خون از دو قسمت تشکیل شده است: قسمت سلولی و قسمت مایع که پلاسما نامیده می‌شود.   عناصر سلولی خون شامل ۱) گلبول قرمز ۲) گلبول سفید ۳) پلاکت‌ها و بیماری‌های خونی شامل هموفیلی، تالاسمی، بیماری کم‌خونی فقر آهن و

دانش‌آموزان و بیماری‌های خونی

خون از دو قسمت تشکیل شده است: قسمت سلولی و قسمت مایع که پلاسما نامیده می‌شود.
 

عناصر سلولی خون شامل 1) گلبول قرمز 2) گلبول سفید 3) پلاکت‌ها و بیماری‌های خونی شامل هموفیلی، تالاسمی، بیماری کم‌خونی فقر آهن و... است.

هموفیلی:
 

اختلال ارثی و مادرزادی است. فرد هموفیلی یکی از پروتئین‌های مسوول در ایجاد لخته خون را یا ندارد یا مقدار بسیار کمی از آن را دارا است. شایع‌ترین نوع هموفیلی، هموفیلی A یا کمبود فاکتور 8 انعقادی است. هموفیلی یک بیماری ارثی و وابسته به جنس است که خانم‌ها ناقل آن هستند و تظاهرات خونی بیماری هموفیلی فقط در جنس مذکر دیده می‌شود. هنگامی که دانش‌آموز هموفیل مجروح می‌شود، شدیدتر یا سریع‌تر از افراد سالم خون‌ریزی نمی‌کند، بلکه زمان خون‌ریزی‌اش طولانی‌تر خواهد بود. به طوری که با هر ضربه و فشار و گاهی خود به خود دچار خون‌ریزی‌های شدید مخاطی، عضلانی، مفصلی و غیره می‌شود.

تالاسمی:
 

یک بیماری ارثی خونی است. در نوع شدید آ‌ن که تالاسمی ماژور نام دارد، ژن مربوط به بیماری از پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شود. در این نوع تالاسمی گلبول‌های قرمز خون ناهنجار و غیرطبیعی هستند و عمر معمولی 120 روزه خود را طی نکرده و خیلی زود در مراحل ابتدایی تشکیل در مغز استخوان و یا پس از آن در طحال منهدم شده و فرد دچار کم‌خونی و رنگ‌پریدگی می‌شود. تنها درمان این بیماران تزریق خون مکرر است و چنانچه این افراد بین یک تا هشت سالگی خون دریافت نکنند، از بین خواهند رفت. شما می‌توانید در این ایام با اهدای اندکی خون به این عزیزان از رنج و مشقت ‌آنان کاسته و طراوت زندگی را برایشان به ارمغان آورید.

کم‌خونی فقرآهن:
 

دختران و پسران نوجوان به علت جهش رشد نوجوانی به آهن بیشتری نیاز دارند چنانچه برای ساختن گلبول‌ قرمز خون، آهن به مقدار کافی در دسترس بدن نباشند، ابتدا فرد از ذخایر آهن بدن خود استفاده می‌کند، سپس در صورت ادامه کمبود، ذخایر آهن بدن تخلیه می‌شود و کم‌خونی فقر آهن بروز می‌کند.
منبع: http://www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر