ماهان شبکه ایرانیان

نگاه مدرن به حمام سنتی

نظر متخصصان پوست درباره ی کیسه کشیدن شاید همه ی ما در کلینیک های پوست، بیماران بسیاری را با صورت های قرمز و زخمی دیده ایم که به دلیل توصیه ی یکی از پزشکان ماهواره یی، برای درمان جوش های صورت خود به استعمال بتادین و کیسه کشیدن صورت متوسل شده و این بلاها را سر خود آورده اند

نگاه مدرن به حمام سنتی
نظر متخصصان پوست درباره ی کیسه کشیدن
شاید همه ی ما در کلینیک های پوست، بیماران بسیاری را با صورت های قرمز و زخمی دیده ایم که به دلیل توصیه ی یکی از پزشکان ماهواره یی، برای درمان جوش های صورت خود به استعمال بتادین و کیسه کشیدن صورت متوسل شده و این بلاها را سر خود آورده اند. از طرف دیگر می بینیم، که بسیاری از پدر بزرگ ها و مادربزرگ های ما که از قدیم الایام به مصرف کیسه و سفید آب(روشور) عادت داشته اند و هنوز هم این عادت را ترک نکرده اند از پوستی شاداب و خوب برخوردارند؛ پس مشکل کجاست؟
 
نکته این است که کیسه کشیدن نیز مثل هر کار دیگری اگر در جای مناسب خود بکار رود می تواند مفید بوده و اگر بی جا استفاده شود می تواند مضر باشد. باید متذکر شد که بسیاری از تجهیزات مدرن امروزی که برای جوان سازی پوست بکار می رود، از همان کیسه کشیدن های قدیمی الایام الهام گرفته اند. مثلاً در روشی به نام میکرودرم ابریشن، کریستال های خشن اکسید آلومینیوم با فشار روی پوست پاشیده می شوند و سپس با استفاده از مکش با فشار منفی دستگاه، پوست تحت ساییدن قرار می گیرد و به این ترتیب یک لایه ی سطحی از پوست برداشته می شود. این کار باعث شاداب شدن پوست، کمک به نفوذ بیشتر داروهای تجویز شده ی موضعی توسط متخصص پوست و نیز موجب جوان سازی و بهبود چین و چروک و حتی برق جوشگاه های آکنه می شود. خوب که توجه کنیم، می بینیم که بسیاری از لیزرها نیز همین هدف را دارند، یعنی یک لایه ی سطحی پوست را با استفاده از انرژی لیزر برمی دارند، اما در گذشته از سفید آب(رو شور) و کیسه برای لایه برداری مکانیکی پوست استفاده می کرده اند و با حرکات رفت و برگشتی کیسه روی پوست صورت و بدن اولاً موجب بهبودی گردش خون پوست شده اند و ثانیاً با بهره گیری از سفید آب لایه برداری مناسبی از پوست انجام می داده اند که موجب شادابی پوست و نیز تحریک آن برای کلاژن سازی می شده اند. جالب است که بدانید به تازگی یک خانم ایرانی در آمریکا در فروشگاه های بزرگ این کشور اقدام به فروش کیسه و سفید آب کرده و این وسایل مورد استقبال گسترده ی مردم آمریکا قرار گرفته و با همین وسایل پیش پا افتاده، این خانم باهوش مولتی میلیاردر شده است! پس خوب است اکنون که در علم تکنولوژی بسر می بریم رهنمودها و عادات قدیمی ترها را فراموش نکنیم و آنها را بی اهمیت نینگاریم.

روی دیگر سکه
 

همین لایه برداری مکانیکی اگر در پوست غیر سالم انجام شود یا اگر در انجام آن زیاده روی شود، می تواند مشکل ساز باشد. باید توجه داشت که اگر می خواهید از کیسه و سفید آب برای بهبود وضعیت پوست و جوان سازی استفاده کنید، نباید این کار را آنقدر ادامه دهید که پوست تان زخمی شود: چرا که پوست های ایرانی که اغلب گندمگون است، نسبت به زخم شدن و التهاب پاسخی می دهد که همراه است با لک شدن پوست. حتماً توجه کرده اید که اگر پوست سبزه یی داشته باشید، در صورت سوختن پوست مثلاً با روغن یا آب جوش دچار لک قهوه یی رنگی می شوید که گاه ماه ها همچنان پررنگ وجود خواهد داشت. علت این است که هر التهابی که در پوست های سبزه رخ می دهد، با فعالیت بیش از حد سلول های رنگدانه ساز همراه خواهد بود. بیمارانی که از جوش های غرور جوانی التهابی رنج می برند اگر از بتادین و کیسه برای درمان استفاده کنند، دچار زخم های وسیع روی جوش های خود می شوند که گاهی بهبود آن همراه با لک های فراوان و حتی جوشگاه روی صورت خواهد بود. برخی مطرح کرده اند که استفاده از سفیدآب می تواند با رخداد عفونت پوستی همراه باشد چرا که عقیده دارند سفیدآب، بهداشتی نیستند و حاوی باکتری هایی هستند که می تواند به پوست نفوذ کرده و آن را دچار عفونت کند.

ملاحظات ویژه
 

اگر دارای پوست سالم و غیر زخمی باشید و عمل کیسه کشیدن را به صورت ملایم انجام دهید، سد لایه ی خارجی پوست (اپیدرم) اجازه ی ورود میکروب به پوست را نخواهد داد و لذا از این نظر هیچ جای نگرانی نیست، اما اگر در کیسه کشیدن افراط کنید و باعث خراشیده شدن و زخمی شدن پوست شوید، این سد نفوذ ناپذیر در برابر میکروب ها را شکسته اید و لذا امکان رخداد عفونت های پوستی وجود خواهد داشت. با توجه به اینکه کیسه کشیدن در واقع یک نوع لایه برداری و پیلینگ شد. بنابراین کرم های ضد آفتاب را هرگز نباید فراموش کنید. بخصوص افرادی که مستعد لک های پوستی داشته باشند. اگر می خواهید از کیسه کشیدن برای بهتر شدن لک های پوستی تان استفاده کنید، باید دقت کنید که برخی لک ها مثل لک بارداری (ماسک بارداری یا پلاسما) به شدت نسبت به تحریکات شدید و نیز نور آفتاب حساس هستند. اگر این افراد مثلاً از لیزر درمانی های معمول که شامل لایه برداری پوست هستند، استفاده کنند اغلب شاهد تشدید لک های خود خواهند بود. در مورد کیسه کشیدن اگر این کار را خیلی شدید انجام دهند ممکن است باعث تمیزتر شدن لک بارداری شود. ضمن اینکه پوست نسبت به نور آفتاب حساس تر خواهد شد و لذا استعمال ضد آفتاب باید جدی تر مد نظر قرار گیرد. اما به طور کلی اگر خیلی ملایم با سفیدآب کیسه بکشید، شاید کمک مفیدی به تأثیر بیشتر داروهای ضد لک تجویز شده توسط متخصص پوست تان بشود. به عنوان نتیجه گیری باید بگویم که استفاده از کیسه و سفید آب (روشور) در یک حمام گرم می تواند آرامش بخش، شاداب کننده ی پوست و نیز جوان کننده ی پوست (به دلیل تحریک کلاژن سازی) باشد یعنی همان نتایجی که امروزه با کمک تجهیزاتی مثل میکرودرم ابریشن می گیریم، ولی نکته اینجاست که نباید در این کار افراط کرد و هرگز نباید ساییدن پوست را تا حدی ادامه داد که موجب زخم شدن پوست شود که در این صورت خطراتی مثل عفونت های میکروبی و نیز ایجاد لک ها و یا جوشگاه روی صورت وجود خواهد داشت.
منبع:نشریه 7 روز زندگی-ش86.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان