مایکل مور و الیور استون در جشنواره مقاومت در ایران

«مایکل مور» مستندساز جنجالی آمریکا با فیلم جدیدش «مقصد بعدی جنگ کجاست؟» در بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره «مقاومت» حضور دارد

«مایکل مور» مستندساز جنجالی آمریکا با فیلم جدیدش «مقصد بعدی جنگ کجاست؟» در بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره «مقاومت» حضور دارد. این فیلم روایتی از شکست‌های آمریکاست. مور در این مستند به کشورهای مختلف از جمله فنلاند، ایتالیا و فرانسه سفر می‌کند و روش‌های مواجهه آن‌ها با موضوعات اجتماعی و اقتصادی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این فیلم بر تقابل استفاده از این روش‌ها در مقایسه با آنچه در ایالات متحده روی می‌دهد، تأکید دارد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

مایکل مور مستندساز آمریکایی

این فیلم در بخش مسابقه فیلم‌های مستند این رویداد سینمایی حضور دارد و هم‌زمان با جشنواره از 2 تا 9 مهر سال جاری به نمایش در می‌آید.

مستند «مقصد بعدی جنگ کجاست؟» ساخته مایکل مور

فیلم جدید مایکل مور روایتی از شکست‌های آمریکاست. برای دادن درس تاریخی به آمریکا، مایکل مور کارگردان شناخته شده به تنهایی به کشورهای مختلف سفر می‌کند تا افکار و شیوه‌های این مردم را فرا گرفته و به کشورش آمریکا برگرداند. او جلوه‌هایی از تعطیلات طولانی ایتالیایی‌ها در باغ، فرانسه و ساعت ناهار مدرسه، سیاست صنعتی آلمان، سیستم زندان نروژ و حضور چشمگیر زنان در کابینه و تجارت ایسلند را به عنوان برداشت این سفر در مستند خود گنجانده است. مایکل مور برای معرفی این مستند به نام «بعد از این به کجا حمله کنیم» در یک نشست خبری در لندن گفت: «آمریکا در بیش از 15 سال گذشته نیروی تجاوزگر بوده است. تصور کنید قرار باشد به جایی حمله کنیم البته بدون خشونت که از آن درس بگیریم و با تجربه لازم به کشورمان برگردیم این محتوای فیلم است و به همین دلیل چنین عنوانی به آن دادیم.»این فیلم‌ساز صریح الهجه آمریکایی با فیلم‌های معروفی مانند «فارنهایت 9/11» و «بولینگ برای کلمباین» به داشتن مواضع انتقادآمیز نسبت به رهبران سیاسی آمریکا شهرت دارد. او در نشست خبری در لندن در پاسخ سؤالی درباره همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت: «چرا می‌خواهید خارج شوید؟ اروپا را نجات دادید. امروز اروپا به خاطر شما، بریتانیا، در موقعیت خطیری است. شما دهه سی و چهل میلادی به خاطر اروپا جنگیدید و فداکاری کردید و حال می‌خواهید از آن خارج شوید؟» فیلم مستند «بعد از این به کجا حمله کنیم؟» ساخته مایکل مور از روز جمعه 21 خرداد در بریتانیا و ایرلند اکران شد. فیلم پیشتر در کشورهای دیگر اروپا نمایش داده شده بود.

مستند بولینگ برای کلمباین ساخته مایکل مور
مستند فارنهایت 9/11 ساخته مایکل مور

مور در 23 آوریل 1954 در «فلینت»، ایالت «میشیگان»، آمریکا به دنیا آمد. در دانشگاه میشیگان در رشته خبرنگاری تحصیل کرد و کار حرفه‌ای خود را با ویراستاری مجله دانشگاه میشیگان آغاز کرد. پس از تحصیل به فیلم‌سازی مستند و برنامه‌سازی برای تلویزیون روی آورد. ویژگی اصلی فیلم‌های او زبان تند و جسورانه‌اش علیه سیاست‌مداران بخصوص سیاست‌مداران آمریکا است.او همچنین کتابی به نام «وطنم کجاست» را تألیف کرد و انتقادهای صریح و تندی علیه دولت ایالات متحده وارد کرد.

نکته قابل توجه درباره مایکل مور موضع‌گیری اخیر وی در دفاع از مسلمانان است. او در واکنش به اظهارنظر نامزد انتخاباتی جمهوری خواهان آمریکا، کمپین مایکل مور برای مقابله با سیاست‌های «دونالد ترامپ» با عنوان «ما همه مسلمانیم» را تشکیل داد.

مایکل مور در کمپین «ما همه مسلمانیم»

الیور استون با فیلم دوست من هوگو در جشنواره بین‌المللی مقاومت

«الیور استون» نیز با فیلم «دوست من هوگو» در بخش مسابقه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت حضور دارد.

الیور استون فیلمساز و مستندساز آمریکایی

روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اعلام این خبر افزود: «این فیلم تجربیات شخصی و واقعی اطرافیان هوگو چاوز از وی و زندگی سیاسی و خصوصی «چاوز» را روایت می‌کند و از زاویه دوربین"الیور استون»، کارگردان جنجال‌برانگیز آمریکا که تاکنون سه بار برنده جایزه اسکار شده و  سازنده فیلم‌هایی چون «قاتلین بالفطره» و «ترور جان اف کندی» و یکی از دوستان نزدیک «هوگو چاوز»، رهبر درگذشته ونزوئلا، جذاب و تماشایی است». البته الیور استون یک فیلم ضد ایرانی به «نام اسکندر» نیز در کارنامه دارد که به حمله «اسکندر مقدونی» به ایران در زمان «هخامنشیان» می‌پردازد که تا حد زیادی برخلاف رویدادهای تاریخی است.

فیلم «دوست من هوگو» در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی مقاومت حضور دارد و هم‌زمان با برگزاری جشنواره طی روزهای 2 تا 9 مهرماه سال جاری به نمایش در می‌آید.

فیلم «دوست من هوگو» ساخته الیور استون

از مستندهای قبلی این فیلم‌ساز نیویورکی می‌توان به «فرمانده» درباره «فیدل کاسترو» و«عنصر نامطلوب» اشاره کرد. او قصد داشت این فیلم را درباره «یاسر عرفات» رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین بسازد، اما به دلیل فراهم نشدن فرصت مصاحبه با عرفات در آن زمان، در نهایت فیلمی درباره تقابل فلسطین و رژیم صهیونیستی شد.

او همچنین چند فیلم درباره روسای جمهور آمریکا در کارنامه دارد. «دبلیو» پس از «جی. اف. کی» و «نیکسن» سومین فیلم استون درباره رئیسان جمهور آمریکاست. او برای دو فیلم «جوخه» 1986 و «متولد چهارم ژوئیه» 1989 با مضمون جنگ ویتنام جایزه اسکار بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. استون سال 1979 نیز با «قطار سریع‌السیر نیمه‌شب» ساخته «آلن پارکر» اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را گرفت. «سالوادور»، «وال استریت»، «دورز»، «آسمان و زمین»، «قاتلان بالفطره»، از دیگر فیلم‌های اوست.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر