ماهان شبکه ایرانیان

درمان های خانگی بوی عرق بدن

بوی عرق بدن افراد به نوعی خود یک بیماری محسوب نمی شود، اما بعضی اوقات افرادی که مشکل تعرق دارند ممکن است متوجه نباشند که بوی بدن آنها دیگران را اذیت می کند

درمان های خانگی بوی عرق بدن
بوی عرق بدن افراد به نوعی خود یک بیماری محسوب نمی شود، اما بعضی اوقات افرادی که مشکل تعرق دارند ممکن است متوجه نباشند که بوی بدن آنها دیگران را اذیت می کند.
بوی بدن از ترکیب عرق و باکتری حاصل می شود. البته عرق به نوبه ی خود کاملاً بی بوست، این باکتری است که با عرق بدن مخلوط می شود و چنین بوی زننده یی را به وجود می آورد.
بدن ما دو نوع عرق ترشح می کند؛ «آپوکرین» و «اکرین». عرق اِکرین برای پایین آوردن درجه حرارت بدن ما، مثلاً هنگام ورزش یا زمانی که هوا خیلی گرم است، کاربرد دارد. این نوع عرق در همه ی قسمت های بدن بطور یکنواخت ترشح می شود وبی بوست.
آپوکرین نوع ویژه یی از ترشحات بدن است که در محل های مخصوصی مثل زیر بغل، کشاله های ران، دست ها و پاها ایجاد می شود. این نوع عرق است که دلیل پیدایش بوی تند و زننده است، ولی این هم مثل اِکرین کاملاً بی بو و حاوی چربی و پروتئین است.
اما چه چیز باعث می شود که عرق آپوکرین چنین بوی زننده یی در بدن ما ایجاد کند؟
باکتری هایی روی بدن ما وجود دارد که از عرق آپوکرین تغذیه می کنند. وقتی باکتری ها این عرق را مصرف می کنند، همان کاری از آنها سرمی زند که سایر موجودات زنده پس از غذا خوردن انجام می دهند؛ بله، غذا را دفع می کنند. این بوی زننده و منزجر کننده از اینجا ناشی می شود. در واقع، باکتری ها عمل دفع غذا را دقیقاً مثل ما انجام نمی دهند. آنها پیوندهای شیمیایی را می شکنند. اما ازعرق ما تغذیه می کنند و همین باعث بوی بد و چندش آور می شود.
به هر حال، اگر شما شکل بوی بد عرق دارید، شیوه های طبیعی درمان خانگی میتواند به شما کمک کند.
1ـ استحمام کنید، سپس آب شلغم را بگیرید، به این صورت که شلغم را رنده کنید و داخل یک پارچه ی شل بافت بریزید و فشار دهید. عصاره ی بدست آمده را با یک قاشق چایخوری به زیر بغل های تان بمالید و ماساژ دهید.
2ـ استفاده از جوش شیرین بوی بد زیر بغل و پاهای شما را کاهش می دهد.
3ـ چند لیمو را در دست خود کم کم فشار دهید تا نرم شود. سپس از وسط به دو نیم کنید و به زیر بغل های تان بمالید تا هسته های ان خارج شود، سپس حمام کنید. اگر زیر بغل شما موهای زاید دارد یک روز قبل از این کار آن موها را از بین ببرید تا اسید لیموها بوی بدن شما را از بین ببرد.
4ـ هر روز به حمام بروید و بعد از آن به زیر بغل های تان پودر بزنید. این کار علاوه براینکه بوی بدن را می گیرد پوست تان را نیز سفید می کند.
5ـ روغن زیتون ،آب پرتغال، آب لیمو و گریپ فروت هم موادی هستند که شما می توانید استفاده کنید. توجه داشته باشید که افشره ی آنها باید تازه باشد. زیر بازوهای تان را پودر بزنید. جوش شیرین را به افشره اضافه کنید و به زیر بغل خود بمالید. سپس با روغن زیتون پاک کنید؛ بوی بدن شما از بین خواهد رفت.
اگر شما گوشت و مرغ می خورید و با مشکل بوی بدن بدن مواجه هستید رژیم غذایی خود را عوض کنید. مصرف گوشت و مرغ را کاهش دهید و خود را به خوردن سبزیجات عادت دهید.

توصیه های غذایی مفید
 

هر روز قبل از صبحانه پانصد میلی گرم پودر جوانه ی گندم را در آب حل کنید و بنوشید. اگر سوپر مارکت های اطراف خانه ی شما جوانه ی گندم تازه دارد، می توانید از جوانه ی گندم تازه استفاده کنید توجه داشته باشید محلول جوانه را با معده ی خالی و با آب معدنی بنوشید. کلروفیل بوی بدن را به صورت چشمگیری کم می کند یا کاملا از بین می برد.
ـ اگر کشمکش های عصبی باعث می شود که شما تعرق تان افزایش یابد و این نیز باعث می شود که بوی بدن تان زیاد شود، چای سبز بنوشید. یک قاشق چایخوری چای سبز خشک یا دو عدد چای کیسه یی را در یک فنجان آب بریزید و بگذارید به مدت ده دقیقه خیس بخورد و کم کم در طول روز آن را بنوشید. این چای به شما کمک می کند آرامش پیدا کنید و دیگر عرق نکنید.

نگران نباشید
 

اگر بدن تان بویی زننده و انزجار آور از خود متصاعد ی کند، اصلا نگران نباشید. راه های بسیاری برای رفع این مشکل پیش روی شماست. اولین کاری که باید بکنید این است که علت و سبب این بوی بد را کشف کنید. بعد می توانید با توجه به آن از روش های درمانی ویژه استفاده کنید.ا گر دیدید که با روش های معمول مشکل تان برطرف نشد، تردید نکنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا به شما در این زمینه کمک کند.

این نکات را هم حتماً بخوانید وعمل کنید
 

در فصل تابستان حداقل هر دو هفته یک بار ملحفه ها را تعویض کنید.
از خریدن لباس های زیر یا رویی که در آنها الیاف مصنوعی زیاد استفاده شده بپرهیزید. (بهترین نوع لباس برای لباس های زیر و رو، انواع نخی است.)به هیچ وجه از عطر، ادکلن، مام یا هر نوع خوشبوکننده ی دیگر زمانی که احساس می کنید عرق کرده اید استفاده نکنید. تعرق بین انگشتان پا و پشت لاله های گوش، این مناطق را مستعد رویش قارچه های پوستی می کند. از این رو به نظافت این نقاط توجه کنید. برای رفع بوی بدن پا از سنگ پا استفاده کنید، اما فراموش نکنید پس از استحمام، حتماً کف پاها را با کرم مخصوص مرطوب کنید و بلافاصله جوراب بپوشید. ترک پا عاملی جهت رویش قارچ به ویژه در فصل تابستان است. در فصل تابستان ، هفته یی یک بار و در فصول دیگر هر دو هفته یک بار کفش های تان را بشویید. این نکته درباره ی کفش های ورزشی بسیار حایز اهمیت است. استفاده از خوشبوکننده به ویژه برای پسران در دوران بلوغ لازم است. از صابون ها و شامپوهای خوشبوکننده و ترجیحاً سازگار با پوست بدن استفاده کنید. تحریک پوست بدن عاملی جهت تشدید تعرق است.

درمان های دیگر
 

اگر بوی بد عرق بدن تان با هیچ کدام از روش های بالا از بین نرفت، بدانید که راه های دیگری نیز برای رفع آن وجود دارد که نیازمند تجویز پزشک است. موارد بسیار شدید احتمالاً از بیماری هایی خاص ناشی می شوند که باید تحت درمان پزشکی قرار گیرند.
منبع: مجله 7 روز زندگی شماره 101
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان