ماهان شبکه ایرانیان

زنانی که با قلمشان جاودانه شدند؛ جی کی رولینگ

هنر، ابزاریست برای انتقال دانش به نسل‌های آینده. گاهی این دانش را در قالب داستان و شعر به نسل آینده منتقل می‌کنند. نویسندگان و شاعران، راویان جهان پر رمز و راز داستان هستند. در سری مقالات زنانی که با قلمشان جاودانه شدند، با زندگی و آثار شاعران و نویسندگان زن آشنا می‌شوید.

زنانی که با قلمشان جاودانه شدند؛ جی کی رولینگ

لامارتین، شاعر و نویسنده‌ی فرانسوی می‌گوید: «منشاء هر کار بزرگی زن است، زن کتابی است که جز به مهر و محبت خوانده نمی‌شود». زنان همواره در جهان، در عرصه‌های مختلف فعال بوده‌اند و خصوصا در ترویج و پیشرفت فرهنگ، هنر، ادبیات و علم، نقش به‌سزایی داشته‌اند. زنان، بخش جدایی‌ناپذیر ادبیات هستند و نمی‌توان نقش آن‌ها را در ادبیات نادیده گرفت. مصطفی مستور در این‌باره در کتاب «استخوان خوک و دست‌های جذامی» می‌نویسد: «اگه زنی در کار نباشه، عشقی هم در کار نیست. شکسپیر و حافظ و رومئو وژولیت و شیرین و فرهاد ول معطل‌اند. اگه روزی زن‌ها بخواند از این جا برند، تقریبا همه‌ی ادبیات و سینما و هنر دنیا رو با خودشون باید ببرند».

بنیتا هر هفته به بررسی زندگینامه و معرفی آثار زنان شاعر و نویسنده می‌پردازد. در این قسمت، به بهانه‌ی سالروز تولد جی کی رولینگ، رمان‌نویس و فیلمنامه‌نویس معروف بریتانیایی، نگاهی به زندگی و آثار این بانوی نویسنده خواهیم داشت.

جی کی رولینگ

جوآن رولینگ که همه‌ی دنیا او را با نام هنری جی.کی.رولینگ می‌شناسند، زاده‌ی 31 ژوئیه‌ی 1965 است. نام هنری دیگر جوآن، رابرت گالبریث است. عمده‌ی شهرت این نویسنده‌ی انگلیسی زبان، به خاطر نوشتن سری رمان‌های هری پاتر است که تا کنون به 65 زبان ترجمه شده و در 450 میلیون نسخه منتشر شده و در رده‌ی پرفروش‌ترین‌های تاریخ، قرار گرفته است.

پدر و مادر جوآن،‌ با عشق ازدواج کردند و ثمره‌ی این ازدواج،‌ دو دختر به نام‌های جوآن و دی بود. جوآن از کودکی تخیل قوی داشت و والدینش از همان کودکی به این استعداد او پی برده بودند.

رولینگ در گفت‌و‌گو با دیلی تلگراف می گوید: «روشن‌ترین خاطره‌ی من از دوران کودکی تصویر پدرم روی صندلی است که کتاب وزش باد در شاخه های بید را برایم می خواند. من در آن زمان آبله مرغان گرفته بودم».

جوآن از کودکی نویسندگی را آغاز کرد. او در ابتدا برای خواهرش دی داستان‌های خودش را تعریف می‌کرد و دی از این داستان‌ها بی‌نهایت لذت می‌برد. شاید همین موضوع بود که باعث شد جو تصمیم بگیرد نویسنده شود و اولین قصه‌اش را با نام «خرگوش» نوشت.

رولینگ در دانشگاه اکستر انگلستان در رشته‌ی زبان و ادبیات فرانسه مشغول به تحصیل شد. یک روز که رولینگ در حال مسافرت با قطار بود، ایده‌ی اولیه‌ی رمان هری پاتر به ذهن او خطور کرد و حدود سه سال بعد، در زمانی که از همسر روزنامه‌نگارش که اصالت پرتغالی داشت جدا شد، شروع به نوشتن داستانش کرد. رولینگ هفت سال پس از فارغ‌التحصیلی خود را یک شکست خورده‌ی واقعی می‌دانست. او دختری هفت ساله داشت و بدون شغل نیز بود. در این شرایط رولینگ شروع به نوشتن کرد و تمرکز خود را بر نویسندگی گذاشت و هری پاتر را به دنیای داستان اضافه کرد.

او تا کنون موفق شده جوایز ادبی زیادی را از آن خود کند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به: جایزه‌ی ادبی اسمارتیس بوک، جایزه‌ی کتاب کودک سال بریتانیا،‌ جایزه‌ی ادبی کاستا بوک و جایزه‌ی ادبی هانس کریستین اندرسن اشاره کرد.

جی کی رولینگ

مهمترین اثر او مجموعه‌ی هری پاتر است و رولینگ داستان‌ها و نمایشنامه‌های دیگری را نیز پیرامون همین داستان نوشته است که کوییدیچ در گذر زمان، راهنمای ناکامل و نامعتبر هاگوارتز و جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها، برخی از این مجموعه‌ها هستند.

داستان هری پاتر به صورت فیلم نیز ساخته شده و مورد استقبال فراوان قرار گرفته است.

سبک نوشتاری رولینگ تخیلی است و معمولا مورد استقبال نوجوانان قرار می‌گیرد. رولینگ همواره برای نوشتن تلاش می‌کند و امروزه جزو زنان موفق بریتانیاست. اگر از خواندن این مقاله لذت بردید،‌ می‌توانید «زنانی که با قلمشان جاودانه شدند؛ سیمین بهبهانی» را نیز بخوانید.

دوستان و همراهان همیشگی بنیتا لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید؛ همچنین می‌توانید به کانال تلگرامی بنیتا بپیوندید. 

منابع:

jkrowling

Biography

Theguardian

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان