این ۶ کار را قبل از خواب انجام ندهید

خوابیدن و کمبود خواب بحث داغ این روز‌ها است

خوابیدن و کمبود خواب بحث داغ این روز‌ها است. بازار دارویی پر از داروهای جدید و بهبود یافته شده است تا به خوابیدن ما کمک کنند, به طوری که هرچیزی را از چاقی گرفته تا آکنه علت بی‌خوابی می‌دانند. ولی حقیقت این است که ما در تخت خواب هرکاری انجام می‌دهیم جز خوابیدن. اگر می‌خواهید یک شب واقعا آرام را تجربه کنید با بنیتا همراه باشید تا بگوییم که چه کارهایی را نباید قبل از خواب انجام دهید.

 تماشای تلویزیون

برای بسیاری از ما خوابیدن هنگام تماشای تلویزیون مانند مسواک زدن تبدیل به یک رویه شده است. شاید اینطور به نظر برسد که سوسوی نور تلویزیون مانند یک هواپیمای بدون سرنشین ما را به سرزمین رویاها می‌برد ولی تقریبا می‌توان گفت که برعکس است. درواقع طبق گفته کریستوفر وینتر (Christopher Winter), متخصص خواب, صفحه نمایشی که برای ما بسیار آرامش بخش است باعث تحریک مغز ما شده و ترشح هورمون ملاتونین که هورمون لازم برای یک خواب سالم است را متوقف می‌کند. موضوع بدتر این است که اگر برنامه‌ای که مشاهده می‌کنید خشونت آمیز باشد امکان داشتن خواب بدون استراحت را بیشتر می‌کنید. پس حداقل یک ساعت قبل از خواب تلویزیون را خاموش کرده و به مغزتان اجازه استراحت دهید.

Rommel Canlas/Shutterstock

چک کردن اینستاگرام

بیشتر ما تلفن همرامان در اکثر مواقع حتی در زمان خواب هم در دسترسمان است. چک کردن ایمیل کاری, پیام‌های متنی و فیسبوک برای آخرین بار قبل از خواب بسیار وسوسه کننده است ولی باید ازش جلوگیری کرد. اریک کزیریان (Eric Kezirian) متخصص خواب در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید که وسایل الکترونیکی مخصوصا در یک اتاق تاریک مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کنند. او می‌گوید استفاده از آن‌ها هنگام شب آگاهی بدن را از تشخیص روز و شب پایین می‌آورد و خوابیدن را سخت می‌کند. این نور آبی میزان ترشح ملاتونین را بسیار تحت تاثیر قرار داده و ساعت داخلی بدن را به هم می‌ریزد. پس بهترین کار این است که تلفن همراهتان را با خودتان به تخت خواب نبرید.

Photograph by RACHATA TEYPARSIT/SHUTTERSTOCK

خوردن شیرینی شکلاتی

خوردن یک میان وعده در آخر شب یا یک صبحانه عاشقانه در تخت خواب ممکن است ایده جالبی به نظر برسد. اما این کار عواقب زیادی دارد. پاول بلو (Paul Bello), متخصص دفع حشرات, می‌گوید که حتی مقدار کمی خورده غذا که روی ملافه ریخته است می‌تواند موجودات وحشتناکی مثل مورچه, مگس و حتی سوسک را جذب کند. یک حشره شناس و دستیار ارشد علمی در موزه تاریخ طبیعی آمریکا, با این موضوع موافق است و می‌گوید که غذاهای شیرین مانند نوشابه, آبمیوه, کیک و کلوچه می‌تواند انواع مورچه و مگس را به خود جذب کند. او همچنین می‌گوید که اگر این حشرات هم باعث نشدند تا غذای خود را به تخت خواب نبرید, به این فکر کنید که شاید بدون مسواک زدن خوابتان ببرد و انواع باکتری‌ها با اضافه غذایی که لای دندان‌هایتان است به مدت 8 ساعت جشن می‌گیرند و خسارت زیادی به آن‌ها می‌زنند.

جر و بحث کردن

برای بسیاری از ما پیش آمده است که بعد از گذراندن یک روز پر مشغله تنها در زمان خوابیدن فرصت صحبت با شریک زندگیمان را داشته باشیم. ایده‌آل این است که این کار را به روش مثبت انجام دهیم, اما بعد از گذراندن یک روز پر از استرس شاید وسوسه شوید تا این کار را قبل از خواب انجام دهید. بانی ایکر ویل (Bonnie Eaker Weil), متخصص روابط, میگوید که موکول کردن جر و بحث به زمان دیگر و تلاش برای رهایی از احساسات منفی قبل از خواب در مجموع تاثیر بهتری روی عملکرد بدن شما می‌گذارد. شانس این وجود دارد که هنگام صبح و بعد از یک خواب خوب شبانه عصبانیت شما از بی‌اهمیتی همسرتان به شستن ظروف یا فراموشی‌اش بابت پرداخت نکردن قبض آب فروکش کرده باشد و بتوانید بعدا با آرامش بیشتری در مورد این موضوع‌ها صحبت کنید.

Photograph by ALLIANCE/SHUTTERSTOCK

کار کردن

کار کردن در تخت خواب ممکن است به شما احساس فعال و سازنده بودن بدهد ولی لورن استک (Lauren Stack), یک مربی بهره وری در مصاحبه با روزنامه وال استریت (Wall Street Journal) گفته است که شاید این کار به مردم احساس مفید و سازنده بودن بدهد ولی از طرفی باعث نا کارآمدیشان در ساعات کاری روز می‌شود. همچنین کار کردن در تخت خواب می‌تواند باعث بد خوابی شود.   

 

Photograph by FERNANDOMADEIRA/SHUTTERSTOCK

خوابیدن در کنار حیوان خانگیتان

پاسخ به این سوال که آیا از نظر بهداشتی درست است که حیوان خانگیمان روی تخت ما بخوابد, یک بحث داغ و البته شخصی است. با این حال با توجه به صحبت‌های بنیاد ملی خواب, بزرگترین نگرانی مردم در قسمت کردن تخت خواب با حیوان خانگیشان, اختلال خواب به دلیل حرکت و صدا در آوردن حیوان و کم شدن جای خواب است. ایده‌آل این است که حیوان خانگی در طول مدت خواب آرام و بی‌صدا یک گوشه باقی بماند ولی این اتفاق هیچ موقع نمی‌افتد. همچنین اگر آلرژی یا آسم داشته باشید, حیوانات می‌توانند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهند حتی اگر مستقیما به آن حیوان آلرژی نداشته باشید. اگر حیوانتان در خواب سر و صدا می‌کند و شما هم کمبود خواب دارید حتما به این فکر باشید که برای حیوان خانگی‌تان یک تخت خواب جدا تهیه کنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر