ماهان شبکه ایرانیان

کلسترول شما چند است، خانم؟

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که زنان به شکلی خطرناک درباره میزان کلسترول خون‌شان و اینکه چه اهمیتی دارد، بی‌اطلاع هستند

کلسترول شما چند است، خانم؟
مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که زنان به شکلی خطرناک درباره میزان کلسترول خون‌شان و اینکه چه اهمیتی دارد، بی‌اطلاع هستند. به‌نظر می‌رسد خانم‌ها نیاز دارند تا درباره کلسترول و آثار سوء آن راهنمایی شوند.
بیماری قلبی دلیل عمده مرگ و میر در میان زنان است اما بررسی که در تابستان سال 2007 در ایالات متحده آمریکا انجام شد، نشان داد که آنها توجهی به کلسترول‌شان نداشته و این مساله در ذهن آنها نمی‌گنجد و در عوض، آنها دو برابر بیشتر به وزن‌شان اهمیت می‌دهند. کمتر از نیمی از کسانی که مورد مطالعه قرار گرفتند، نگران بیماری قلبی بودند که این امر موجب نگرانی محققان و متخصصان قلب شد زیرا نشان می‌داد که زن‌ها به سلامت قلب خود اهمیتی نمی‌دهند، این مطالعه و بررسی به طور اتفاقی و تصادفی، 524 زن در سنین 18 تا 44 را مورد بررسی قرار داد.

آمارها چه می‌گویند؟
 

در مطالعه‌ای که در ایالات متحده آمریکا و از سوی انجمن تحقیق سلامت زنان انجام گردید، 74 درصد زنان درباره میزان کلسترول خون‌شان اطلاعی نداشتند و این امر درباره میزان LDL و HDL خونشان نیز مصداق داشت. از طرفی فقط نیمی از این زنان می‌توانستند مشخص کنند که کلسترول HDL «خوب» است یا «بد» است (پاسخ صحیح: HDL یا لیپوپروتئین با غلظت بالا، کلسترول خوبی است زیرا میزان HDL بالاتر از 50 به نظر می‌رسد که از زنان در برابر حملات قلبی پیشگیری می‌کند. LDL یا لیپوپروتئین با غلظت پایین، کلسترول «بد» است و مقدار بالاتر از 130 موجب خطر حمله قلبی شده و یا سکته در زنان را افزایش می‌دهد).
دکتر جو پریش رییس انجمن تحقیق سلامت زنان می‌گوید: «دوره‌ای در زندگی زنان جوان وجود دارد که در آن، آنها برای انجام معاینات سالیانه به مراکز ارایه دهنده خدمات بهداشت درمانی مراجعه نمی‌کنند. بنابراین این چیزها را نمی‌دانند و هنگامی که در میانسالی و یا سالمندی قرار می‌گیرند، این مساله به عنوان یک مشکل ظاهر شده و توجهی به میزان کلسترول‌شان و اینکه باید آنها را مرتب اندازه‌گیری کنند، ندارند.»

دقت بیشتر، نگرانی کمتر
 

محققان عنوان می‌کنند که نتایج این مطالعه، منعکس‌کننده بی‌اطلاعی از خطرات تهدید‌کننده سلامت زنان و شیوه درک آنها نسبت به مساله است. در حالی که کمتر از نیمی از افراد تحت این بررسی، نگران بیماری قلبی بودند اما تقریبا 60 درصد آنها از سرطان پستان نگرانی داشتند.
در گذشته، توجه جامعه پزشکی اغلب به بیماری قلبی‌عروقی مردان بود و در این خصوص سخنگوی انجمن قلب آمریکا یادآور می‌شود که در سال 1980 یک بسیج اطلاع‌رسانی با شعار «CPR را یاد بگیرید تا جان شوهرتان را نجات دهید» صورت گرفت اما زنان نسبت به مردان، در طول سال و به دنبال حمله قلبی، بیشتر می‌میرند و زنان بیشتری نسبت به مردان در پی سکته از بین می‌روند. وی می‌گوید: «فقط در طول 10 سال گذشته بوده که ما متوجه این تغییر و تشخیص تهدید بیماری قلبی در زنان شده‌ایم.»
توجه به خطر بالا بودن کلسترول خون در زنان و آگاهی از خطرات آن را باید هم در بیماران و هم در پزشکان در نظر گرفت. زنان نیاز دارند تا خودشان درباره میزان کلسترول خون‌شان آموزش ببینند، این اطلاع فقط نیمی از مبارزه است. به‌طور مثال، یکی از زنان عنوان کرد که یکی دو سال پیش از پزشک خود خواسته بود تا میزان کلسترول خون او را مورد بررسی قرار دهد اما او هیچ‌گونه باز‌خوردی در این زمینه از پزشک خود دریافت نکرد. بنابراین او می‌گوید که خیلی از این مساله خوشحال بود زیرا اگر چنانچه پیشنهادی از سوی پزشک مطرح نشود، به آن معنی است که حال فرد خوب است و مشکلی ندارد!
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان