ماهان شبکه ایرانیان

ضربه درمانی

شرح مختصری از تکنیک‌های ضربه درمانی یا ضربه تراپی (tapping therapy) و ارتباط آنها با مشکلات مختلف مرتبط با سلامتی در مطلب ذیل آورده شده است

ضربه درمانی

شرح مختصری از تکنیک‌های ضربه درمانی یا ضربه تراپی (tapping therapy) و ارتباط آنها با مشکلات مختلف مرتبط با سلامتی در مطلب ذیل آورده شده است. دیدگاه منتقدان در صحت و اعتبار این درمان نیز در ذیل ارائه گردیده است.
ضربه درمانی یکی از موضوعات بحث برانگیز در طی سالهای اخیر بوده است. این درمان حامیان بسیاری داشته و همچنین افرادی وجود دارند که به اعتبار آن شک دارند. این روش درمانی موضوع مطالعاتی نسبتاً جدیدی در غرب محسوب می‌شود. بیشتر آنها حتی در مورد آن چیزی نشنیده‌اند.

ضربه درمانی چیست؟

ضربه درمانی و یا EFT (تکنیک رهایی ذهن یا تکنیک رها شدن از احساسات) بر اساس مفهوم دستکاری و اداره‌ی کانالهای انرژی یا مریدین‌های انرژی (energy meridians) در بدن بنا نهاده شده است. این روش درمانی جهت درمان مشکلات روانی با استفاده از زدن ضربه به نقاط طب فشاری بکار می‌رود. ضربه به نقاط طب فشاری خاصی در بدن در حین تمرکز همزمان بر روی یک خاطره‌ی آسیب‌زا و یا مشکل روانی معلوم، به درمان عارضه کمک می‌کند. این روش درمانی جهت از بین بردن احساسات منفی، که مزاحم میدان انرژی بدن می‌باشند، بکار می‌رود. به نقاط مریدین موجود در سراسر بدن، ضربات آهسته‌ای وارد می‌شود تا موجب تسکین و رهایی از مشکلات مختلف مرتبط با سلامتی شود. بر خلاف روش‌های طب سوزنی، سوزن در این درمان استفاده نمی‌شود.

درمان کاهش وزن

این روش درمانی همچنین ممکن است جهت رفع مشکل چاقی بکار رود، به طوری که در این روش، علت ریشه‌ای افزایش وزن درمان می‌شود. افکار و احساسات منفی موجود در بدن مانع از جریان طبیعی انرژی می‌شوند. این انرژی در بدن به دام افتاده و موجب افزایش وزن می‌شود.
مشکل پرخوری که علت اصل چاقی به حساب می‌آید، بدون دلیل اتفاق نمی‌افتد. آسیبی بجای مانده از گذشته، اختلالات عاطفی، استرس، و بسیاری از این دست عوامل به این عادت کمک می‌کنند. ابتدا از بیماران مبتلا به چنین مشکلاتی خواسته می‌شود تا به مراقبه یا مدیتیشن بپردازند و پس از آن به محل‌های خاصی از بدن ضربه زده می‌شود. با کمک این درمان، گفته می‌شود که انرژی بیمار دوباره متعادل و متوازن می‌گردد.

درمان اضطراب

حملات هراس و مشکلات اضطرابی ممکن است با این روش درمان شوند. مقابله با حملات اضطراب یا هراس می‌تواند بسیار دشوار باشد. هر زمان که این حملات رخ می‌دهد، با خود یک سری مشکلاتی را به همراه می‌آورند که از کنترل خارج می‌باشند. در چنین شرایطی آرام ماندن کار تقریباً غیر ممکنی است. این روش درمانی ابتدا بایستی در زمانهایی که هیچ حمله‌ای رخ نمی‌دهد، بکار گرفته و تمرین شود. تمرین مرتب این روش موجب می‌شود بکار بردن این تکنیک‌ها برای فرد امری عادی و همیشگی شود. بنابراین، هنگامی که حمله‌ی ناشی از ترس رخ دهد، فرد براحتی می‌تواند بدون هیچ مشکلی از ضربه تراپی جهت درمان آن استفاده نماید. بایستی همزمان با بکار بردن این روش درمانی، از تکنیک تنفس عمیق استفاده شود. این امر به تنظیم جریان اکسیژن در درون بدن کمک می‌کند. هر دو این اقدامات با هم کمک می‌کنند تا بدن به حالت عادی برگردد.

انتقاد وارده بر ضربه تراپی

اعتبار EFT نمی‌تواند به وسیله‌ی هیچ گونه شواهد علمی به اثبات برسد. از اینرو منتقدان این درمان را دانش نما یا شبه علمی نامیده‌اند. این افراد هر گونه امکان دستکاری و کنترل مریدین‌های درون بدن به وسیله‌ی این روش درمانی را رد کرده‌اند. با این حال، منتقدان انکار نمی‌کنند که این تکنیک برای افرادی که آن را انجام داده‌اند، مثمر ثمر بوده است. تسکینی که با استفاده از این تکنیک حاصل می‌شود (بر طبق گفته‌ی منتقدین) بر مبنای مؤلفه‌های سنتی بوده و چیزی جز اثر دارونما نیستند.
اطلاعات ارائه شده در مورد EFT بایستی به درک بیشتر این روش درمانی آسان کمک کند. با این حال، لازم است فرد با یک متخصص مشورت نموده تا اطلاعاتی معتبر و مرتبط در مورد استفاده از این روش درمانی بدست آورد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان