قالیباف: مجموع بدهی شهرداری تهران ۱۵ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان است

شهردار تهران با اشاره به اینکه مجموع دیون شهرداری تهران ۱۵ هزار و پانصد میلیارد تومان است افزود: بر اساس حسابرسی ها از دولت ۱۹ هزارمیلیارد تومان طلب داریم.

قالیباف: مجموع بدهی شهرداری تهران 15 هزارو 500 میلیارد تومان است

به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، در تشریح تحولات شهر تهران و مشکلات موجود کلانشهر تهران گفت: در طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران هشت خط مترو تا افق 1404 پیش بینی شده بود این درحالی است که سال 84 که توفیق خدمت را در شهرداری تهران پیدا کردم، تنها دو خط مترو به صورت ناقص فعالیت داشت (خط یک از عباس آباد به شهرری می رفت و خط دو نیز از میدان صادقیه و از مسیر میدان امام حسین علیه السلام به سمت دردشت در شرق تهران می رفت) البته خط کرج هم وجود داشت که این سه خط روی هم بیشتر از 74 کیلومتر نمی شد.

وی افزود: طبیعتا ما باید خط یک و دو را تکمیل و احداث خطوط سه تا هشت مترو تهران را اجرایی می کردیم؛ بنابراین اینکه بنده گفتم پایان پرونده مترو تهران است به دلیل این بوده که امروز همه خطوط راه اندازی شده است و ما 74 کیلومتر خط مترو را امروز به 320 کیلومتر رساندیم. از جهت زمانی در حدود بیست و اندی سال حدود 75 کیلومتر خط مترو ساخته شده اما در دهه گذشته این رقم به آمار نهایی خود یعنی 320 کیلومتر رسیده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح میزان بدهی شهرداری تهران گفت: مجموع دیون شهرداری 15 هزار 500 میلیارد تومان شامل مالیات، بیمه، پیمانکاری، بدهی بانک ها و سود کارمزد تسهیلات است. شهرداری تهران 19 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و اکنون ده هزار و 500 میلیارد تومان دارایی آماده فروش دارد.

وی گفت: کل املاکی که شهرداری تهران در 12 سال گذشته بر اساس مصوبه شورای شهر فروخته حدود 11 هزار میلیارد تومان اما در این مدت 22 هزار میلیارد تومان املاک برای شهرداری خریداری کرده است.

شهردار تهران تاکید کرد: شهرداری تهران نه تنها بدهی ندارد بلکه شاخص های منابع مالی آن در عین حال که دولت چیزی از ردیف های بودجه به آن نداده، مثبت است.

قالیباف تصریح کرد: شهر تهران از دهه پنجاه طرح جامع نداشته است اما در سال 86 با مصوبه شورای عالی شهر سازی و دو مصوبه در دولت دارای طرح جامع و تفصیلی شد. کارهای شهر تهران بر اساس برنامه مشخص و مدون پیش می رود و این مسیر قابل تغییر نیست.

وی افزود: ممکن است در حوزه ساخت تخلفاتی وجود داشته باشد اما تراکم فروشی را قطعا رد می کنم و آنچه که در دهه 70 در شهرداری تهران اتقاق افتاد اکنون به هیچ وجه وجود ندارد .بر اساس طرح جامعه و تفصیلی شهرداری تهران برای جنوب شهر 180 درصد و برای شمال شهر 120 درصد تراکم پایه و بین 240 تا 350 درصد تراکم مجاز و خارج از این یک متر تراکم دیگری فروخته نشده است .

وی با بیان اینکه در هوشمند سازی شهر تهران اکنون حدود 140 خدمت ارائه می شود گفت: روزانه با سامانه 137 چهار هزار تماس گرفته و از این تعداد هزار و 500 خدمت مستقیم ارائه می شود .

قالیباف با اشاره به توسعه حمل و نقل در شهر تهران به تکمیل خطوط مترو و افتتاح خطوط سامانه تنرو اتوبوس اشاره کرد و افزود: اکنون 8 خط مترو تهران کامل شده است در حالی که در سال 84 فقط دو خط مترو آن هم به صورت ناقص و به طول 74 کیلومتر با در نظر گرفتن خط کرج در تهران وجود داشت.

وی با بیان اینکه هیچ ایستگاه مترو با نقص در حوزه خدمات ایمنی و ساخت به بهره برداری نمی رسد گفت: اکنون 170 ایستگاه مترو در تهران فعال است.

شهردار تهران درباره ایمنی خط هشت مترو نیز گفت: در حوزه قضایی شهر آفتاب براساس گزارشی که به این حوزه درباره خطر انحراف خودروها به خطوط ریلی مترو داده شده بود اعلام شد خط هشت مترو مشکل امنیتی دارد اما براساس قانون فاصله این خط ریلی با جاده رعایت شده است و چنین خطری وجود ندارد.

قالیباف تاکید کرد: شهرداری تهران مسئول ساخت این خط ریلی که خارج از شهر است نبود اما دولت از ما خواست که آن را بسازیم. امکان ندارد شهرداری تهران خطوط مترو را بسازد و در آن همه استانداردهای روز دنیا رعایت نشود.

وی افزود: مهمترین موضوع برای شهرداری ایمنی و رفاه شهروندان است. در حوزه حمل و نقل شهری اکنون حدود شش هزار اتوبوس که نیمی ازآنها عمر مفید خود را کرده در حرکت اند و با احتساب خارج کردن اتوبوس های فرسوده شش هزار اتوبوس کم داریم.

شهردار تهران ادامه داد: براساس قانون 82 درصد هزینه تامین اتوبوس بر عهده دولت و 18 درصد برعهده شهرداری است. در حوزه مترو نیز اگر دولت سهم خود معادل هزارو 500 واگن را به شهرداری تحویل میداد اکنون به جای 19درصد سفرهای شهری 35 درصد این سفرها با مترو انجام و معادل 10 میلیون مسافر جابه جا می شد. با تامین واگن های مورد نیاز مترو به وسیله دولت زمان ورود قطارها به ایستگاه ها به دو نیم دقیقه کاهش می یافت.

وی افزود: در حالی که در سال 84 حدود 270 واگن در مترو فعال بود اکنون این تعداد بیش از هزارو 300 واگن است . در حالی که 50 درصد تجهیز و ساخت مترو بر عهده دولت است اما اکنون سهم دولت در مترو بسیار کمتر از این است.

شهردار تهران با بیان اینکه برای ساخت یک کیلومتر خطوط مترو همراه با واگن آن 230 میلیارد تومان نیاز است در سال گذشته کل بودجه ای که دولت برای مترو به شهرداری پرداخت فقط 100 میلیارد تومان بود. در تهران ده خط بی آر تی بر اساس بررسی و به کارگیری تجربه کشورهای که در این زمینه شهرت جهانی دارند راه اندازی شده است.

قالیباف ادامه داد: در حوزه نو سازی تاکسی های فرسوده دولت همراهی خوبی انجام داد و اکنون تعداد بسیار کمی از تاکسی ها نیاز به نو سازی دارند.

وی با بیان اینکه سیاست زده ها از تهران به عنوان شهر سوخته نام می برند و این عنوان غیر قابل قبول است، گفت: شهر تهران شهر جدیدیست و ما از ابتدا کار خود را با برنامه آغاز کردیم و در این 12 سال نیز کارها براساس برنامه پیشرفته است.

شهردار تهران افزود: در تهران خدمت به مردم باید به دور از گرایش های سیاسی، عمومی و مذهبی باشد و ما این نگاه را در کارهای خود رعایت و زمینه حوزه مردم را در انجام کارها فراهم کردیم. پیش از سال 84 فاصله شمال ، جنوب و غرب و شرق شهر تهران روز به روز بیشتر می شد اما در 12 سال گذشته این فاصله از نظر نرم افزاری و سخت افزاری کاهش یافته است.

قالیباف با بیان اینکه 63 محل محروم در تهران وجود دارد که برخی از آنها در مناطق یک و دو تهران هستند گفت: محله های محروم و 96 درصد مردم برای ما موضوعیت دارند و ما به آنها توجه کردیم .

وی تاکید کرد: در نشستی که با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد شهرداری به دولت طرحی را برای رفع آلودگی و رفع ترافیک تهران در برنامه ای شش ساله ارائه کرد و همه قبول کردند که آلودگی و ترافیک با این طرح قابل حل است اما در ادامه دولت همراهی نکرد و مسئولیت اجرایی آن نیز بر عهده شهرداری نگذاشت. با این حال آن بخش از این طرح که مربوط به شهرداری بود تکمیل شده است .

شهردار تهران تصریح کرد: اکنون بیش از 4میلیون خودرو در تهران وجود دارد و از شورای شهر جدید می خواهیم حل مسئله ترافیک و آلودگی هوا را در اولویت قرار دهد. در حوزه مدیریت بحران شهر تهران دولت کمترین حمایت را انجام داده است .

وی افزود: شهرداری در 12 سال گذشته 130 سوله بحران برای مقابله با حوادث طبیعی مانند زلزله ساخته است در حالی که پیش از آن چنین تاسیساتی در تهران وجود نداشت. هزار مدرسه برای زلزله آماده و پل های تهران ترمیم شده است .قانون شهرداری ها بسیار ضعیف و چالش بزرگی مقابل شوراهای شهر و شهرداری هاست.

مجید فراهانی منتخب مردم تهران در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفت‌وگوی ضبط‌شده تلفنی در این برنامه با اشاره به اینکه شورای شهر تهران پس از انتخاب کاندیداها بلافاصله جلسات غیر رسمی خود را آغاز کرده است گفت: در مرحله اول فهرست 24 نفره کاندیدای شهرداری مطرح شد و سپس این فهرست به 7 نفر رسید تا از آنها برنامه عملیاتی برای اداره شهرداری طلب کنیم.

فراهانی با اشاره به اینکه قرار است در مرحله نهایی که فردا یا پس فردا است برنامه های تنظیم شده توسط نامزدها و کاندیداها ارایه شود افزود: 2 نفر از7 نفر به دلیل حضور در کابینه برنامه ای ارائه نکرده اند لذا فردا و پس فردا5 نفر از منتخبان به ارائه برنامه خود خواهند پرداخت. امیدواریم پنجشنبه بعدازظهر خبر خوشی برای شهروندان تهرانی بدهیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان