مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامهای که به امضای آیتالله موحدیکرمانی رئیس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده، نظر تفصیلی خود درباره برنامه ششم توسعه را ابلاغ کرد.
به گزارش به نقل از همشهری، در این گزارش تفصیلی، مجمع تشخیص به انتقال سازمان بیمه سلامت از وزارت رفاه به وزارت بهداشت رأی داده است.
در این نامه با بیان اینکه مغایرت بین بند الف ماده 87برنامه ششم با مغایر ماده 7و بند (1-7) و بند (4-9) سیاستهای کلی سلامت مورد توجه قرار گرفته است استدلال کسانی که مغایرت را طرح کردهاند این بوده که «در بند الف در تعریف تولیت نظام سلامت جمله اعتبارسنجی برخلاف تعریف مندرج در بند 1ماده 7سیاستهای کلی سلامت اضافه شده است که تخصیص منابع مالی را بهدنبال دارد.» همچنین در بررسی این ماده، برخی از اعضای مجمع نسبت به مغایر بودن انتزاع سازمان بیمه سلامت از وزارت بهداشت تأکید داشتهاند. با این حال پس از رأیگیری این مغایرت به تصویب نرسید.
دولت مکلف به ارائه لایحه شد
براساس گزارش موجود، مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر کرده دولت در اسرع وقت، قانونی جامع و کامل برای اجرای سیاستهای کلی سلامت بهویژه ماده 7و بندهای آن به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. البته این همان قولی بود که نوبخت در جلسه رأیگیری مجلس نیز داده و قرار شده بود، دولت لایحهای را برای تعیین تکلیف نحوه مدیریت سازمان بیمه سلامت، شورایعالی بیمه و همچنین تجمیع بیمهها به مجلس ارسال کند.
اعتراض وزارت رفاه به جابهجایی بیمه سلامت
همزمان با اعلام رأی مجمع تشخیص و همچنین ارسال نامه ایرادات شورای نگهبان به مجلس درباره برنامه ششم توسعه، علی ربیعی از مصوبه انتزاع بیمه سلامت از وزارت رفاه انتقاد کرد.
وی در حاشیه سیزدهمین اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران درباره تبعات جدایی سازمان بیمه سلامت از وزارت رفاه و انتقال آن به وزارت بهداشت براساس تصمیم مجلس اظهار کرد: معمولا نظام رفاهی را در دنیا در پنجرههای واحد در کنار یکدیگر میبینند.علی ربیعی افزود: انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت خطایی سیاستی بود؛ با این حال هر چه قانون تصمیم بگیرد، تبعیت میکنیم.
وزیر رفاه همچنین گفت: همنشینی بیمه درمان، بازنشستگی و بیمه بیکاری در کنار یکدیگر از اقدامات خوب نظام رفاهی بود که از سال 1383پیشبینی شده بود اما اکنون با این تصمیم بخشی از این نظام رفاهی لطمه میخورد و با تعارضهایی روبهرو خواهد شد. وی تأکید کرد: وقتی بیمه سلامت در کنار سایر بیمهها قرار داشت سعی ما این بود که در قالب یک نظام چندلایه در لایههای پایین خدمات رایگان به نیازمندان ارائه کنیم و در لایههای بالاتر افراد برای ارائه خدمات با ما مشارکت داشته باشند اما معکوس عمل کردیم. وی در پاسخ به اینکه« آیا مردم که گیرندگان این خدمات هستند بهعلت این تصمیم دچار آسیب میشوند یا خیر» گفت: به هر حال دولت اجازه نمیدهد کسی آسیب ببیند. سعادت جامعه ما در این بود که نظام چندلایه رفاهی اجرا شود اما با این اتفاق نظام رفاهی را دچار چالش میکنیم. ربیعی درباره وجود شورایعالی بیمه در وزارت رفاه و تصمیمگیریها درباره بیمهها گفت: شورایعالی بیمه در وزارت رفاه است و تصمیمگیریها در این شورا برای همه بیمهها انجام میشود. بحث اصلی ما پیرامون برنامهریزی رفاهی بود که اکنون دستخوش چالش میشود.
راهی جز نظام ارجاع نداریم
محمدجواد کبیر، رئیس سازمان بیمه سلامت: نمیشود پول پزشک خانواده جای دیگری باشد، اما سازمان بیمه سلامت پاسخگو باشد. درباره منابع ناشی از یک درصد ارزش افزوده هم همینطور است. ما موظف بودیم نهایت همکاری را براساس دستور وزیر رفاه با طرح تحول سلامت داشته باشیم اما این حق را برای خود قائل هستیم که نقد کنیم آیا استراتژیای که طی کردیم به صلاح کشور است و میتواند پایدار باشد؟ از سال 94 هشدار دادیم که اگر قرار است بیمهشدگان جدید اضافه شوند، راهی جز اجرای نظام ارجاع نداریم. ما با توجه به کارکرد طرح تحول سلامت با توافق وزارت بهداشت به شرطی زیربار این موضوع رفتیم که همه منابع در بیمه باشد اما محقق نشد و دردسرهایی ایجاد کرد.