کیمیا علیزاده؛ دختر تاریخ ساز ایران

«کیمیا علیزاده» دختر ۱۸ ساله‌ای که تا حدود یک ماه پیش فقط افرادی که در ورزش تکواندو فعالیت داشتند، یا اخبار ورزش را کمی جدی‌تر دنبال می‌کردند، او را می‌شناختند

«کیمیا علیزاده» دختر 18 ساله‌ای که تا حدود یک ماه پیش فقط افرادی که در ورزش تکواندو فعالیت داشتند، یا اخبار ورزش را کمی جدی‌تر دنبال می‌کردند، او را می‌شناختند. اما امروز بانویی است که ایران به او افتخار می‌کند. نه تنها برای مدالش که برای عزم و ایستادگی‌اش و به خاطر زن بودنش. با بنیتا همراه باشید تا نگاهی به زندگی این افتخار بانوان و مردمان ایران ایران داشته باشیم.

کیمیا علیزاده

«کیمیا علیزاده زنورین» (زاده 19 تیر 1377 کرج)، است. وی اولین زن ایرانی است که در تاریخ ایران در بازی‌های المپیک، برنده مدال برنز شد. همچنین با شکستن رکورد «ناصر گیوه‌چی» نوزده ساله، با هیجده سال سن جوان‌ترین مدال‌آور تاریخ ایران در المپیک شد. وی در رنکینگ جهانی 317 امتیاز دارد و از میان تمام 24991 نفر تکواندوکار جهان در رتبه 289 و از میان 9416 تکواندوکار زن جهان در رتبه 147 قرار دارد.وی همچنین در رتبه 6 از میان 655 زن در وزن منهای 57 کیلوگرم قرار دارد.

«کیمیا علیزاده» پیش از اینکه تولد 17 سالگی‌اش را جشن بگیرد، فراتر از ظرفیت‌های تکواندوی ایران رفت. او به قدری در مسابقات جهانی 2015 روسیه درخشید و پیشرفت رو به جلویی داشت که قبل از آن هیچ یک از بانوان تکواندوکار نتوانسته بود چنین مسیری را طی کنداولین تجربه بین‌المللی کیمیا قرار بود در بازی‌های آسایی «اینچئون 2014» رقم بخورد. اما کارشکنی‌های مسئولان بازی‌ها به خاطر پایین بودن سن او گرچه باعث شد کیمیا نتواند مسابقه دهد و فقط نظاره‌گر مسابقات باشد؛ اما باعث نشد خللی در اراده‌ی او ایجاد شود. او در مسابقات جهانی 2015 ضمن راه‌یابی به فینال رقابت‌های وزن 57- کیلوگرم، سهمیه المپیک ریو 2016 را هم برای ایران به دست آورد.

کیمیا علیزاده

«کیمیا علیزاده» سهمیه المپیک را به دست آورد و راهی ریو شد. «کیمیا» علیزاده مسابقات المپیکی‌اش را آغاز کرد. در نخستین مبارزه خود مقابل «آنا زانینویک» از کشور کرواسی به پیروزی رسید و مجوز ورود به مرحله یک چهارم نهایی این مسابقات را دریافت نمود.

او در مصاحبه‌ی پس از مبارزه اول خود گفت:« همیشه مبارزه اول مانند فینال است و من در این مبارزه همانند انتظارم ظاهر نشدم.»

کیمیا علیزاده

در دومین مسابقه خود در مقابل «گومز»حریف اسپانیایی با نتیجه 8 بر 7 شکست خورد؛ ولی در ادامه با توجه به صعود حریف اسپانیایی او به فینالِ این وزن، علیزاده در گروه شانس مجدد برای کسب مدال برنز مسابقه داد و در دیدار ماقبل رده‌بندی از سد «هارنسوجین» حریف تایلندی گذشت و راهی مرحله رده‌بندی شد. سرانجام وی در دیدار رده‌بندی در مقابل حریف سوئدی‌اش «نیکیتا کلاسنویچ»، قرار گرفت. فریادهای «مهدی بی‌باک» از مربیان تیم تکواندو در طول مسابقه نشان از اهمیت فوق‌العاده و تاریخی این بازی داشت.

علیزاده با شکست 5 بر صفر رقیب سوئدی‌اش ضمن کسب نشان برنز، توانست عنوان نخستین بانوی مدال‌آور ایران در المپیک را به‌دست ‌آورد و تاریخ‌ساز شود.

کیمیا علیزاده
کیمیا علیزاده 

 

مقالات مرتبط

پیام تبریک رئیس جمهور ایران و وزارت امور خارجه آمریکا برای کیمیا علیزاده [ویژه المپیک ریو 2016]

kimia-alizadeh-wins


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر