همه ما نیازمند خرید هستیم و هر کس به نوعی دستی درخرید دارد. حتی آنکه می فروشد، باید اول بخرد. بحث عرضه و تقاضا، خریدار و فروشنده، همه و همه در چرخه تهیه و تامین نیازمندی های انسانی و اجتماعی- اقتصادی قرار می گیرد. در میان کالاها، یکی از اساسی ترین و پر خریدارترین کالاهایی که همه روزه و تحت هر شرایطی به فروش می رسد، مواد غذایی است. غذا از نیارهای اولیه انسان است و بدون آن تداوم زندگی امکان پذیر نخواهد بود. آیا بدون غذا سلامت افراد تامین می شود؟ و آیا می دانید بدون غذا، چرخه زندگی تا چه زمانی خواهد چرخید؟ بحث قیمت و کیفیت از یک سو و وضعیت جسمانی- ذائقه ای خریداران از سوی دیگر، و همچنین توجه به میزان نیاز و شرایط روحی خریداران، از عمده ترین شاخص های خرید هستند. خرید یک حرکت اجتماعی است که به توان اقتصادی، قدرت جسمانی، آمادگی فکری و تعامل اجتماعی نیاز دارد. برای اینکه درست خرید کنیم، باید به ابعاد فیزیولوژیکی، تجاری- اقتصادی و جامعه شناسی- روان شناختی خرید توجه داشته باشیم. اما این کافی نیست، بلکه باید عوامل موثر در یک خرید مناسب را هم در نظر گرفت و سر حال و شاداب اقدام کرد. برای یک خرید مناسب به این نکات دقت کنید:
راحت و سبکبار به خرید بروید.
هنگام خرید از لباس راحت استفاده نمایید و حتی المقدور از پوشیدن لباس هایی تنگ و لباس هایی که باعث ناراحتی و عصبانیت شما می شوند، خودداری کنید.
کفش کاملا راحت بپوشید.
به هیچ وجه عجله نکنید، شما حق انتخاب دارید و همیشه حق با شماست.
هیچ گاه به اجبار از مکانی خاص خرید نکنید ( مگر آنکه حق انتخاب نداشته باشید؛ مثل خرید از طریق بن های مشخص و مراکز معین).
مکان های خرید خود را از قبل مشخص کنید.
پول به اندازه ( و فقط کمی بیشتر) با خود همراه ببرید
در هنگام بیماری و درد اصلا خرید نکنید
در هنگام شب از خریدهایی که نیاز به دقت و بررسی بیشتری دارند، خودداری کنید؛ زیرا اجناسی که در شب ودر زیر چراغهای الوان می خرید، به احتمال زیاد همان جنس مورد نظر نخواهد بود.
سعی کنید خرید خود را در ساعات اولیه روز و یا عصر انجام دهید.
به اندازه نیازتان و کمی بیشتر خرید کنید؛ فقط کمی بیشترو
بر اساس نیازهای اعلام شده خرید کنید
در یک بستر معمول و روزمره زندگی، سعی کنید در زمان و فاصله زمانی مناسب خرید کنید ( دیرتر از موقع مقرر و یا زودتر از زمان مقتضی خرید کردن، هر دو نشانه عدم برنامه ریزی و یا ناتوانی در تشخیص نیاز است). مثلاً اگر دیرتر از موعد خرید کنیم، یا توان اقتصادی لازم را نداریم و یا از توان جسمانی و آمادگی روحی کمتری جهت تحرک و مواجه شدن با جامعه، مردم و سرو کله زدن با آنها برخورداریم و اگر زود به زود خرید کنیم، یا اینکه از نوکیسه های پول بادآورده پر مدعا و بی محتوا هستیم و یا برآورد دستی از حداقل تعریف شده در ارتباط با موجودیت و انبار کالای مورد نیاز خود نداریم. حتی المقدور از مراکز و محل هایی که قبلاً در خرید جنس با آنها مشکل پیدا کرده اید، صرف نظر کنید؛ زیرا یادآوری های ذهنی گذشته و قرار گرفتن در موقعیت مشابه قبلی می تواند موجب بر هم خوردن آرامش و طبعاً توان تصمیم گیری و تفکر عقلایی- محاسباتی شما در خرید شود. درست خرج کنید. از همان ابتدا مشخص نمایید که چقدر می توانید هزینه کنید. درست خرج کردن یک هنر است.
نتیجه
هر چند بسیاری از مردم، به ویژه زنان، جوانان و کودکان خرید را یکی از بهترین و در عین حال سالم ترین تفریحات می دانند و اوقاتی را که در خرید و بازار به سر می برند، جزء اوقات فراغت خود به حساب می آورند، ولی خرید امری جدی و معادله ای است؛ به همان اندازه که مباحث اجتماعی – اقتصادی جدی است. پس سعی کنید با آمادگی کامل، دقت لازم و با احساس آرامش و توانمندی، اقدام به خرید نمایید، زیرا در چنین حالتی قطعاً کالا و محصولات با کیفیت تر، سالم تر و مفیدتری خریداری خواهید کرد.
منبع:مجله دنیای زنان ش 57