غذای چرب در ظرف پلاستیکی یعنی سرطان

مواد پلاستیکی و پلیمرهای نفتی به طور روزافزون و گسترده‌ای در زندگی ما مورد استفاده قرار می‌گیرند و دیگر نمی‌توان زندگی بدون پلاستیک را تصور کرد چون از بطری‌های شیر و نوشابه گرفته تا لباس و قطعات خودرو، همه از پلاستیک هستند

غذای چرب در ظرف پلاستیکی یعنی سرطان
مواد پلاستیکی و پلیمرهای نفتی به طور روزافزون و گسترده‌ای در زندگی ما مورد استفاده قرار می‌گیرند و دیگر نمی‌توان زندگی بدون پلاستیک را تصور کرد چون از بطری‌های شیر و نوشابه گرفته تا لباس و قطعات خودرو، همه از پلاستیک هستند.
براساس آمارهای موجود، هم اکنون سالانه 10 میلیون تُن پلاستیک در صنایع بسته‌بندی کشور استفاده می‌شود. یکی از مشتقات این فرآورده شیمیایی، ظروف یک بار مصرف است. اما اگر به هشدارهای کارشناسان در مورد این ظروف دقت کنیم، متوجه می‌شویم که فصل مشترک تمام آنها یک جمله است: ظرف پلاستیکی به علاوه غذای چرب و داغ مساوی است با سرطان.

پژوهشگران با بررسی عملکرد ظروف پلاستیکی در تماس با خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها دریافته‌اند که ترکیب «چربی و حرارت بالا و پلاستیک» باعث آزادسازی دیوکسین به داخل غذا و در نهایت به درون سلول‌های بدن ما می‌شود. ماده شیمیایی دیوکسین باعث بروز سرطان پستان می‌شود. دیوکسین یک سم بسیار قوی برای سلول‌های بدن است. بنابر اعلام وزارت بهداشت، استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف از جنس پلی‌استایرن که بی‌رنگ و شفاف هستند، برای نوشیدنی‌های داغ مانند قهوه و چای مجاز نیست و باعث ایجاد عوارض در انسان می‌شود. همچنین ظروف یکبار مصرف فرم‌دار سفیدرنگ که از جنس پلی‌استایرن هستند نباید برای مواد غذایی خیلی داغ مانند پیتزا و همبرگر استفاده شوند.
پژوهشگران کشور ما نیز پس از چند سال تحقیق، موفق به تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی شده‌اند که در نتیجه هم اکنون ایران در زمره کشورهای دارنده فناوری به کارگیری پلیمرهای گیاهی تولیدشده از نشاسته ذرت برای استفاده از صنایع بسته‌بندی مواد غذایی، پزشکی و کشاورزی است. پلاستیک‌های زیستی محصولات نوظهوری در بازار کشورمان هستند. در جهان نیز این صنعت هم‌چنان نوپا و در حال رشد و گسترش است و قلمروهای متنوعی از روکش کارت اعتباری، قطعات تلفن همراه، لپ‌تاپ و خودرو گرفته تا بسته‌بندی انواع مواد غذایی و لوازم آرایشی‌بهداشتی را در بر گرفته است. دولت آمریکا طی برنامه‌ای قصد دارد تا سال 2010 با تولید مواد زیستی با استفاده از کشاورزی و با بهره‌برداری از انرژی خورشید، 15 تا 20 میلیارد دلار درآمد کسب کند. در استفاده از پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمام انواع ظروف گوناگونی که با پلاستیک‌های نفتی ساخته می‌شوند با پلیمرهای گیاهی هم قابل تولیدند. در عین حال پلیمرهای گیاهی از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردارند و به‌عنوان نمونه در مایکروفر قابل استفاده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد جایگزین شدن پلاستیک‌های زیستی به جای پلاستیک‌های تولیدشده از مشتقات نفتی باعث کاهش چشم‌گیر آلاینده‌های سمی چون «پلی‌وینیل کلراید» (PVC) می‌شود که یکی از عوامل اصلی ایجاد انواع سرطان‌ها است. از سوی دیگر با این جانشینی میزان سرب موجود در هوای تنفسی به شدت کاهش می‌یابد. از طرفی مانع از بروز بیماری‌های مختلف در کودکان می‌شود، چرا که بسیاری از اسباب‌بازی‌های کودکان یا برخی وسایل مورد استفاده آنها از همین پلاستیک‌های تهیه شده از مشتقات نفتی ساخته می‌شود.
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان