حساسیت پوستی با تلفن همراه

انواع جوش‌های پوستی در گفتگو با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو   وقتی سر و کله یک جوش دردناک روی بخشی از پوست پیدا می‌شود، بعضی‌ها به درمان‌های خانگی می‌پردازند و بعضی‌ها هم به متخصص پوست مراجعه می‌کنند ولی مساله اصلی آن است که قبل از هر درمانی برای جوش‌ها بدانید که این جوش دقیقا چه نوع جوشی است ...

حساسیت پوستی با تلفن همراه

انواع جوش‌های پوستی در گفتگو با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو
 

وقتی سر و کله یک جوش دردناک روی بخشی از پوست پیدا می‌شود، بعضی‌ها به درمان‌های خانگی می‌پردازند و بعضی‌ها هم به متخصص پوست مراجعه می‌کنند ولی مساله اصلی آن است که قبل از هر درمانی برای جوش‌ها بدانید که این جوش دقیقا چه نوع جوشی است و این کار غالبا فقط به وسیله متخصص پوست امکان‌پذیر است. اغلب جوش‌های پوستی ظاهری مشابه یکدیگر دارند، بنابراین به همین سادگی‌ها نمی‌توان با مالیدن یک پماد خانگی روی آن، آنها را درمان کرد. دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو درباره انواع جوش‌ها و راه‌های درمان آن، نکاتی جالب و کلیدی دارند.
آقای دکتر! چرا بعضی‌ها پس از حرف‌زدن با تلفن همراه پوست گونه و گوش و صورتشان به خارش می‌افتد؟
اگر چنین تجربه‌ای داشته‌اید باید بگوییم که شما تنها کسی در دنیا نیستید که دچار این مشکل شده‌اید. به تازگی انجمن متخصصان پوست انگلستان هشدار داده است که استفاده طولانی‌مدت از تلفن همراه موجب بروز یک نوع حساسیت پوستی می‌شود. اغلب افراد عادت دارند که تلفن همراه را ساعت‌ها در تماس با گوش و چانه خودشان نگه دارند و همین عادت باعث بروز جوش‌هایی در ناحیه تماس پوست با تلفن همراه می‌شود. متهم اصلی هم در این دسته از جوش‌ها نیکل موجود در سطح صفحه شماره‌گیر تلفن‌های همراه است که برخی از افراد به آن حساسیت نشان می‌دهند و دچار دانه‌های پوستی خارش‌ داری به نام «درماتیت تماسی» می‌شوند. شاید شما اگر دچار چنین جوش‌هایی شده باشید و به پزشک مراجعه کرده باشید. در وهله اول پزشک تشخیص ندهد که علت آن تلفن همراه شما و مکالمه تلفنی طولانی مدت با آن است ولی جالب است بدانید که محققان «مایوکلینیک‌» با بررسی 22 نوع گوشی مشهور و پرطرفدار در دنیا به این نتیجه رسیدند که 10 گوشی از آنها دارای نیکل در صفحه نمایش خود است.
جوش‌های پوستی چه انواع و اقسامی دارند؟
جوش‌های پوستی یا آکنه و لگاریس دو نوع طبقه‌بندی دارد. یکی بر حسب نوع ضایعات دوم بر حسب محل ضایعات. بر حسب نوع ضایعات به انواع کومدون، پاپول، ندول، پوستول و کیست طبقه‌بندی می‌شود و بر حسب محل ضایعات شامل جوش‌های صورت، سینه، پشت و بازو است.
یکی از معروف‌ترین و مشهورترین جوش‌ها، آکنه یا جوش جوانی است. برای درمان آن چه راهکارهایی را به بیمارانتان پیشنهاد می‌کنید؟
درمان جوش جوانی یا آکنه و لگاریس بستگی به سن، محل ضایعات، نوع ضایعات، بیماری زمینه‌ای بیمار و وضعیت روحی‌روانی متفاوت است و توصیه‌ کلی این است که جوش‌ها را دستکاری نکنند. به هیچ‌وجه از کیسه یا لیف استفاده نکنند و آنها که پوست چرب دارند از شوینده‌های مناسب استفاده کنند. پرهیز غذایی برای درمان جوش از نظر علمی جایگاهی ندارد ولی چنانچه جوانی اظهار دارد با خوردن بعضی غذاها، ادویه‌ها، تنقلات و... جوش‌ها بدتر می‌شود او را به پرهیز از خوراکی‌های مشکوک توصیه می‌کنیم.

چرا بعضی‌ها پس از مصرف یک داروی خاص ناگهان دچار جوش‌های دردناکی می‌شوند؟
اغلب اوقات علت چنین جوش‌هایی که پس از مصرف یک داروی خاص سروکله‌شان روی پوست پیدا می‌شود، حساسیت به آن داروی خاص است. اگر کسی بر اثر مصرف دارو دچار حساسیت پوستی و جوش‌های پوستی شود لازم است به متخصص پوست مراجعه شود. متخصصان پوست با آزمایش‌های پوستی ویژه‌ایی نوع داروی مشکوک را شناسایی می‌کنند. پس از شناسایی دارو فرد باید از مصرف آن خودداری کرده و با مشورت پزشک خود از داروی جایگزین استفاده کند.
کورک‌ها، از آن دسته جوش‌هایی هستند که بسیار دردناک‌اند و گاهی فرد را از نشستن عاجز می‌کنند. با آنها باید چه کرد؟
کورک و دمل بیماری عفونی فولیکول مو و پوست است که بر اثر فقر بهداشت شخصی و بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مانند دیابت و کم‌خونی ظاهر می‌شود. معمولا برای درمان دمل و کورک که از جمله جوش‌های پوستی دردناک به شمار می‌آیند باید نخست تلاش شود علت زمینه‌ایی آن برطرف شود مثلا بیماری دیابت و کم‌خونی فرد تحت کنترل درآید. پس از آن با مصرف آنتی‌بیوتیک‌های مناسب که باکتری‌های استافیلوکک مسبب کورک و دمل را از بین می‌برند، باید آنها را درمان کرد.
گاهی در اثر گرما و پوشیدن لباس‌های تنگ، کشاله ران دچار جوش‌های خارش‌داری می‌شود، با این دسته جوش‌های ناشی از عرق‌سوز شدن چه کنیم؟
عرق سوز شدن معمولا در اثر افزایش عرق‌کردن در محیط‌های گرم و مرطوب رخ می‌دهد، اگر فرد مدت طولانی بدن خود را نشوید ممکن است در این محیط عرق‌سوز شود. برای درمان آن باید دوش‌آب سرد گرفته شود و همزمان از داروهای کراتولیتیک مثل سولفورولوسیون‌های ضدخارش استفاده کرد. در ضمن بهتر است به جای لباس‌های تنگ و چسبان از لباس‌های نخی و گشاد استفاده کرد و از خوردن غذاهای پر ادویه خودداری کرد.
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر