ماهان شبکه ایرانیان

سماق قرمز مرغوب‌تره

سماق یک طعم‌دهنده و چاشنی است که اثر ضدمیکروبی و ضدباکتریایی قوی داشته و به خاطر دارا بودن برخی ترکیبات خاص یک اشتهاآور به حساب می‌آید

سماق قرمز مرغوب‌تره
سماق یک طعم‌دهنده و چاشنی است که اثر ضدمیکروبی و ضدباکتریایی قوی داشته و به خاطر دارا بودن برخی ترکیبات خاص یک اشتهاآور به حساب می‌آید.
سماق همچنین حاوی تانن بوده و ضداسهال است و می‌تواند از بروز اسهال‌های میکروبی پیشگیری کند. بنابراین به‌عنوان ادویه‌ای مناسب در فصل تابستان معرفی می‌شود. در ضمن به دلیل ترکیباتی که دارد می‌تواند موادغذایی موجود در معده را برای هضم آماده کند. در واقع، سماق هیچ‌ ویتامینی ندارد اما به دلیل برخورداری از ترکیباتی مثل تانن و اسیدهای گیاهی که مزه ترش آن را ایجاد می‌کنند و برخی ترکیبات فرار که سبب بروز عطر سماق شده‌اند، این خواص در سماق ایجاد می‌شود.
سماق بر این اساس که در چه مکانی رشد کرده، به صورت کال یا رسیده برداشت شده و اینکه دانه آن جدا و پودر شده است یا نه، به دو دسته سماق قرمز و سیاه تقسیم می‌شود. سماق قرمز بیشتر در نواحی آذربایجان رشد می‌کند و چون پوسته بیشتری دارد رنگ آن روشن‌تر و مرغوب‌تر است. سماق‌های نواحی دیگر تیره‌تر بوده و مرغوبیت پایین‌تری دارند. درضمن در صورتی که دانه سماق را از آن جدا و پودر کنند رنگ سماق تیره‌تر شده و مرغوبیت آن کاهش می‌یابد، اما در صورتی که پوسته رویی‌اش جدا و پودر شود رنگ آن روشن‌تر شده و مرغوب‌تر خواهد بود.

اگرچه سماق از خواص بسیاری برخوردار است و مصرف آن به عنوان چاشنی با غذاها توصیه می‌شود اما مصرف آن برای افرادی که معده حساسی دارند مناسب نیست و می‌تواند ایجاد ناراحتی کند. در ضمن در صورتی که سماق به خوبی تهیه نشده باشد به ویژه دانه آن می‌تواند برای برخی افراد مشکلاتی‌ ایجاد کند. به علاوه برای آنکه سماق را بتوانید برای مدت نسبتا طولانی سالم نگه دارید‌ بهتر است پودر سماق را در ظروف آلومینیومی یا شیشه‌ای دور از نور آفتاب و رطوبت بریزید تا مرغوبیت آن حفظ شود. یادتان باشد که هرچه سماق بیشتر در محیط‌های باز باقی بماند خواص و کیفیت خود را بیش از پیش از دست خواهد داد.
منبع: www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان