بازار شیرین و پررونق شاسیبلندها و کراساورها، اینروزها در بازار خودروهای وارداتی ایران گرمتر شده و نمود بیشتری پیدا کرده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از اداره گمرک کشور عزیزمان ایران، خودروهای شاسیبلند و کراساور 65% از سهام واردات خودرو کشور طی 4 ماهه نخست دوره مالی سال جاری (از فروردین تا تیرماه 1396) را به خود اختصاص دادهاند. طبق این گزارش، تعداد کل خودروهای وارداتی در این دوره 26608 دستگاه بوده است که تعداد 17472 دستگاه از این مقدار سهم اتومبیلهای کلاس SUV و Crossover بوده است.
فرانسویها طلسم را شکستند
شرکت رنو با اختصاص دادن 22.4% درصد از سهم بازار واردات کشور به خود، با پیشی گرفتن از کارخانههای هیوندای و کیا موتورز به صدرنشینی کرهایها بعد از سه سال پایان داده و خود در رأس بازار ایران قرار گرفته است.
خودروهای رنو که توسط نگین خودرو، نماینده رسمی شرکت رنو در ایران، وارد کشور شدهاند شامل مدلهای کپچر، داستر، سیمبل، تلیسمان، کولئوس و سفران هستند.
طبق آمار اداره گمرک در دوره 4 ماهه اخیر، 5981 دستگاه خودرو رنو از کشورهای مختلف خارجی وارد ایران شده که از این تعداد 3552 خودرو شاسیبلند و کراساور بوده که در این میان خودرو کپچر با 1817 دستگاه واردات، بیشترین تعداد واردات به کشور را بهخود اختصاص داده است.
این پایان کار نیست و خودروساز فرانسوی قصد دارد تا جای پایش را در ایران محکمتر کند و با توافق معاملهای به ارزش 660 میلیون یورو که در هفته گذشته امضاء شد؛ قرار است کسب و کارش را در بازار عظیم و مهم ایران گسترش دهد.
طبق این قرارداد، رنو مدلهای سیمبل و کوئید را به همراه توسعه و نوسازی زیرساختهای صنعتی، در ایران تولید خواهد کرد.
کرهایها این بار در رده دوم
هیوندای با 5431 دستگاه صادرات به ایران در دوره مذکور با فاصله نزدیکی در تعقیب رنو صدرنشین است.
در چند سال گذشته نام هیوندای در بالاترین مکان فهرست واردات خودرو به ایران قرار داشت. در سال 96 هم سدان پرفروش و بسیار محبوب این کمپانی، یعنی سوناتا، حتی از شاسیبلندهای پرفروش بازار نیز واردات و فروش بیشتری داشته و با 1519 دستگاه واردات بعد از رنو کپچر، همانند سالهای گذشته امسال نیز در رده دوم قرار دارد.
بعد از سوناتا یکی از پرطرفدارترین SUV های سالهای اخیر در ایران، یعنی هیوندای سانتافه نیز در 4 ماه نخست سال، آمار 1495 دستگاه واردات را ثبت کرده است.
از طرفی شرکت خوب و باکیفیت سانگیانگ نیز موفق شده است سهم مناسبی از بازار واردات ایران را با کراساور کوچک خود، یعنی تیوولی، بدست آورد. تیوولی در دوره مذکور با 1483 دستگاه واردات در تعقیب سانتافه است. این اولین بار است که یک کمپانی کرهای برای رقابت با دیگر کمپانیهای بزرگ هموطن خود یعنی هیوندای و کیا وارد گود شده است.
ژاپنیها سوم شدند
چهارمین رده در جدول بیشترین خودروهای وارداتی متعلق است به جدیدترین مدل شاسی بلند تویوتا یعنی Rav4. ایرتویا نمایندگی رسمی تویوتا در ایران، 1489 دستگاه از این خودرو را مستقیماً از ژاپن وارد خاک کشورمان کرده است.
این غول ژاپنی صنعت خودروسازی با 2952 خودرو صادراتی در دوره 4 ماهه نخست سال 96، سومین صادر کننده خودرو به کشورمان بوده است. در مدت زمان یاد شده، سهم تویوتا از کل واردات خودرو در کشورهای مختلف بدین شرح بوده است: امارات متحده عربی 81%، آلمان 5.1% و ترکیه2.7% و همچنین کشورهای کرهجنوبی، اسپانیا و کویت هر کدام 2.5% از خودروهای وارداتیشان مربوط به تویوتا بوده است.
و بهطور خلاصه مشاهده میکنیم که در بین 5 خودرو که بیشترین تعداد واردات به کشور را داشتهاند فقط یک خودروی سدان (هیوندای سوناتا) قرار دارد و بقیه خودروها در کلاس شاسیبلندها قرار دارند (SUV و CrossOver):
تغییر احتمالی در روند واردات خودرو
در ماه گذشته وزارت صنعت و معدن و تجارت یک طرح پیشنهادی را جهت پیاده سازی ارائه کرده است که درصورت عملی شدن این طرح، قطعاً سیطره ایرانخودرو و سایپا بر صنعت و بازار خودرو بیشتر و بیشتر خواهد شد.
طبق اعلام این وزارت بر اساس این طرح پیشنهادی واردکنندگان باید دو برابر ارزش خودروهای وارد شده را در تولید داخلی سرمایهگذاری کنند در غیر این صورت اجازه واردکردن خودروهای خارجی به خاک کشور را نخواهند داشت.
این طرح پیشنهادی در حال مطالعه و بررسی توسط هیئت دولت است. در صورت موافقت هیئت دولت، این طرح به مجلس شورای اسلامی فرستاده خواهد شد تا تبدیل به الزام قانونی شود. با تصویب این قانون احتمالاً یک چالش بزرگ سر راه واردکنندگان خودرو -مخصوصاً واردکنندگان خاکستری- قرار خواهد گرفت. باید دید که آیا چنین طرحهایی به صنعت نیمهجان خودروسازی کشور کمکی خواهند کرد؟ یا با قرارگرفتن مانع بزرگ بر سر واردات خودرو، شرکت های وارد کننده را از مدار خارج کرده و با از میدان خارج شدن خودروهای خارجی فضای کم و بیش رقابتی موجود نیز از بین خواهد رفت و سبب یکه تازی خودروسازان داخلی و ارائه محصولات بیکیفیتتر و با قیمت بالاتر از قبل خواهد شد؟ در هر صورت امیدواریم که حمایت از تولید داخلی سبب بالا رفتن کیفیت محصولات و کاهش قیمت تمام شده برای مصرفکننده و همینطور توفیق و پیشرفت روز افزون برای صنعت خودروسازی کشور عزیزمان، ایران، شود.