ماهان شبکه ایرانیان

رییس اتاق بازرگانی هرات:

آمار صادرات و وادرات "افغانستان" همخوانی ندارد

مسوولان اتاق بازرگانی هرات عدم توجه دولت افغانستان و نبود امکانات جهت صادرات کالا‌ها را به کشورهای خارجی سبب پایین آمدن صادرات در این کشور می‌دانند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، سعد خطیبی رییس اتاق بازرگانی هرات با اشاره به میزان بالای صادرات افغانستان درگذشته و زمان سردارداوود خان در افغانستان، گفت: در حال حاضر به دلیل سه دهه جنگ درافغانستان و گسترش ناامنی ها صدمه بزرگی به تولیدات داخلی و صادرات آنها وارد شده است.

وی افزود: حوزه غرب افغانستان بخصوص ولایت هرات با داشتن اغلام با کیفیت و صادراتی درحال حاضر 250 میلیون دلار بیشترین صادرات افغانستان را به خود اختصاص داده است اما هنوزهم به دلیل نداشتن یک مرکز بسته بندی محصولات صادراتی و نداشتن جای مناسب برای نگه داری تولیدات با مشکلات بزرگ دیگری نیز روبه‌رو هستند.

تصمیم به تهیه یک استراتژی برای صادرات افغانستان

رییس اتاق بازرگانی هرات گفت: امروز با شرکت صادرکنندگان و کارشناسان تجارتی تصمیم به تهیه یک استراتژی خوب برای صادرات افغانستان داریم و نخست، ارزیابی کاملی از مشکلات تولیدات و صادرات صورت می‌گیرد و با ریشه یابی، آنها برای بهبود وضع صادرات افغانستان و حوزه غرب با کمک مرکز تجارت بین المللی جهت توسعه تجارت فرامرزی افغانستان به رفع این مشکلات می‌پردازند.

وی افزود: مرکز تجارت بین المللی جهت توسعه تجارت فرامرزی در افغانستان قرار است تا با تدوین یک استراتژی خوب جهت بالارفتن میزان صادرات افغاستان و بهبود ظرفیت‌های صادرات محصولات، توسعه ظرفیت‌های صادراتی، بهبود ظرفیت‌های رقابتی و عرضه محصولات صادراتی با مارک افغانستان در بازارهای جهانی تا آخر سال جاری میلادی آن را عملی کند.

خطیبی خاطرنشان کرد: افغانستان درحال حاضر 10 میلیارد دلار واردات دارد و تنها صادرات ان درافغانستان 500 میلیون دلار است که 95 درصد واردات و 5 درصد صادرات را درافغانستان نشان می‌دهد.

عدم حمایت دولت ازبازرگانان و صادرکنندگان

محمد عثمان انصاری رییس اتحادیه صادرکنندگان اتاق بارزگانی هرات گفت: عدم حمایت دولت ازبازرگانان و صادرکنندگان،گرفتن مالیات هنگفت از بازرگانان صادرکننده بزرگترین مشکل برسر راه صادرکنندگان در افغانستان و هرات است.

وی افزود: درحال حاضر پشم، آجیل، زعفران مهمترین کالا‌های هستند که به کشورهای همسایه آسیای میانه و آمریکا صادر می‌شود.

هرات در غرب افغانستان از مهمترین ولایت‌های تجاری واقتصادی به شمار می‌رود که درحال حاضر سالانه 250 میلیون دلار، بیشترین درصد صادرات افغانستان را تشکیل می‌دهد.

/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان