ماهان شبکه ایرانیان

آیا چاقی نوعی بیماری است؟

محققان در خصوص این موضوع که آیا چاقی نوعی بیماری است یا خیر به تحقیق و بررسی پرداخته‌اند. بیاموزید که آیا این چنین است یا خیر و چگونه افراد چاق نیاز دارند که با این افزایش وزن مبارزه کرده پیش از آنکه عنان کار به طور کامل از دستشان خارج شود

آیا چاقی نوعی بیماری است؟

محققان در خصوص این موضوع که آیا چاقی نوعی بیماری است یا خیر به تحقیق و بررسی پرداخته‌اند. بیاموزید که آیا این چنین است یا خیر و چگونه افراد چاق نیاز دارند که با این افزایش وزن مبارزه کرده پیش از آنکه عنان کار به طور کامل از دستشان خارج شود.
پزشکان و محققان همگی کنجکاو بوده که بدانند آیا چاقی حقیقتاً یک بیماری است و یا تنها چیزی است که همه‌ی ما در برهه‌ای از زندگی خود تسلیم آن می‌شویم. چاقی زمانی است که شاخص توده‌ی بدن (BMI) فرد فراتر از مقدار مشخصی باشد بطوریکه برای قد او طبیعی به حساب نیاید. عوامل زیادی نقشی در تغییر ظاهر بیرونی فرد ایفا می‌کنند که ژن‌ها نقش و سهم بیشتری را داشته به طوری که والدین چاق به ناچار کودکانی را خواهند داشت که با رسیدن به پنج سالگی به اندازه‌ی یک سیاره‌ی کوچک می‌رسند.
ممکن است این گونه به نظر رسد که رسیدگی و برآمدن از عهده‌ی وزن‌‌مان دست خودمان نبوده و از روی خشم مشت‌مان را گره کرده و به سمت ژنتیک نشانه رویم، اما بدون شک اقداماتی وجود دارند که می‌توانیم در خصوص این مشکل اتخاذ نماییم. اگر چاقی به عنوان یک بیماری طبقه‌بندی می‌شد، شرکت‌های بیمه مجبور به بیمه‌ی افرادی می‌شدند که سعی در کاهش وزن داشتند به طوری که جنبه‌ی منفی آن، بالا بودن قابل توجه هزینه‌ی مراقبت‌های سلامت می‌بود. ایالات متحده خود را به عنوان اولین کشور در جهان از نظر چاقی معرفی نموده است.
زمانی برنامه‌ای را دیدم که در آن پس مانده‌های غذاهایی که از مشتریان سیر شده در هر روز بیرون ریخته می‌شدند را نشان می‌داد. حدس بزنید که چه میزان غذا در چند هفته جمع می‌شود: میلیاردها! تصور کنید که این همه ماده‌ی غذایی به طور منظم به هدر می‌رود. جای تأسف دارد که کشورهایی را می‌بینیم که به سختی غذایی را بر سر میز غذا آورده در حالی که دیگران به راحتی در مقابل یک همبرگر بزرگ و چیپس نشسته و شاید نیمی از آن را بدون فکر به افراد گرسنه به هدر داده و دور می‌اندازند.

علل ایجاد چاقی

در حالی که بعضی افراد ممکن است که چاقی را یک بیماری بدانند، شما نمی‌توانید این برچسب را بر آن گذارید، زیرا افرادی که از آن رنج می‌برند پیش از آنکه در واقع زنجیره‌ای از وقایعی که مرتبط با مسائل و مشکلات سلامتی ناشی از چاقی در آنها بوجود آید، مدت‌های طولانی دچار چاقی بوده‌اند. هنگامی که فردی چاق است، چند عامل مهم وجود دارند که نقش عظیمی در بوجود آمدن دلایلی که موجب بروز چاقی در فرد می‌شوند را ایفا می‌کنند.
 ژنتیک
 اختلال در غذا خوردن
 کم کاری تیروئید
 شیوه زندگی
 سندرم کوشینگ
 بیماری
 سندرم تخمدان پلی کیستیک
بسیاری از موارد فوق قابل درمان بوده با این نگرانی مهم که چه میزان فرد عزم قوی جهت کاهش وزن دارد؟ مبارزه در مقابل چاقی در سالهای اخیر با چنان شدتی افزایش یافته است که افرادی که بیشتر عمر خود را چاق بوده‌اند، اکنون به دنبال راه‌هایی می‌گردند سلامتی خود را بدست آورده و آن گونه‌ای که همیشه آرزوی آن را داشتند زندگی کنند. زنگ‌های هشدار هنگامی که علائم نشان دهنده‌ی به خطر افتادن سلامتی ناشی از غفلت پدیدار شده، به صدا در می‌آیند.
پس در مورد چاقی چه می‌تواند کرد؟ برای شروع، با متخصص سلامت و یا یک متخصص تغذیه‌ی مورد اعتماد در تماس بوده که بتواند برنامه‌ی رژیم غذایی روزانه را در اختیار شما قرار داده تا بتوانید به محض شروع یک رژیم قاطعانه جهت کاهش وزن از آن پیروی کنید. دوم آنکه، از یک مربی شخصی بخواهید که به شما در غلبه بر چاقی کمک کند، به این دلیل که چنین افرادی که در کار تناسب اندام می‌باشند این کار را به خوبی می‌دانند. آنها به شما در ترکیب تمرینات قلبی عروقی که موجب چربی سوزی می‌شوند با تمریناتی که می‌توانند کمک کرده بدنتان تقویت شده (تمرینات قدرتی) به صورتی که سیستم شما به حالت فعالیت و چربی سوزی پیش رود، کمک می‌کنند.
تماشای برنامه‌های انگیزاننده و الهام بخش مانند برنامه‌هایی که افراد چاقی را نشان می‌دهند که موفق به کاهش وزن شده‌اند، روحیه‌ی شما را بسیار بالا برده و رویکردتان نسبت به زندگی را دگرگون ساخته و از سلامت شما مراقبت به عمل می‌آورد. در برنامه‌های رژیمی چالش برانگیز که نتایج آن را در عرض چند هفته تضمین می‌سازند، ثبت نام کنید. این کار به رسیدن به تناسب اندام در تمام اعضای خانواده و حتی دوستانی که در دسته‌ی افراد چاق قرار می‌گیرند، کمک خواهد کرد.
بنابراین پاسخ به این سوال که آیا چاقی بیماری است یا خیر، هنوز هم با حدس و گمان همراه است، اما قوی‌ترین استدلال تا کنون این است که امروزه عادات زندگی بر دورنمای چاقی حاکم می‌باشد. این آمار در دهه‌ی گذشته رشد چشمگیری داشته و با گذشت زمان بدتر نیز می‌شود. تنها کاری که فرد می‌تواند انجام دهد، به خود انگیزه داده تا پیش از آنکه بدنش زیر این همه فشار در هم شکسته و بدتر شود، زندگی و سلامت خود را تجدید سازد. فردای سالمی را در پیش داشته باشید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان