سد علویان

سد علویان در قسمت شمالی مراغه در مسیر رودخانه صوفی چای و کوهپایه‌های سهند قرار گرفته است. این سد در سال ۱۳۷۴ بدست آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت به مرحله بهره‌برداری رسیده دارای۶۰ میلیون متر مکعب حجم آب می‌باشد و فاصله آن از شهرستان مراغه ۵/۳ کیلومتر است

سد علویان در قسمت شمالی مراغه در مسیر رودخانه صوفی چای و کوهپایه‌های سهند قرار گرفته است. این سد در سال 1374 بدست آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت به مرحله بهره‌برداری رسیده دارای60 میلیون متر مکعب حجم آب می‌باشد و فاصله آن از شهرستان مراغه 5/3 کیلومتر است. کل مساحتی که این سد و حوزه آبگیری آن در بر گرفته 273 هکتار بوده و حوضچه آن به طول 5/3 کیلومتر و عرض آن5/1 کیلومتر می‌باشد عمق بستر این سد 60 الی 70 متر و ارتفاع تاج سد از کف رودخانه 75 متر و عرض آن1 کیلومتر می‌باشد.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی می‌باشد. از مجموع 126 میلیون مترمکعب آب قابل تنظیم این سد25 میلیون مترمکعب به مصرف شرب و بقیه آن مورد مصرف اراضی کشاورزی شهرهای مراغه و بناب قرار می‌گیرد. ضمناً این سد علاوه بر تأمین آب شرب مراغه و زمینهای و کشاورزی، آب مورد نیاز کارخانجات کاوه سودا و کاغذسازی را هم تأمین می‌کند.

سد علویان

سد علویان

سد علویان

سد علویان

سد علویان

سد علویان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان