ماهان شبکه ایرانیان

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران در گفت‌وگو با میزان:

تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد امنیت حقوقی در جامعه را ارتقا می‌دهد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران گفت: یکی از مهمترین مشکلات امروز در زمینه نقل و انتقالات، عدم فرهنگ در تنظیم اسناد رسمی می‌باشد که باید در این زمینه فعالیت و اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد، زیرا تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی موجب بهداشت و امنیت حقوقی در جامعه خواهد شد.

محمدحسن بهادر محمدحسن بهادر مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مازندران  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان اظهار کرد: در 3 ماهه ابتدایی سال جاری تعداد 175 هزار سند در دفاتر اسناد رسمی استان تنظیم که از این تعداد اسناد تنظیمی 12 هزار و 501 مورد آن فروش قطعی ملک و 5 هزار و 370 وکالت فروش املاک و 22 هزار و 436 فقره فروش اتومبیل و 10 هزار و 805 وکالت فروش خودرو،209 تقسیم نامه، 2 هزار و 595 صلح نامه و بقیه از نوع ذمه، اجاره و اسنادفروش اقساطی و مشارکت بانک‌ها و سایر اسناد متفرقه بوده است.

وی گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد رشد داشته است و در این مدت بیش از 60 هزار امضا نیز گواهی شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران تنظیم هر سند در دفاتر اسناد رسمی را گامی در جهت جلوگیری از وقوع جرم و کاهش پرونده‌های ارجاعی به محاکم برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات امروز در زمینه نقل و انتقالات، عدم فرهنگ در تنظیم اسناد رسمی می‌باشد که باید در این زمینه فعالیت و اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد، زیرا تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی موجب بهداشت و امنیت حقوقی در جامعه خواهد شد.

این مقام قضایی اظهار کرد: حذف ثبت دستی اسناد در دفتر‌خانه‌ها، حذف استفاده از هرگونه کاغذ در روند ثبت و اجرایی شدن امضای الکترونیکی افراد را موجب کاهش چشمگیر جرایم خواند و گفت: این اقدام مهم و ارزنده علاوه بر کاهش فساد، در کاهش هزینه‌ها و وقت مردم نیز بسیار تاثیرگذار بوده است.

بهادر خاطرنشان کرد: با اجرای سامانه اثر انگشت در دفاتر اسناد رسمی ضمن تشکیل بانک اثرانگشت متعاملین در سامانه مرکزی سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور از ثبت معاملات مخدوش به نحو خودکار جلوگیری می‌شود.

وی افزود:  شفاف‌سازی نقل و انتقالات و معاملات رسمی، ایجاد، تسهیل و تسریع در ارائه خدمات ثبتی به ذی‌نفعان و کاهش مراجعات حضوری، پیشگیری از جعل و تخلفات در خصوص اسناد رسمی در نتیجه کاهش ورودی پرونده‌های قضایی، ارتقای سلامت اداری در حوزه اسناد رسمی، پیشگیری از بروز اشتباهات در صدور اسناد رسمی، ارتقای نظام حفظ و نگهداری از اسناد رسمی و ارتقای قابلیت اعتماد به اسناد رسمی را از مهمترین دستاورد‌ها و نتایج حاصل از ثبت الکترونیک اسناد دانست.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران تصریح کرد: 343 دفتر اسناد رسمی معادل 4/7 درصد از دفاتر اسناد رسمی کشور در مازندران قرار داردند که در سال 95 با 590 هزار تنظیم سند به طور متوسط ماهانه 143 سند توسط هر یک از آن‌ها تنظیم شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 درصد کاهش داشت.

بهادر در ادامه گفت: در دو ماهه ابتدایی سال جاری دفاتر اسناد رسمی استان مازندران رتبه هفتم تنظیم اسناد را در کشور به خود اختصاص داده اند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران در پایان اعلام کرد: از ابتدای راه اندازی سامانه ثبت اثر انگشت در اواخر مردادماه سال 94 تاکنون 1 میلیون و 404 هزار اثر انگشت در سامانه ثبت شده است که مرتبط با 912 هزار و 695 سند تنظیمی در دفاتر بوده و 6 هزار و 162 اثر انگشت نیز غیرقابل اخذ تشخیص و ابراز امیدواری کرد که در صورتی که ادارات ثبت احوال برای تمامی افراد بالای 18 سال کارت ملی هوشمند صادر نمایند موضوع جعل هویت به خاطر تطبیق با سامانه ثبت احوال کاهش چشمگیری خواهد داشت و به جرأت می‌توان گفت به صفر خواهد رسید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان