آیا سیر برای سلامتی شما مفید است

آیا سیر برای سلامتی شما مفید است؟ پشت تمام آن بوی بدی که سیر در دهان برجای می‌گذارد، آیا فوائد سلامتی بخشی داشته که از این گیاه بد بو عاید بدن شود؟ اجازه دهید به برخی از فوائد سیر در سلامت نگاهی بیاندازیم

آیا سیر برای سلامتی شما مفید است

آیا سیر برای سلامتی شما مفید است؟ پشت تمام آن بوی بدی که سیر در دهان برجای می‌گذارد، آیا فوائد سلامتی بخشی داشته که از این گیاه بد بو عاید بدن شود؟ اجازه دهید به برخی از فوائد سیر در سلامت نگاهی بیاندازیم.
سیر متعلق به خانواده پیاز آلیاسه (Alliaceae) بوده که تره فرنگی و موسیر را دربرمی‌گیرد. علی رغم اینکه سیر شهرت بدی به دلیل خصلت بوی بد خود داشته و تحت عنوان «گل رز متعفن» نامگذاری شده است، اما از نظر توده‌ی مردم بخاطر خواص درمانی آن معروفیت یافته است. امروزه سیر به عنوان مکمل افزایش سلامت شناخته شده است. با این حال، فوائد سلامتی بخش سیر می‌تواند به دوران مصر باستان برگردد که در آن برده‌هایی را که مشغول ساختن اهرام بودند جهت افزایش استقامت و تحمل‌شان با سیر تغذیه می‌کردند. لوئیس پاستور در سال 1858 به اثبات رسانید که سیر باکتری‌ها را از بین می‌برد. علاوه بر آن، چگونه می‌توانیم خواص ضد عفونی کنندگی سیر را نادیده بگیریم به گونه‌ای که در طول جنگ جهانی دوم هنگامی که داروهای پنی سیلین و سولفور کمیاب بودند، سیر به ضد عفونی کردن زخم‌های باز کمک می‌کرد. با این حال، بعضی مذاهب مصرف سیر را مورد پسند نمی‌دانند به این دلیل که بدن را گرم و تحریک ساخته و در نتیجه امیال جنسی فرد را افزایش می‌دهد.
سیر سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری است که با هم فوائد زیادی را برای بدن‌مان به همراه دارند. اجازه دهید نگاهی به برخی از این فوائد بیاندازیم.

آیا سیر برای سلامت قلب مفید است؟

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که مصرف یک حبه سیر در روز، بیماری‌های قلبی را دور می‌سازد. کلسترول بدست آمده از مواد غذایی که مصرف می‌کنیم اغلب به دیواره‌ی رگهای خونی به شکل پلاک می‌چسبد. این امر منجر به ضخیم شدن رگهای خونی (تصلب شرایین) شده که می‌تواند به بلوک‌های شریانی یا مسدود ساختن عروق منجر شود. تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایالت اوهایو نشان می‌دهند افرادی که از مکمل‌های سیر استفاده می‌‌کردند، 15% کمتر از کسانی که از خوردن سیر اجتناب می‌کردند دچار سختی شریان شده بودند. مطالعه‌ی دیگری که اخیراً صورت گرفته عنوان می‌کند که سلول‌های قرمز خون، ترکیبات بدست آمده از سیر گوارش شده را در خون مورد پردازش قرار داده و آنها را به پیام رسانان سلولی یعنی سولفید هیدروژن (H2S) تبدیل می‌سازند. این امر به شل شدن رگهای خونی و افزایش جریان خون کمک می‌کند. علاوه بر آن، سیر همچنین نقشی حیاتی در حفظ انعطاف پذیری بیشتر عروق خونی ایفاء می‌کند. افزایش انعطاف پذیری عروق خونی از گرفتگی یا اسپاسم‌های عروق که عمدتاً با حملات قلبی در ارتباط می‌باشند، جلوگیری می‌کند.

آیا سیر برای سیستم ایمنی بدن مفید است؟

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که فیتوکیمکال‌ها یا مواد شیمیایی گیاهی موجود در سیر دارای توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن می‌باشند. آنتی اکسیدان‌هایی بنام آلیسین موجود در سیر به از بین بردن رادیکال‌های آزاد که از جهات دیگر غشاهای سلولی را از بین می‌برند، کمک می‌کند. در نتیجه سیر به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. محققی بنام لو (Lau) از دانشگاه لیندا لوما میشیگان، سه راه را مورد شناسایی قرار داده که به وسیله‌ی آنها سیر در واقع از بدن ما در برابر سرطان محافظت می‌کند. سیر شروع و تولید مثل سلول‌های سرطانی را متوقف ساخته و در نتیجه به مهار متابولیسم سلولی تومور کمک می‌کند. علاوه بر این، سیر همچنین متابولیسم بدن را افزایش داده، در نتیجه، به بدن در مبارزه با سلول‌های سرطانی کمک می‌نماید.

سیر و کاهش وزن

اگر چه سیر ماده‌ی جادویی نبوده که باعث شود چربی اضافی در بدن ناپدید گردد، اما به آهسته ساختن تولید چربی با شکستن لیپیدها و افزایش دفع چندین محصول فرعی دیگر کمک می‌کند. سیر همچنین لیپیدها را از بافت به جریان خون جهت حذف بعد آنها انتقال می‌دهد. بنابراین، سیر نمی‌تواند جایگزین ورزش و عادات غذایی خوب شود، با این حال به کاهش اندک وزن کمک می‌کند.

آیا سیر برای سرماخوردگی خوب است؟

همچنین شناخته شده است که سیر یک ضد احتقان، خلط آور و داروی سرماخوردگی فوق العاده است. یک حبه‌ی کوچک سیر سرشار از ویتامین C، B6 و مواد معدنی همچون منگنز و سلنیوم می‌باشد. این ویتامین‌ها و مواد معدنی با افزایش سیستم ایمنی بدن در ارتباط می‌باشند. ترکیب سولفور موجود در سیر با ویتامین C و باکتری‌های مضر بوجود آورنده‌ی سرماخوردگی تشریک مساعی می‌کند. در نتیجه هنگامی که بعضی افراد دچار آنفولانزا و یا سرماخوردگی معمولی می‌شوند، چند حبه سیر را خرد کرده و آنها را خام می‌خورند و یا پس از افزودن آنها به سوپ به عنوان داروی طبیعی تسکین سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌دهند.
تنها به این دلیل که در خصوص فوائد سیر در سلامت مطالبی را خواندید، به این معنا نیست که مقدار زیادی از آن را در دهان خود کرده و مصرف کنید. هرچیزی که در حد افراط مصرف شود موجب ایجاد عوارض جانبی می‌شود. مصرف 2 تا 4 گرم سیر به صورت روزانه خوب است با این حال، افرادی که از قرص‌های سیر استفاده می‌کنند بیشتر در معرض اوردوز و یا مصرف بیش از حد سیر قرار خواهند داشت. عوارض جانبی مصرف بیش از حد مجاز مکمل‌های سیر، خستگی، سرگیجه، از دست دادن اشتها، سردرد و دردهای عضلانی را شامل می‌شود. بنابراین اجازه دهید تعادل آن را حفظ کرده و تا آنجا که می‌توانیم از فوائد سلامتی بخش سیر بهره ببریم. به منظور حداکثر ساختن فوائد سلامتی بخش سیر، پس از له کردن و یا ریز کردن آن 15 دقیقه صبر کرده و سپس آن را به غذای خود بیافزایید. این کار واکنش آنزیمی را فعال می‌سازد که ترکیبات سلامتی بخش موجود در سیر را افزایش می‌دهد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر