خودروسازی جک JAC یکی از خودروسازان قدیمی چین است که در سال 1964 میلادی تاسیس شد و تابحال به تولید خودروهای تجاری و سواری مشغول بوده است. جک در سال 2010 توانست خود را به جمع ده خودروساز برتر چین برساند و 2.5 درصد سهم بازار چین را در آن سال بدست آورد. این روند سالیانه ادامه داشت و در حال حاضر بیش از نیم میلیون دستگاه در سال تولید می کند.
اما در زمان تحریم ها این خودروساز چینی بود که یکی از بهترین همکاری های خود را با شرکت کرمان موتور آغاز کرد و عرضه
جک J5 اتوماتیک در آن زمان به عنوان ارزان ترین خودروی اتوماتیک بازار ایران، توانست فروش خوبی را برای این شرکت رقم بزند و در ادامه عرضه
جک S5 توربو با پیشرانه ای قدرتمند و چهره ای جدید نام خود را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخت.
جک J4
اما این روزها که کرمان موتور همکاری گسترده ای را با هیوندای کره جنوبی آغاز کرده، کماکان برنامه هایی با شرکت جک دارد و بعد از عرضه جک S3 به عنوان یک کراس اوور جمع و جور، قصد دارد جک J4 را نیز به عنوان یک سدان کوچک به بازار عرضه کند. در ادامه با
خودروبانک همراه باشید تا با این تازه وارد چینی بیشتر آشنا شوید.
جک J4 به زودی در ایران
جک J4 که با آن Heyue A30 نیز می گویند در یک سگمنت پایین تر از
جک J5 قرار می گیرد و در حقیقت خود را هم رده خودروهایی نظیر
بسترن B30، بی وای دی F3، ام جی 360 و برلیانس H330 قرار می دهد و رقابتی تمام چینی در این بازه قیمتی در حال شکل گیری است که کرمان موتور نیز قرار است وارد این رقابت خونین شود. در بازار چین شرکت جک توانست در سال 2014 بیش از 11 هزار دستگاه از جک J4 را بفروش برساند.
جک J4 روی همان پلتفرم جک S3 پیاده سازی شده و هر دو دارای فاصله بین دو محور 2560 میلیمتری هستند. روی جک J4 تنها یک پیشرانه با کد HFC4GB2.3D نصب می شود که دقیقاً 1499 سی سی حجم دارد و می تواند حداکثر 111
اسب بخار در دور 6000 و 145 نیوتن متر در دورهای بین 3500 و 4500 را تولید کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو به صورت رسمی 13.5 ثانیه اعلام شده اما احتمالاً در شهرهایی مانند تهران با توجه به ارتفاع از سطح دریا به عدد کندتری دست خواهیم یافت.
مدل | جک J4 |
پیشرانه | 4 سیلندر خطی |
حجم موتور | 1499 سی سی |
حداکثر توان | 111 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 146 نیوتن متر در 3500 تا 4500 دور در دقیقه |
شتاب رسمی | 13.5 ثانیه صفر تا صد کیلومتر |
جعبه دنده | CVT |
ابعاد | 4435 میلیمتر طول، 1725 میلیمتر عرض و 1505 میلیمتر ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2560 میلیمتر |
روی جک J4 امکاناتی نظیر سیستم ترمز بدون قفل
ABS و سیستم پایداری
EBD ، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها
TPMS و سیستم صوتی با قابلیت پخش iPod و MP5 نصب شده است. همچنین روی جک J4 شش کیسه هوا نصب شده که باعث شده تا 5 ستاره ایمنی از موسسه CNCAP را دریافت کند.
حجم باک بنزین جک J4 دقیقاً 45 لیتر است و توانسته استاندارد آلایندگی یورو 5 را بدست آورد. وزن جک J4 دقیقاً 1110 کیلوگرم است که با گیربکس
CVT نصب شده روی آن مصرفی در حدود 6.2 لیتر در هر صد کیلومتر را به صورت ترکیبی دارد. این عدد البته با گیربکس دستی به 5.9 لیتر نیز می رسد.
کابین جک J4
رینگ های نصب شده روی جک J4 از نوع 15 اینچی آلومینیومی هستند و سیستم تعلیق در جلو مک فرسون و در عقب نیم مستقل است. همچنین سیستم فرمان برقی است که نوید یک فرمان نرم را می دهد. روی جک J4 امکانات دیگری نیز از جمله روکش چرمی صندلی ها، کروز کنترل و سنسور پارک در عقب قابل نصب است اما باید ببینیم کرمان موتور این خودرو را با چه سطح تجهیزاتی راهی بازار خواهد کرد.
همانطورکه گفتیم جک J4 در یک رده پایین تر از
جک J5 قرار می گیرد و رقبای خودروهایی چون
بسترن B30 و برلیانس H330 است. همچنین به زودی دانگ فنگ S30 نیز از سوی ایران خودرو وارد این گود می شود. حدس زدن در مورد قیمت جک J4 کار بسیار سختی است اما احتمالاً با توجه به شرایط بازار و قیمت فعلی
جک J5 می توانیم محدوده قیمت آن را بین 50 الی 60 میلیون تومان حدس بزنیم. هر آنچه باشد تمامی خودروهای سدان این رنج قیمتی به پیشرانه های 1.5 یا 1.6 لیتری مجهز شده اند و توان تولیدی نسبتاً مشابهی دارند و حال سطح امکانات، شرایط پرداخت و گستردگی خدمات پس از فروش تعیین کننده برنده نهایی این رقابت خواهد بود.