ماهان شبکه ایرانیان

جهانگیری در دفاع از برنامه های دوازدهم:

دستاوردهای ۴ سال گذشته دولت قابل افتخار است

معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر امروز اوضاع کشور بررسی شود دستاوردهای قابل افتخار و قابل ارائه در سطح بین المللی به دست آمده است.

دستاوردهای 4 سال گذشته دولت قابل افتخار است

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی کلیات برنامه پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس گفت: یکی از مباحث جدی مجلس شورای اسلامی هیئت ویران است که نیازمند حوصله بیشتری است.

وی افزود: 4 سال پیش هم در همین ایام کابینه معرفی شده بود و در بحث کلیات دولت و مباحث مخالفان و موافقان تصمیمات گرفته شده بود امروز هم آمدم ام تا مباحثی را اعلام کنم. آن دوران وقتی نگاهی به وضعیت کارشناسی، اداری، سیاست داخلی کشور و نیروهای داخلی و نیز وضعیت بین الملل می انداختیم آنچنان شرایط سخت بود که خیلی جرات می خواست اقدامی انجام داد اما ما با جرات در این مسیر گام برداشتیم.

معاون اول رئیس جمهور دستاوردهای 4 سال گذشته دولت قابل افتخار است، ادامه داد: اگر امروز اوضاع کشور بررسی شود دستاوردهای قابل افتخار و قابل ارائه در سطح بین المللی به دست آمده است.

جهانگیری گفت: با وجود همه محدودیت ها امروز در سیاست خارجی به جایی رسیدیم که می گویند شما منابع زیادی وارد کشور نکردیم. امروز به ما می گویند در منطقه با وجود تروریست ها و حمایت های منطقه ای مسائل منطقه ای را حل نکردید اما دهه مسئله در این حوزه حل شده است.

وی با بیان اینکه امروز بحث ایران هراسی وجود ندارد، گفت: زمانی اگر کسی متولد ایران بود با او برخورد می کردند اما ما امروز از فصل هفتم خارج شدیم و مخل صلح جهانی تلقی نمی شویم. امروز رئیس جمهور ما در سازمان ملل مسئله جهان آری از جنگ را مطرح کرده و همه متفق القول آن را قبول کردند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: فرزندان انقلاب، امام و رهبری دور هم جمع شده اند و هدف مشترکی را دنبال می کنند و هدفشان پیشرفت کشور و انسجام و  اتحاد ایران است. ما امروز هر سه قوه را برادرانه در یک راستا می بینیم و همه در یک مسیر حرکت می کنیم و ممکن است به عملکرد همدیگر هم نقدهایی داشته باشیم.

جهانگیری افزود: در امور فرهنگی ارتباطی که بین هنرمندان، اصحاب اندیشه و اصحاب فرهنگ برقرار شده، آیا اینها دستاورد کمی است!؟ در حوزه اقتصادی در دوره دولت یازدهم مقام معظم رهبری سیاست های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و این سیاست ها به عنوان برنامه ششم توسعه به عنوان برنامه مورد اتفاق دولت برای پیشبرد سیاست های اقتصادی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در شاخص های کلان اقتصادی نیز تورم 40 درصدی به کمتر از 10 درصد کاهش پیدا کرده و هیچ کدام از اقتصاد دانان در آن مقطع چنین پیش بینی نداشتند؛ رشد منفی 6.8 درصدی که عمق تورم و رکود در 50 ساله اخیر کشور بوده در سال گذشته به 12 درصد رسید و البته برخی معتقدند که این رشد به طور متوازن در بخش های مختلف اقتصادی پخش نشده است. بله در برخی قسمت ها رشد بیشتر و در برخی قسمت ها رشد کمتر را شاهد بودیم.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در حوزه نفت و انرژی اگر آقای زنگنه وقت داشته باشند که محدودیت های این حوزه را از ابتدای دولت یازدهم بیان کنند و البته همچنان این محدودیت ها و مشکلات را در حوزه نفت داریم و یکی از دلایل آن که علیرغم میل آقای زنگنه تصدی وزارت نفت برای دولت دوازدهم به ایشان پیشنهاد شد این است که هنوز ما نتوانسته ایم تمام مسائل و مشکلات مرتبط با حوزه نفت را به مردم بگوییم.

جهانگیری در خصوص اینکه گفته می شود پس از برجام ذخایر ارزی آزاد شده است پس چرا مبالغ آزاد شده خودش را در اقتصاد کشور نشان نمی دهد؟ ادامه داد: یکی از کارهای مهمی که آقای زنگنه در دولت یازدهم انجام داد تمرکز بر روی پارس جنوبی بود که آن منطقه را امروز به نقطه ای رسانده است که در زمانی که از دولت قبلی تحویل می گرفتیم قطر بیشتر از ما از آن منطقه برداشت می کرد و امروز در پایان چهار سال دولت یازدهم، ایران بیشتر از طرف قطری از منابع آن برداشت می کند.

وی اظهار داشت: در حوزه گازرسانی به روستا این ایراد را به دولت یازدهم می گیرند که کمتر به روستاها رسیدگی کرده است اما ما در اوج کمبود منابع و صرفا با تکیه بر خلاقیت توانستیم روش هایی را ایجاد کنیم که با استفاده از آنها بدون تکیه بر بودجه دولت به امور روستاها هم همچون گذشته رسیدگی داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در حوزه کشاورزی ما فراموش نکرده ایم که 6 میلیون تن گندم وارد کشور شد؛ یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی بحث امنیت مواد غذایی بود که امروز در تمام کارگاه های تولید مواد غذایی این مسئله حاکم است. طرح سلامت در همین دوره اجرا شد.

جهانگیری تأکید کرد: مواردی که تاکنون اشاره شد اگر عملکرد دولت یازدهم نبوده است پس چیست!؟ بخش صنعت کشور رشدش منفی 10 درصد شده بود و رشد سرمایه گذاری آن منفی 20 درصد، اما امروز صنعت کشور راه افتاده و کارخانه های کوچک و بزرگ حرکت خود را آغاز کرده اند.

وی با بیان اینکه در بخش های نظامی، نیرو، سدها و منابع آبی دولت یازدهم اقدامات بزرگی را انجام داده است اظهار داشت: من مطمئنم اگر شرایطی که دولت آن را تحویل گرفت را با شرایط امروز قضاوت کنیم حتما به این نتیجه خواهیم رسید که دولت یازدهم کارنامه درخشانی را از خودش به جای گذاشته است.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حتماً چالش های ما در چهار سال آینده چالش های دشواری خواهد بود و یکی از مشکلاتی که تک تک خانواده های ایرانی را رنج می دهد قطعاً مسئله بیکاری است که بیکاری قشر تحصیلکرده به مراتب جدی تر است. ما در بهترین دوران از لحاظ درآمد نفتی کشور ایجاد اشتغالمان در حد صفر بوده که این را مراکز رسمی آمار کشور اعلام کرده اند اما در این دوران سالی 600 هزار شغل ایجاد کرده ایم و ما می دانیم که در سالهای آینده باید حداقل سالی یک میلیون شغل ایجاد کنیم تا شاید بتوانیم به این نیاز در جامعه پاسخ دهیم اما شغل ایجاد کردن سرمایه گذاری و منابع می خواهد و در کنار آن امنیت سرمایه گذاری و احترام به بخش خصوصی را می طلبد.

جهانگیری افزود: بخش خصوصی باید زمینه برایش فراهم شود تا وارد میدان شود و از طرفی ما باید منابع اقتصادی را راحت تر در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم؛ وزارت اقتصاد و بانک مرکزی یکی از وظایف مهمی که در چهار سال آینده دارند اصلاح نظام بانکی است، منابع خارجی یکی دیگر از وظایف مهمی است که در دستور کار دولت دوازدهم قرار دارد.

جهانگیری در ادامه سخنانش به دستاوردهای دولت یازدهم پرداخت و گفت: برای اولین بار بعد از انقلاب موفق شدیم هوپیمای ایرباس خریداری کنیم. در حوزه خودروسازی نیز توانستیم قراردادهای خوبی با شرکت های بزرگ دنیا ببندیم و در حوزه نفت هم قرارداد بزرگی با شرکت توتال بستیم؛ البته راه دشواری پیش روی ما برای استفاده از سرمایه های خارجی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه آموزش و پرورش و مسائل فرهنگیان اقدامات بسیار خوبی در دولت یازدهم انجام شد و به معیشت کارکنان پرداخته شد و با تمام کاستی ها در بودجه و رتبه بندی فرهنگیان انجام شد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: این کابینه نتیجه مشورت ها و مذاکرات آقای رئیس جمهور است، آقای روحانی امروز به عنوان شخصیتی که مورد اعتماد 24 میلیون از مردم ایران است مصمم است تا از این سرمایه اجتماعی به خوبی استفاده کنیم. نظام اسلامی ایران باید قدردان این سرمایه اجتماعی و رای مردم باشد. کابینه انتخابی آقای روحانی بسیار کارآمد است و مجموعه افرادی که در آن انتخاب شده اند می توانند با تدبیر و درایت مسائل و مشکلات کشور را حل کنند.

جهانگیری با بیان اینکه وزرا و استانداران همگی مسئولیت اداره کشور را برعهده دارند، گفت: وزرای انتخابی با توجه به سوابقشان می توانند کارایی خوبی را داشته باشند. حل مسئله آب و مسائل خاورمیانه در صورتی محقق خواهد شد که یک عزم ملی در کل نظام جمهوری اسلامی حاکم شود و این دولت مصمم است که این مسائل راه حل کند.

وی تاکید کرد: این دولت بارها پایبندی خود را به فرامین مقام معظم رهبری نشان داده و حتی یک فرمایش ایشان را بدون اجرا نگذاشته است. کابینه دوازدهم یک تیم هماهنگ است. در بخش سیاسی آقای رحمانی فضلی، در حوزه سیاست داخلی و اقتصاد مقاومتی یک بازوی اجرایی قوی برای دولت در 4 سال گذشته بوده است و به خوبی می تواند راه را ادامه دهد.

جهانگیری ادامه داد: وزارت اطلاعات در حوزه های مختلف از قبیل مبارزه با فساد اقتصادی و بالا بردن امنیت اقتصادی تلاش های بسیار موثری داشته. از طرفی دیگر دکتر ظریف در دولت دوازدهم می تواند با اولویت همسایگان شرایط بسیار خوبی را برای کشور و اقتصاد بوجود آورد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: کارنامه آقای شریعتمداری و آقای آخوندی هم به خوبی روشن است. در بخش نیرو، آقای بیطرف از چهره های توانمند این وزارتخانه است و وزیر ارتباطات یک جوان لایق و کارآمد است.  وزارتخانه های  بهداشت و کار تعامل خوبی وجود دارد و وزارت آمو و پرورش آقای بطحایی از مدیران توانمندی است که از بدنه این وزارتخانه انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه دولت دوازدهم به رهبر معظم انقلاب متعهد شده تا تمام تلاش خود را برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی انجام دهد، گفت: یکی از ویژگی های کابینه دوازدهم پاسخگویی است. ما از نقد منصفانه منتقدین استفاه می کنیم و معتقدیم راه موفقیت و پیشرفت کشور استفاده از همه نظرات است البته مشکلاتی وجود دارد و ما در دولت دوازدهم به دنبال تقویت دولت و اصلاح کارها هستیم.

جهانگیری در پایان تاکید کرد: رای بالای نمایندگان به کابینه دوازدهم می تواند بر قدرت دولت برای اجرای امور کشور بیفزاید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان