ماهان شبکه ایرانیان

گزارش روزنامه اردنی از روند تحولات دمشق

گسترش دامنه کنترل ارتش سوریه بر مناطق جنوبی این کشور نقشه‌های سیاسی جدید را تعیین می‌کند و کارشناسان بر این باورند که بر اساس تفاهم جدید طرفهای منطقه‌ای و بین‌المللی باید دولت سوریه بر تمام این کشور مسلط شود تا مقدمات صلح در آن فراهم شود.

خبرگزاری فارس: یک روزنامه اردنی با اشاره به ضعف معارضان مسلح و نوع توافق آمریکا و روسیه و پیشروی‌های ارتش سوریه نوشت که تحلیلگران می‌گویند، دمشق بزودی بر سراسر سوریه مسلط می‌شود.

گسترش دامنه کنترل ارتش سوریه بر مناطق جنوبی این کشور نقشه‌های سیاسی جدید را تعیین می‌کند و کارشناسان بر این باورند که بر اساس تفاهم جدید طرفهای منطقه‌ای و بین‌المللی باید دولت سوریه بر تمام این کشور مسلط شود تا مقدمات صلح در آن فراهم شود.

روزنامه الغد اردن گزارش داد که پیشروی ارتش سوریه در برابر ارتش آزاد و سایر گروههای تروریستی به خاطر شکافهایی است که در میان این گروهها ایجاد شده است و پیشروی ارتش در جنوب، به خاطر عقب نشینی گروههای مسلح از جمله «احرار العشائر» است.

با وجود اینکه وزارت خارجه عربستان اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه این کشور را تکذیب کرد که به معارضان گفته بود بشار اسد در قدرت باقی می ماند، تحلیلگران میگویند که این مسئله حکایت از توافقهای روسیه و آمریکا دارد که بر اساس آن دمشق باید بر سراسر سوریه مسلط شود.

«فایز الدوری» کارشناس امور نظامی و راهبردی میگوید که سیطره ارتش سوریه بر جنوب، به خاطر عقب نشینی احرار العشایر است و این گروه نیز «دستور عقب نشینی را دریافت کرده بود».

الدوری با اذعان به اینکه ارتش سوریه قدرت خود را مجددا به دست آورده است، تأکید کرد که نیروهای مقاومت برای تکمیل آزادسازی منطقه بادیه و سپس آزادسازی دیرالزور از دست داعش آماده میشوند.

«محمود اردیسات» که تحلیلگر مسائل نظامی است، بر خلاف الدوری بر این باور است که سیطره ارتش سوریه بر مناطق جنوب، برآیند ضعف گروههای تروریستی مانند ارتش آزاد است که این مسئله نیز به خاطر اختلاف میان حامیان منطقه ای و بین المللی این گروههاست.

اردیسات با اشاره به اینکه ارتش سوریه موفق شده است از سمت استان سویداء کنترل مرزهای مشترک خود با اردن را به دست گیرد، تأکید کرد که احرار العشایر این عقب نشینی را بدون هماهنگی با سایر گروههای تروریستی معارض انجام داد.

«عریب الرنتاوی» کارشناس مسائل سیاسی نیز در این زمینه اعلام کرد که موضع عربستان با تحولات میدانی سوریه همخوانی دارد؛ چرا که از نظر میدانی دولت سوریه بیشتر شهرهای بزرگ را آزاد کرده و وارد بادیه شده است و خود را از شرق به مرزهای عراق، از جنوب به مرزهای اردن و از غرب به مرزهای لبنان رسانده است و تروریستها مناطق مهمی را در اشغال خود ندارند.

الرنتاوی در خصوص بعد سیاسی این مسئله نیز خاطر نشان کرد که همه کشورهای دنیا اولویت خود را مبارزه با تروریسم به ویژه داعش میدانند و دیگر سرنگونی دولت سوریه در اولویت آنان نیست.

وی در پایان تأکید کرد، معارضان تا زمانی که معارضان با یک هیئت واحد متشکل از هیئتهای مسکو، قاهره و ریاض به ژنو نروند هیچ جایی در مذاکرات ژنو ندارند وهیئتهای مسکو و قاهره پیشنهادها و شعارهای ائتلاف را قبول ندارند و از این روی باید ائتلاف واقع نگر باشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان