درمان تاول تب

تاول تب که همچنین به عنوان زخم‌های سرد شناخته می‌شوند، به دلیل ویروس هرپس سیمپلکس نوع اول ایجاد می‌شوند

درمان تاول تب

تاول تب که همچنین به عنوان زخم‌های سرد شناخته می‌شوند، به دلیل ویروس هرپس سیمپلکس نوع اول ایجاد می‌شوند. در این مقاله اطلاعاتی در مورد علایم و درمان آن فراهم شده است.
زخم‌های سرد یا تاول تب معمولا بر روی لب‌ها، دهان، گونه‌ها، و در داخل یا اطراف سوراخ‌های بینی ظاهر می‌شوند. علت ارگانیسمی برای این بیماری ویروس هرپس سیمپلکس نوع اول است. این ویروس از طریق شکاف‌های پوستی وارد بدن می‌شود. این ویروس به آسانی از یک شخص به شخص دیگر منتقل می‌شود. همچنین پس از شیوع بیماری، ویروس به صورت غیرفعال و خفته در بدن باقی می‌ماند. این ویروس با قرار گرفتن در شرایطی مانند استرس، آفتاب سوختگی، تب، برخی بیماری‌های عفونی و ... می‌تواند مجددا فعال شود. اگرچه هیچ درمانی برای زخم‌های سرد وجود ندارد، اما علایم را می‌توان به کمک داروهای خاصی کاهش داد. معمولا تاول‌ها طی چند هفته رفع می‌شوند.

علایم

این ویروس به راحتی می‌تواند از طریق تماس فیزیکی و بزاق دهان گسترش یابد. شیوع این بیماری بین 9 تا 12 روز طول می‌کشد که در طی آن مراحل مختلف زیر ایجاد می‌شود:

مرحله حس خارش

در روز اول و دوم، علایمی مانند خارش و حس سوزش، در نقطه ای که تاول ظاهر می‌شود تجربه می‌شوند. این مرحله همچنین به عنوان مرحله پیش درآمد نیز شناخته می‌شود.

مرحله تاول زدن

در روزهای دوم و سوم، خوشه‌ای از تاول پر از مایع ظاهر می‌شود.

مرحله تراوش مایع

این مرحله بسیار دردناک است. تاول‌ها میترکند و مایع از آن‌ها تراوش می‌کند، و زخم درناکی تشکیل می‌شود. این مایع بسیار مسری است.

مرحله پوست پوست شدن

ضایعه خشک شده و شروع به تشکیل زخم می‌کند. زخم از طریق پوسته قهوه‌ای که به دلیل ترک‌خوردگی خونریزی می‌کند شناخته می‌شود.

مرحله بهبودی

در اطراف ضایعه پوست دلمه دلمه می‌شود. چنانچه دلمه‌ها از بین می‌روند، دلمه‌های کوچک جدیدی ایجاد می‌شوند. در نهایت تاول شروع به پوست پوست شدن می‌کند. ضایعه بهبود می‌یابد و هیچ زخمی دیده نمی‌شود.

درمان

هیچ درمان قطعی برای تاول تب وجود ندارد. با این حال، علایم را می‌توان به کمک داروها مدیریت کرد.

داروی ضدویروسی

از آنجاکه دلیل این بیماری ویروس است، درمان شامل استفاده از داروهای ضدویروس مانندfamciclovir, valacyclovir, یا acyclovirاست. محصولاتی که حاوی docosanol هستند ممکن است تجویز شوند. Docosanol اثر بازدارنده‌ای بر روی ویروس تبخال دارد. این محصول زمانی که در مرحله حس خارش و سوزش استفاده می‌شود بهترین عملکرد را دارد.

دیگر ترکیبات و عوامل بی‌حس کننده

محافظ‌های پوستی

مرطوب نگه داشتن زخم سرد مهم است. چندین نوع محافظ پوست مانند مرطوب‌کننده و براق‌کننده لب وجود دارند که حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ای مانند وازلین، آلانتوین، روغن کاکائو و گلیسیرین هستند. براق‌کننده لب حاوی اکسید روی را می‌توان برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید استفاده کرد.

مسکن

این مسکن‌ها به صورت خوراکی و موضعی موجود هستند. مسکن‌های مختلفی مانند بنزوکائین، لیدوکائین، فنل، کافور و بنزیل الکل وجود دارند که ممکن است به تسکین درد کمک کنند. ایبوپروفن یا استامینوفن نیز می‌توانند به صورت موقت درد را تسکین دهند.

درمان‌های خانگی

یخ

اعمال متناوب یخ درد و خارش را کاهش می‌دهد. اگر در مرحله سوزش اعمال شود، دمای منطقه تاول زده را پایین می‌آورد، در نتیجه میزان سوخت و ساز و مدت آن کاهش می‌یابد.

چای کیسه‌ای

اسید تانیک موجود در چای دارای خواص ضدویروسی است. اگر در مرحله سوزش اعمال شود، می‌تواند موثر واقع شود.

وازلین

یک مرطوب کننده خوب کمک می‌کند که ضایعه نرم شود. این کار باعث می‌شود که ضایعه نرم شده و خونریزی به دلیل ترک خوردن ایجاد نشود.
محصولات دیگر نیز مانند آلوئه‌ورا و عسل نیز دارای خواص ضدویروسی شناخته می‌شوند. روغن‌های اساسی مانند مریم گلی و روغن درخت چای نیز دارای خواص ضدعفونی کننده هستند.

اقدامات مراقبت از خود

پیروی از اقدامات پیشگیرانه زیر می‌تواند در جلوگیری از گسترش تاول تب کمک کننده باشد.
• استفاده از پماد برای نرم کردن زخم
• برای جلوگیری از عفونت باکتریایی، مناطق آسیب دیده به طور منظم تمیز شود.
• پیروی از رژیم غذایی ملایم و مطلوب به منظور کاهش سوزش زخم‌های سرد
• خودداری از دست زدن به ضایعه
• از بوسیدن اجتناب شود چون این ویروس می‌تواند از یک شخص به شخص دیگر منتقل شود.
• از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید اجتناب شود.
• دست‌ها به طور منظم شسته شود.
به عنوان یک نتیجه‌گیری افراد مبتلا باید اقدامات احتیاطی فوق را دنبال کنند تا ویروس به اشخاص دیگر منتقل نشود. توصیه می‌شود برای درمان مناسب به دنبال کمک‌های پزشکی باشید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان