طبق جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان توریسم جهانی سفر به مجموعه تازهای از مقصدهای گردشگری جهان که عمدتا از کشورهای درحال توسعه هستند، به سرعت رو به افزایش است. این آمار سبب شگفتی ناظران شده است.
سالهای متمادی شهرهای شاخص غربی همانند نیویورک ، لندن و پاریس در بالاترین رده از فهرست محبوبترین مقصدهای گردشگری جهان جای داشتند.
این درحالی است که سفر به کشورهای فقیرتر و یا در حال توسعه ،بیشتر نوعی فعالیت ماجراجویانه تلقی میشده است.
اما طبق جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان توریسم جهانی، سفر به مجموعه تازهای از مقصدهای گردشگری جهان که عمدتا از کشورهای درحال توسعه هستند، به سرعت رو به افزایش است
دراین گزارش نام شهرهایی چون بوداپست، بمبئی و پکن به عنوان داغترین مقصدهای گردشگری برای مسافران جهان در سال جاری ثبت شده است.
درواقع این تغییر و افزایش توجه ، خود بازتابی است از روند توسعه ورونق اقتصادجهانی در بخشی از جهان که با عنوان اقتصادهای نوظهور” به ویژه در آسیا و اروپای مرکزی شناخته شدهاند. درحالی که به موازات آن جهان در بخش دیگر شاهد رکود اقتصادی است. رکودی که خود سبب تشدید سفر به مقصدهای ارزانتر میشود و این خود بر رونق بازار گردشگری در کشورها و اقتصاد های نوظهور میافزاید.
درعین حال چهره گردشگر خارجی را در نقشه توریسم بینالمللی تغییر داده و مثلا به جای گردشگر امریکایی و تلاش کشورهای مختلف برای جذب این گردشگران، گردشگر چینی جایگزین شده است.
با این حال رونق فعالیتهای اقتصادی در کشورهای درحال توسعه در دهه گذشته، عامل مهمی است که سبب رشد سریع نرخ جذب گردشگر به بخش دیگر طی 10 سال گذشته شد. از سال 2000 همزمان با رشد اقتصادهای پیشرفته، از رشد صنایع مسافرتی با نرخ 31.4 درصد، سفر به کشورها یا اقتصادهای نوظهور نیز با نرخ بسیار بالا و شگفت آور 89.1 افزایش یافته است.
اما دلایل پنهان در این رشد سریع، با توجه به بحران اقتصاد جهانی، به ویژه جالبتر است. یکی از دلایل در باریک شدن شکاف میان نرخ گردشگری این کشورها احتمالا به دلیل رشد بمب آسای بسیاری از بازارها در کشورهای در حال توسعه است. طبق آمار بانک جهانی میزان رشدGDP در اقتصادهای نوظهور به طور وسیعی طی 12 سال گذشته از 2000 تا 2012 حدود 56.6 درصد بوده است.
با چنین میزان رشداقتصاد، مسافران قادرند خدمات بهتر و به مراتب با کیفیتتری در هتلها و رستورانها در ازای دریافت کرایه ارزانتری به مشتریان و توریستها عرضه کنند.
درمجموع به نظر میرسد کشورها و اقتصادهایی که امروزه از نوعی رشد انفجاری درصنعت گردشگری برخوردار شدهاند، به ویژه از استراتژی مناسب و به هنگام برای جذب توریست استفاده کردهاند.
این درحالی است که درسال های اخیر هیچ منطقه ای در نیمکره غربی شاهد رشد صنعت گردشگری بیش از 3.6 درصد نبوده است. درمقایسه کشورهایی با اقتصاد نوظهور، همزمان با افزایش رشد اقتصادی درآمدهای گردشگری نیز به تامین سوخت مالی برای توسعه و آسیب ناپذیر کردن صنایع آنان در بازارهای جهانی خدمات گردشگری درقرن 21 کمک کرده است.
این موضوع همچنین برای تشخیص اولویتهای توسعه در بخش سفر و فعالیتهای تفریحی در این کشورها نقش مهمی داشته است. به عنوان نمونه در هند صنعت گردشگری عامل وثبات بیش از 20 میلیون شغل است که امکان اشتغال برای حدود 10 درصد از هندیان را تامین میکند.
پس از سقوط گردشگری هند در سال جاری بر اثر انتشار اخبار مربوط به حملات خشونت آمیز یک گروه مهاجم به یک زن ،دولت هند تلاشهای گستردهای را برای ارتقای امنیت مسافران خارجی به منظور جذب و حفظ دلارهای حاصل از توریسم و برگرداندن آنها به بانکهای هندی آغاز کرد. اکنون استفاده از نرخ ارزان روپیه دراین کشور در برابر ارزهای اروپایی و امریکایی، فرصت بهتری نیز برای جذب گردشگر بیشتر برای هند فراهم آورده است.
در این شرایط ودرحالی که توسعه بخش گردشگری در بازارهای نوظهور جهانی برای توسعه جهانی و تبادل فرهنگها فرصت فوق العادهای تلقی میشود،
رشد نسبتا راکد گردگشری در کشورهای غربی همانند امریکا که توریسم سهم بالایی در رشد اقتصادی آن داشته،میتواند یادآور نکته مفیدی باشد. این نکته که از جدیدترین گرایشها در دادههای توریستی برمیآید این است که مقصدهای سنتی و شناخته شده، برای این که همچنان یک مقصد گردشگری محبوب باقی بمانند، نباید بر تجارب و اقتدار تاریخی خود اتکا کنند