ماهان شبکه ایرانیان

عمارت و باغ صدری تفت

باغ صدری تفت یکی از باغ‌های زیبا در محله‌ی باغ گلاب‌دان این شهرستان است که در دوران زندیه و به دستور «صدر العلما» ساخته شده و در قسمت بالای تالار باغ، با تاق‌نمای محرابی تزئین شده است.

باغ صدری تفت یکی از باغ‌های زیبا در محله‌ی باغ گلاب‌دان این شهرستان است که در دوران زندیه و به دستور «صدر العلما» ساخته شده
و در قسمت بالای تالار باغ، با تاق‌نمای محرابی تزئین شده است.

و در بدنه‌ی داخلی بادگیر دو طبقه‌ی این باغ، سروی‌ست که به شیوه زیبایی گچ‌بری شده و در دو سویش نقشی از اهورا مزدا دیده می‌شود. در قسمت پشت تالار فضایی هست که با فضای زیر بادگیر ارتباط دارد و هوای مطبوعی را به وجود می‌آورد و اتاق‌های سه‌دری آن، حوض سنگی و آسیاب آبی که در انتهای باغ قرار دارند بر زیبایی این باغ تاریخی افزوده‌اند.
باغ دارای یک بادگیر بلند بیست‌وسه متری و یک تالار و هفتادو‌پنج فواره‌ی زیبا نیز هست.

یکی دیدنی های شهر تفت در استان یزد به شمار می رود که با وجود بناهای جالب و دیدنی به همراه باغی سرسبز و زیبا بالقوه یکی از نقاط گردشگری شهرستان تفت به شمار می رود.
ظاهرا قدمت این باغ و بنا به دوران زندیه باز می گردد که بازسازی و نوسازی شده است.

عمارت باغ صدری این شهرستان یکی از بناهای زیبا و دیدنی بافق است که از دوره‌ی قاجار باقی مانده است. این باغ در میان انبوهی از نخلستان‌هاست و ساختمان دو طبقه‌ای در وسط آن قرار دارد که محل اقامت و استراحت خان بوده است.
در هنگام ورود به هشتی به جوی آبی می‌رسیم که از این مکان تحت عنوان خنک‌جا استفاده می‌شده است.

طبقه‌ی دوم این بنا با ستون‌های استوانه‌یی‌شکل و زیبا بنا شده است که بخش‌های اتصال آن به سقف با آجرهای مربع‌شکل دالبری و هلالی تزیین شده‌اند.
در قسمتی از سقف، پوششی از جنس چوب و الیاف خرما به‌جای آهن استفاده شده است.
در قسمت اندرونی باغ نیز 30 اتاق از مصالح خشت و گل وجود دارند که محل زندگی رعیت‌هایی بوده‌اند که برای خان کار می‌کردند.

عمارت و باغ صدری تفت

عمارت و باغ صدری تفت

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان