این تور با خوردن صبحانه و گشت در برج میلاد آغاز شد. صبحانه‌ای که با توجه به منوی روی میزها حدود 30 تا 40 هزار تومان قیمت داشت. در این منو قیمت یک چای ساده از 6 هزار تومان شروع می‌شد و تا یک لیوان آب پرتقال 8 هزار تومانی و شیک 12 هزار تومانی و… ادامه پیدا می‌کرد.

پس از صرف صبحانه با آسانسور برج که 20 کیلومتر در ساعت سرعت دارد و می‌تواند بازدید کنندگان را ظرف 8 ثانیه به بالاترین نقطه برج یعنی گنبد برساند، به پهنترین بخش برج میلاد یعنی طبقه 11 رفتیم. این بخش تراس‎ بزرگی است که تهران را زیر پای بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

هرچند صحنه فرو رفتن شهر در مه آلودگی برای بازدید کنندگان زیاد جذاب نیست اما آنچه می‌تواند نظر مخاطب را جلب کند مشاهده شرق،‌غرب، شمال و جنوب تهران در یک نگاه است. البته دوربین‌های تعبیه شده در تراس نیز به گردشگران این اجازه را می‌دهد تا بنای مورد نظرشان را واضح‌تر ببینند.

به گزارش CHN، فضاهایی همچون رستوران گردا، محیط‌های رو باز و سر بسته برای بازدید از شهر، نمایشگاه دفاع مقدس در سرسرا (لابی)، امکانات ویژه مخابراتی، امکانات ویژه تلویزیونی، دکل مخابراتی با آنتن‌های متفاوت ،کافه‌تریا در راس ،نگارخانه آزاد هنری و گنبد آسمان از جمله بخش‌های برج میلاد هستند.

بازدید از گنبد 6 ضلعی برج میلاد که نمادی از آسمان را می‌توان در آن دید و نشانه‌های هنری از عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش در آن تصویر شده‌اند از جمله زیباترین بخش‌های برج است که آخرین نقطه سفر خبرنگاران در برج میلاد بود.

به گفته “فرزاد هوشیار پارسیان‎” مدیر برج میلاد، بطور میانگین روزانه 2 هزار نفر از این برج بازدید می‌کنند البته این تعداد در روزهای پر رفت و آمد به 4 هزار نفر هم می‌رسد.‎ در برخی ایام خاص مانند نوروز و جشن‌های مذهبی و رمضان این تعداد بازدیدکننده از 25 هزار نفر هم بیشتر می‌شود.

بلیت بازدید از برج میلاد از 9 هزار تومان برای عموم جامعه تا 35 هزار تومان و حتا 95 هزار تومان برای افراد خاص و به گفته هوشیار، VIP‌ هم می‌رسد. هرچند مسئولان از ارائه درآمد روزانه برج اجتناب کردند اما خواننده محترم می‌تواند با حسابی سر انگشتی این مبلغ را محاسبه کند.

کاخ گلستان و حضور در مرکز شهر، مقصد بعدی تور یک روزه خبرنگاران بود. یکی از جالب‌ترین نکات در این تور، نگاه مشتاق و البته متعجب مردم و رهگذران به تور 30 نفره خبرنگاران بود که همراه با راهنما و توضیحاتی که ارائه می‌شد قدمزنان از خیابان باب همایون به سوی ساختمان دادگستری و کاخ گلستان در حرکت بودند.

آنچه در این خصوص می‌توان گفت، عدم آموزش و فرهنگ سازی در میان مردم است. چرا حضور یک گروه چند نفره که در قالب تور حرکت می‌کنند باید تا این اندازه عجیب به نظر آید؟ آیا کسبه و بازاری‌ها و مردم این منطقه که یکی از توریستی‌ترین نقاط تهران به شمار می‌رود و باید هر روز هزاران گردشگر برای بازدید از آن بیایند تا این اندازه با واژه گردشگری و تور ناآشنا و غریب هستند که با چشمان گرد شده به گردشگران بنگرند؟

در میان نگاه‌های متعجب و پرسئوال اهالی خیابان باب همایون و صوراسرافیل از کنار ساختمان دادگستری و نمادهای باستانی تاریخی آن همچون فرشته عدال، لوتوس‌ها و فروهر گذر کردیم تا به کاخ گلستان رسیدیم. کاخی که حدود 3 ماه از ثبت آن در میراث جهانی می‌گذرد.

با ورود به کاخ گلستان مستقیم به سوی بازدید از تالار سلام و آینه رفتیم که در ورودی آن با کاورهای پارچه‌ای که باید روی کفشهایمان می‌کشیدیم غافلگیر شدیم چراکه تصور می‌کردیم پس از گفته‌های مدیر سابق کاخ گلستان و هزینه 7 میلیون تومانی که برای خرید کاورهای پلاستیکی انجام شده‌بود دیگر شاهد صحنه پا کردن کاورهای کثیف پارچه‌ای نباشیم.

هنگامی که سعی داشتیم با کاورهای خاکی که به منظور جلوگیری از ورود خاک کفش‌هایمان به تالار آینه و تالار سلام به پا کرده‌بودیم، از آثار این تالارها دیدن کنیم، نظاره‌گر غبار و خاک‌هایی شدیم که بر روی وسایل و اساسیه این بخش‌ها نشسته بود. این گرد و غبار به اندازه‌ای بود که حتا جای تغییر مکان راهنمای نوشتاری اشیا به وضوح دیده می‌شد.

البته یکی از کارشناسان مجموعه کاخ گلستان تاکید داشت: «مجموعه کاخ گلستان هرروز گردگیری می‌شود و بخش خدمات نیز هر دو هفته یکبار با نظارت امین اموال نظافت کلی انجام می‌دهد.»

به گزارش CHN، شاید کاورهای پارچه‌ای خاکی یکی از عوامل انتقال خاک به این مجموعه باشند. چراکه روزانه صدها گردشگر از این تالارها بازدید می‌کنند و در رفت و آمد هستند. بهتر است مسئولان چاره‌ای برای رفع این مسائل بیاندیشند.

بعد از بازدید تالار آینه به سوی شمس‌العماره رهسپار شدیم و از نگین کاخ گلستان دیدن کردیم. سپس با توجه به آنکه حدود دو ساعت از ظهر گذشته بود به سوی هتل فردوسی برای صرف ناهار رفتیم. محیط سنتی و زیبای سفره خانه “ترمه” و فضای دلچسبی که به واسطه موسیقی سنتی محیا شده بود اشتهای هر شخصی را باز می‌کرد چه برسد به خبرنگارانی که از صبح در آفتاب داغ به محل‌های مختلف برای بازدید رفته بودند.

پس صرف ناهار به سوی بهشت کوچک رفتیم. خانه و موزهٔ مقدم مربوط به اواخر دورهٔ قاجار است و در تهران، ضلع شمالی خیابان امام خمینی، خیابان شیخ هادی واقع شده. موزه و خانهٔ مقدم در آغاز، عمارتی بزرگ و مجلل و محل سکونت خاندان محمدتقی خان احتساب‌الملک از صاحب‌منصبان مشهور دربار قاجاریان و رئیس ادارهٔ احتسابیهٔ تهران و وزیر مختار ایران در برن سوئیس بود. این خانه، بعدها در اختیار محسن مقدم، استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران، قرار گرفت. او به همراه همسر فرانسوی‌اش در خانهٔ پدری خود در تهران ساکن شد. این خانه در تاریخ 20 آذر 1379 با شمارهٔ ثبت 2929 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروز تبدیل به موزه مقدم شده‌است.

پس از بازدید از خانه مقدم تور نیمروزه خبرنگاران با بازگشت به برج میلاد پایان یافت تا این گروه گردشگر بتوانند تجربه یک تور برج تا برج یا تهران تا طهران را با خود همراه سازند و تبلیغات و انتشار اخبار در این حوزه را هموارتر کنند.