مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در بازدید از مهر؛

نهادهای مسئول در بازسازی بازار اراک با میراث فرهنگی همکاری کنند

اراک- مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: باتوجه به اینکه در موضوع مرمت بازار تاریخی اراک، چند دستگاه مرتبط هستند بدون همکاری و پیگیری وظایف ازسوی هر سازمان، این مهم محقق نخواهد شد.

نهادهای مسئول در بازسازی بازار اراک با میراث فرهنگی همکاری کنند

سیدمحمد حسینی در جریان بازدید از دفتر خبرگزاری مهر در استان مرکزی، اظهار داشت: وضعیت اعتبارات میراث فرهنگی در حوزه مرمت بناهای تاریخی مطلوب نیست، اما امسال سه میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی بازار تاریخی اراک اختصاص داده شده و در حال حاضر از سه جبهه پیمانکاران در این مکان مشغول به کار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی توضیح داد: البته برای این کار 22میلیارد تومان بودجه نیاز است و تامین یک چهارم آن برعهده شهرداری است که در حال حاضر فقط همین مقدار تخصیص داده شده و همچنین دستگاه های دیگر نیز به وظایف خود در این زمینه عمل نکرده اند.

وی در رابطه با تخصیص اعتبار برای دیگر آثار تاریخی استان مرکزی که در معرض فرسودگی هستند، گفت: وضعیت اعتباری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی پاسخگوی این حجم زیاد از کارها نیست، زیرا در استان مرکزی بیش از دو هزار اثر تاریخی شناسایی شده وجود دارد که باید ابتدا به 860 اثری که ثبت ملی شده اند، رسیدگی شود.

برخی آثار تاریخی مهم استان نیازمند رسیدگی فوری هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اضافه کرد: ازجمله بناهای تاریخی که نیاز به رسیدگی فوری دارند، می توان به بازار و مسجد جامع ساوه، تک بناها، بقاع متبرک ثبت شده و موارد بسیار دیگر اشاره کرد و راهکار برای حل این مشکل این است که اوقاف، هیات امناء و مردم در این زمینه همکاری کنند.

حسینی خاطرنشان ساخت: با همه مشکلات، گرفتاری ها و نواقص موجود، در سال گذشته و امسال کار در حوزه مرمت، بازسازی و استحکام بخشی آثار تاریخی به خوبی پیش رفته و در حوزه ثبت آثار سال گذشته قنات ابراهیم آباد به عنوان اولین اثر استان به فهرست آثار جهانی در یونسکو اضافه شد.

وی افزود: در بحث سرمایه گذاری برای گردشگری نیز وضعیت بهتر شده و مراجعات بیشتری در این زمینه داریم، هماهنگی ها نیز به نحو بهتری در حال انجام است و توزیع پروانه های گردشگری برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را داریم که البته برگزاری جشنواره های مختلف کمک بزرگی در این زمینه بوده و دعوت از حوزه های مختلف می تواند به توسعه گردشگری کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: اخیرا تفاهم نامه ای بین استان مرکزی با استان های اصفهان و قم تنظیم شده که می تواند به توسعه گردشگری استان کمک کند، زیرا آمار گردشگری در این دو استان نسبت به استان مرکزی بسیار بالاتر است و ما با ایجاد و تقویت امکانات رفاهی در مسیر راه های ارتباطی منتهی به این دو استان می توانیم گردشگری استان مرکزی را تقویت کنیم

دلیجان، خمین، محلات و شازند در محور گردشگری عراق عجم

حسینی خاطرنشان ساخت: محورهای تعیین شده برای اجرای طرح توسعه گردشگری در منطقه عراق عجم نیز کاشان، نیاسر، مشهد اردهال، نراق، غار چال نخجیر دلیجان، دلیجان، محلات، خمین و شازند است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: در رابطه با صنایع دستی و سوغات، نمایشگاه هایی برای آشنایی مردم با صنایع دستی و سوغات این استان برگزار شده، در صورتی که قبل اینگونه نمایشگاه ها در استان کمتر برپا می شد، برپایی نمایشگاه ها از اقداماتی است که باعث تقویت صنعتگران حوزه صنایع دستی می شود.

وی ادامه داد: در نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان مرکزی که هم اکنون برپا است و تا 27مردادماه نیز ادامه دارد، 220 غرفه برای ارائه آثار هنرمندان در نظر گرفته شده که از این تعداد 100 غرفه متعلق به استان مرکزی بوده و 120 غرفه هم به هنرمندان دیگر استان ها تعلق دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه خبرگزاری مهر استان مرکزی طی سال های اخیر فعالیت خود، همکاری مطلوبی در پوشش به موقع و باکیفیت اخبار حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان داشته، از کارمندان این مجموعه با اهدای لوح قدردانی کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر