نامه محبت آمیز امام راحل به همسرشان
نامه [به خانم خدیجه ثقفی (خانوادگی)].
زمان: فروردین 1312 / ذی القعده 1351.
مکان: لبنان، بیروت.
موضوع: خانوادگی
مخاطب: ثقفی، خدیجه (1)
تصدقت شوم الهی قربانت بروم، در این مدت که مبتلای به جدایی از آن نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم متذکر شما هستم و صورت زیبایت در آئینه قلبم منقوش است. عزیزم امیدوارم خداوند شما را بسلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند [حال] من با هر شدتی می گذرد ولی بحمدالله تاکنون هر چه پیش آمد خوش بوده و الان در شهر زیبای بیروت هستم (2)حقیقتا جای شما خالی است فقط برای تماشای شهر و دریا خیلی منظره خوشی دارد. صد حیف که محبوب عزیزم همراه نیست که این منظره عالی به دل بچسبد.
در هر حال امشب شب دوم است که منتظر کشتی هستیم، از قرار معلوم و معروف یک کشتی فردا حرکت می کند ولی ماها که قدری دیر رسیدیم، باید منتظر کشتی دیگر باشیم. عجالتاً تکلیف معلوم نیست امید است خداوند به عزت اجداد طاهرینم که همه حجاج را موفق کند به اتمام عمل، از این حیث قدری نگران هستیم ولی از حیث مزاج بحمدالله به سلامت، بلکه مزاجم بحمدالله مستقیم تر و بهتر است. خیلی سفر خوبی است جای شما خیلی خیلی خالیست. دلم برای پسرت (3) قدری تنگ شده است. امید است هر دو (4) به سلامت و سعادت در تحت مراقبت آن عزیز و محافظت خدای متعال باشند اگر به آقا (5) و خانم ها (6) کاغذی نوشتید سلام مرا برسانید. من از قبل همه نایب الزیاره هستم. به خانم شمس آفاق (7) سلام برسانید و به توسط ایشان به آقای دکتر (8) سلام برسانید، به خاور سلطان و ربابه سلطان سلام برسانید. صفحه مقابل را به آقای شیخ عبدالحسین بگویید برسانند.
ایام عمر و عزت مستدام، تصدقت، قربانت روح الله، عکس جوف در حال دلتنگی از حرکت نکردن (9).(صحیفه امام، ج 1، ص: 3)
پی نوشت ها :
(1) - ملقب به قدس ایران، همسر امام خمینی...
(2) - برای عزیمت با کشتی به عربستان برای انجام اعمال حج...
(3) - آقای سید مصطفی خمینی که در آن زمان سه ساله بوده است...
(4)- اشاره به آقا مصطفی و فرزند دیگرشان که در آن زمان هنوز به دنیا نیامده بود و چند روز پس از نگارش این نامه در زمانی که امام در سفر حج بودند، متولد گردید و او را «علی» نام گزاردند. وی در کودکی بر اثر بیماری درگذشت...
(5) - آقای میرزا محمد ثقفی، پدر همسر امام خمینی...
(6) - مادر و مادربزرگ همسر امام خمینی که در آن زمان در قید حیات بوده اند.
(7) - شمس آفاق ثقفی، خواهر همسر امام خمینی...
(8) - آقای دکتر علوی...
(9) - اشاره به نبودن کشتی جهت عزیمت به جده.
آیت الله محمد محمدی اشتهاردی (ره)
- اگر خودآرایی زن برای شوهر بود و او خود را برای شوهر پاکیزه و آرایش کند، هم غریزه خودآرایی خود را ارضاء کرده و هم شوهر را از هوس به زنان بیگانه حفظ کرده است و شوهر نیز اگر در محبت به زن و توجه به او کوتاهی کند، نکوهش شده باید بی اعتنا به زن نباشد و با مراقبت های لازم او را از فکر انحراف جنسی حفظ کند.
محمد محمدی اشتهاردی، پوشش زن در اسلام، ص 31
مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)
- در جوامع متدین و مذهبی، مشاهده می کنیم که دو نفر آدم مدت طولانی با هم زندگی می کنند و اصلا از هم سیر نمی شوند، بلکه دلبستگی شان به هم بیشتر می شود، انس و محبت و وفایشان به همدیگر بیشتر می شود، این همان خاصیت تدین و دینداری است.
(مطلع عشق، ص 31)
- این غربی ها که اینقدر سر مسئله زن، بازی در می آورند همین جا گرفتارند می گویند ما احترام زن را نگه می داریم، بله احترام زن را در مجالس رسمی، در فروشگاهها و خیابانها نگه می دارند آن هم به معنای تلذذ از او اما آیا در خانواده هم، شوهر با زنش همین طور است؟ چقدر زن آزادی، چقدر کتک زدن زنها به دست مردان؟ چقدر فاجعه آفرینی در داخل خانه؟
(همان، صفحه 54)
- زن و شوهر هر چه بیشتر به هم محبت کنند، زیادی نیست آنجایی که محبت هر چه زیاد شود، ایرادی ندارد، محبت زن و شوهر است. هرچه به هم محبت کنید خوب است. و خود اعتماد، هم محبت می آورد. این محبت زن و شوهر جزو محبتهای خدایی است، هرچه بیشتر شود بهتر است.
(همان، ص 68)
- آیات قرآن که راجع به حجاب حرف می زند، راجع به حدود زن و مرد با یکدیگر دستور دارد این به خاطر خود مردم است، بخاطر همین خانواده هاست. همین دخترهای جوان که می خواهند شوهرشان را از دست ندهند، این پسرهای جوان که زن محبوبشان را می خواهند از دست ندهند، این بدون حجاب نمی شود. آیات قرآن این طور حکمت آمیز و عمیق است. این محرم و نامحرم ها، این حجاب و حفظ زن، این «قل للمؤمنین یغضوا...» چشمهایتان را به هر منظره ای باز نکنید، به هر چیزی نگاه نکنید تا به هر طرفی کشانده نشوید. آن مردی که هر طور دلش بخواهد به هر طرف متمایل باشد، به طرف زنها عنانی ندارد و آن زنی که با حیا و عفاف و حجاب انسانی آراسته نیست حفاظی ندارد، چنین مرد و زنی برای همسران خود اهمیت قائل نیستند.
(همان، ص 101 - 102)
- من همیشه به مردهای جوان توصیه می کنم، که شما در معاشرت با نامحرم و حتی محارم کاری نکنید و حرفی نزنید که زنان خود را وادار به حسادت کنید. به دختران جوان هم سفارش می کنم که در برخوردشان با مردهای بیگانه، کاری نکنند و حرفی نزنند که حس حسادت و غیرت شوهرانشان را تحریک نمایند.
(همان، ص 107)
- این که اسلام آن قدر گفته است که چشمتان را ببندید به نامحرم نگاه نکنید. به زن یک جور، به مرد جور دیگر گفته است. برای این است که وقتی چشم به یک طرفی رفت، آن وقت بخشی از سهم آن کسی که همسر شماست، آن طرف خواهد رفت. حالا شما چه مرد باشید و چه زن باشید فرقی نمی کند. وقتی اینجا کم گذاشتی، محبت ضعیف خواهد شد. محبت که ضعیف شد، مبنای خانوادگی متزلزل می شود. آن وقت آنچه برای تو لازم است از دستت می رود و آنچه که برایت مضر است به خیال خودت به دست آوردی.
(همان، ص 110)
علامه شهید مطهری (ره)
- اسلام التذاذ و کام جویی زن و شوهر از یکدیگر را نه تنها تقبیح نکرده است، ثوابهایی هم برای آن قائل شده است. شاید برای یک نفر فرنگی شگفت انگیز باشد اگر بشنود اسلام مزاح و ملاعبه زن و شوهر، آرایش کردن زن برای شوهر، پاکیزگی شوهر برای زن، مستحب می داند... در قدیم که به پیروی از کلیسا همه گونه التذاذات شهوانی را تقبیح می کردند این حرفها را تخطئه کرده، حتی مسخره می دانستند.
اسلام التذاذات جنسی در غیر محدوده ازدواج قانونی را به شدت منع فرموده است، ولی ذلت جنسی در حدود قانون را تحسین کرده است تا جایی که فرمود: دوست داشتن زن از صفات پیغمبران است.
اسلام که دین فطرت است طبق سرشت زن مقرر داشته که از زینتها، لباس و جواهرات استفاده کند پوشیدن لباس حریر طبیعی و استفاده از طلا را که بر مردان حرام است برای زنان مجاز دانسته و نظافت و آرایش کردن برای همسر را از وظایف و حقوق همسری قرار داده و ترک آن را در صورتی که شوهر خواستار آن باشد، یکی از عوامل نشوز تلقی کرده است.
منبع: حریم ریحانه.