به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، سعید پورعلی - معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی - در نشست شورای سیاستگذاری ششمین جشنواره ملی «نقش تنپوش» گفت: برگزاری این جشنواره با حمایت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به منظور کشف استعدادهای هنری در زمینه طراحی نقوش پارچه و لباس از میان دانشجویان شاغل به تحصیل یا فارغالتحصیلان دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی طراحی پارچه و لباس انجام شده است. جهاد دانشگاهی در تمام اهداف اجرایی خود، جامعه دانشجویی را مخاطب هدف خود قرار داده است. با این رویکرد، درباره بسیاری از طرحها و برنامههای فرهنگی مانند آنچه در جشنواره «نقش تنپوش» شاهد آن هستیم، نباید توقع یک برنامه تمامعیار و حرفهای را داشته باشیم و آن را با موارد مشابهی که در سطح حرفهای در زمینه طراحی نقوش پارچه و لباس مطرح است، قیاس کنیم.
او ادامه داد: محیط دانشگاه در عین اینکه بسیاری از چیزها را در ارتباط با رشته تحصیلی دانشجویان به آنها میآموزد، بسیاری از چیزها را نیز قادر به آموختن نیست و این عزم و اراده دانشجویان است که با قرار گرفتن در محیط های کسب و کار و از رهگذر فعالیتهای حرفهای و آشنایی با دنیای واقعی موجود در زمینه فضای فرهنگی و هنری، باید خود را به شرایط مطلوبی برسانند تا از آنها بهعنوان یک نیروی کارآمد و خلاق در زمینههای گوناگون همچون موردی که در جشنواره «نقش تنپوش» هدف برگزارکنندگان آن است، یاد شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: با نگاه اجمالی به عمده فعالیتهای صورتگرفته تحت نظارت جهاد دانشگاهی کشور و بویژه در عرصه فرهنگی و هنری به روشنی شاهد آن هستیم که هریک از این برنامهها از همان ابتدا با پختگی و قوام لازم برگزار نشدهاند و به مرور زمان با استفاده از تجربیاتی که طی ادوار گوناگون حاصل میشود و مورد نظر قرار دادن آن به جهت اصلاح یا صحه گذاشتن به برخی اقدامات مطلوب یک جریان فرهنگی مثل برگزاری یک جشنواره در آینده، به سطحی قابل قبول از خود خواهد رسید که حتی بتوان از آن توقع جریانساز بودن در بعد فرهنگی را نیز داشت.
پورعلی گفت: نکاتی که در این نشست و برای تداوم راه جشنواره ملی «نقش تنپوش» آن هم به شکل مطلوبتری عنوان شد، همگی سازنده و راهگشاست، اما باید به این نکته نیز توجه شود که جامعه دانشگاهی ما به ارتباط نزدیکتر و تنگاتنگی با محیط و بازار کسب و کار نیاز دارد تا به واسطه آن و تعاملی که میان قشر دانشجو و جامعه فعال در زمینه مد و لباس مشخصاً در موردی که به این جشنواره مربوط میشود، دانشجویان شرکتکننده در این جشنواره با الزامات اجتماعی و نیاز و خواستههای بحق جامعه بیش از پیش آشنا شوند و آنها را در طراحیهای آینده خود به کار بگیرند و شاهد پیاده شدن آنها در قالب طراحی نقوش در تنپوشها باشیم.
تجاریسازی طرحهای منتخب جشنواره را در دستور کار داریم
رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر نیز در نشست شورای سیاستگذاری ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش، گفت: در بخش مسابقه این دوره قصد داریم موضوع اصلی را بر مبنای دهه فجر و مفهوم ایثار و شهادت قرار دهیم و به شکل مصداقی و به جهت سالگرد واقعه ساختمان پلاسکو، این موضوع مورد تأکید است.
بهزاد رشیدی ادامه داد: مراحل کار ششمین دوره این جشنواره را با توجه به تجارب ارزنده ادوار گذشته آغاز کردیم و در بدو امر، تغییراتی را در فراخوان آن منظور کردیم. کلیت کار طبق روال گذشته است و فقط در اهداف، محورهای موضوعی و تدابیری که در بخشهای جنبی جشنواره قصد انجام آن را داریم تغییراتی لحاظ شده است. بهطور مثال بحث تجاریسازی طرحهای منتخب جشنواره را در دستور کار داریم و معتقدیم باید راهکارهای عملیاتی درباره رسیدن آثار به مرحله فروش و تجاریسازی آنها اجرا شود.
رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر در ادامه گفت: در دوره جدید برآنیم تا زندگی شهری و علاوه بر آن، آیینها و سنتهای ایرانی را که اغلب به دست فراموشی سپرده شدهاند، همچون اعیاد دینی و ملی بهعنوان محورهای موضوعی مورد توجه قرار دهیم.
رشیدی تأکید کرد: در دوره پیش رو، بر جنبه کاربردیتر شدن جشنواره تأکید داریم و تا زمان برگزاری اختتامیه، برنامهریزی بهمنظور برپایی ورکشاپهای آموزشی به انجام خواهد رسید.
او افزود: در بخش مسابقه این دوره قصد داریم موضوع اصلی را بر مبنای دهه فجر و مفهوم ایثار و شهادت قرار دهیم و به شکل مصداقی و به جهت سالگرد واقعه ساختمان پلاسکو، این موضوع نیز مورد تأکید است.
رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر گفت: پیشنویس فراخوان ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش آماده شده است و در ادامه برگزاری چنین جلساتی، ضمن همفکری، تشریک مساعی و اعمال برخی تغییرات جزیی و احصای برخی نظرات کارشناسی از سوی صاحبان برند و فعالان عرصه مد و لباس، فراخوان نهایی شهریورماه سال جاری منتشر خواهد شد.
باید آثار برتر جشنواره نقش تنپوش را به تولید برسانیم
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر نیز بیان کرد: باید در جهت معرفی هرچه بهتر و بیشتر جشنواره نقش تنپوش و ظرفیتهای ایجادشده در آن، آثار برتر را به تولید رسانیم.
الهام زایجانی به ارائه گزارشی از برگزاری دوره پنجم این جشنواره پرداخت و ادامه داد: از جمله دستاوردهای دوره پنجم این جشنواره میتوان به معرفی هر چه بهتر جشنواره و پوشش رسانهای مطلوب آن اشاره کرد. دراین راستا شبکه دانشجویی را در چند شهر بزرگ کشور تشکیل دادیم و در کنار برگزاری روند اجرایی جشنواره، ورکشاپهای آموزشی در تبریز و سنندج برگزار کردیم و با مشارکت شهرداری تهران در نگارخانه شهدخت، آثار منتخب این جشنواره و دورههای گذشته را بهنمایش گذاشتیم.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر بیان کرد: تجاریسازی جشنواره از جمله برنامههایی بود که به آن اهتمام ویژهای داشتیم و برندهای بسیاری نیز در جریان جشنواره کنارمان بودند و به این نتیجه رسیدیم که باید در جهت معرفی هر چه بهتر و بیشتر جشنواره و ظرفیتهای ایجادشده در آن آثار برتر را به تولید رسانیم.
تأکید جشنواره ملی نقش تنپوش بذر لزوم مشارکت بیشتر و افزایش بودجه
در نخستین نشست شورای سیاستگذاری ششمین جشنواره ملی نقش تنپوش، برخی اعضای هیئت داوران در دورههای گذشته سخن گفتند.
شاهرخ جعفری اظهار کرد: آنچه در جریان دوره قبل جشنواره، خلاء آن حس شد، بحث مارکتینگ و برندینگ جشنواره بود؛ ما نیز در این زمینه مشاورههایی دادیم تا آنگونه که باید این جشنواره و لوگوی آن را در معرض معرفی قرار داده و آن را بیش از پیش در راستای عرضه محصولات ایرانی در قالب نقش و نگار حکشده روی تن پوش به منصه ظهور رسانیم.
خاضع، یکی از تولیدکنندگان نیز گفت: ما در دوره گذشته شاهد کیفیت چندان قابل توجهی در زمینه آثار ارائهشده نبودیم و باید به واسطه آثار ارائهشده در این جشنواره، مظاهر فرهنگی ایرانی را در قالب اِلمانها و نمادهای بومی و ایرانی نمود بخشیم.
مهدی محمودی - رئیس هیئت داوران پنجمین جشنواره ملی نقش تن پوش - نیز در سخنانی ضمن بهحق دانستن برخی نکات مطرحشده در این جلسه، اظهار کرد: باید بضاعت پروژهای مانند نقش تن پوش را با خروجی آن مد نظر داشته باشیم، برندسازی جشنواره، امر مهمی است؛ اما با توجه به بودجهای که برای آن در نظر داریم در بازه زمانی کوتاهی نمیتوان توقع داشت به این مهم دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: همواره سه مدل در انجام پروژههای فرهنگی و هنری رواج دارد؛ حمایتی، حمایتی - مشارکتی و مشارکتی که باید بر این اساس گفت که تا کنون نحوه برگزاری جشنواره نقش تن پوش حمایتی بوده و تنها زمینه مشارکتی در آن، حضور صاحبان چند برند در قالب هیئت داوران بوده است.
حمید قبادی - دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس - نیز در نخستین نشست شورای سیاستگذاری ششمین جشنواره ملی نقش تنپوش حضور داشت.