ماهان شبکه ایرانیان

ریزش مو در زنان بالای ۵۰ سال

ریزش مو در سن بالای ۵۰ سالگی مشکلی است که میلیون‌ها زن در سراسر جهان با آن روبرو هستند. علل بیشماری برای این امر وجود دارد

ریزش مو در زنان بالای 50 سال

ریزش مو در سن بالای 50 سالگی مشکلی است که میلیون‌ها زن در سراسر جهان با آن روبرو هستند. علل بیشماری برای این امر وجود دارد. در این مقاله برخی اطلاعات در این مورد ذکر شده است.
حدود 30 میلیون زن در ایالات متحده امریکا با مشکل ریزش مو در سن خاصی روبرو هستند. بیش از 50 درصد زنان بالای 50 سال با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. نوع ریزش مو می‌تواند دائمی و یا موقتی باشد. اغلب، این مشکل را می‌توان به وضعیت ترکیب ژنتیکی مردان و زنان نسبت داد. علاوه بر این، چندین عامل دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند به این مشکل بیانجامند. راه حل برای ریزش مو به طور عمده به علت آن بستگی دارد.

برخی از علل

اساسا سه مرحله در چرخه عمر مو وجود دارد که این سه مرحله شامل آناژن، کاتاژن و تلوژن است. آناژن فاز رشد مو است، که در رحم مادر آغاز می‌شود. کاتاژن مرحله استراحت در چرخه زندگی مو است، در حالی که تلوژن مرحله‌ای است که در آن مو رشدش کامل شده و ریزش می‌کنند. از دست دادن 50 تا 100 مو به صورت روزانه برای زنان طبیعی است. این تعداد ناچیز و به ندرت قابل توجه است. ریزش مو تنها زمانی باعث نگرانی است که شما شروع به از دست دادن تعداد قابل توجهی مو در هر روز می‌کنید. دلیل این است که به خاطر برخی مسائل، ریزش مو در مرحله رشد اتفاق می‌افتد. در اینجا برخی از عواملی که منجر به ریزش مو در زنان بالای 50 سال می‌شوند ذکر شده است:

هورمون آندروژن

این یک بیماری ژنتیکی است که بر حدودا 85 درصد زنانی که در سن بالای 50 سالگی تجربه ریزش مو دارند تاثیر می‌گذارد. این زنان از لحاظ ژنتیکی مستعد از دست دادن مو هستند. ترکیب ژنتیکی از هر دو طرف خانواده مسئول این قضیه است. در این بیماری فاز رشد فولیکول‌های موی تحت تاثیر کاهش می‌یابند که منجر به ریزش آن‌ها قبل از موعد مقرر می‌شود. علاوه بر این، بافت مو شروع به کاهش یافتن می‌کند چون رشد می‌کند و همچنین رنگدانه‌های مو از بین می‌روند.

تلوژن افلوویوم

این یک بیماری غیرژنتیکی است که در آن مو در پایان چرخه عمر خود ریزش می‌کند. با این حال، علت ریزش مو اکتسابی است و طبیعی نیست. استرس حاد، داروهای بیماران قلبی، دیابت، بیماری‌های کبدی و ... عامل تلوژن افلوویوم می‌باشند. همانطور که متوجه شده‌اید، داروهایی وجود دارند که اکثر زنان بالای 50 سال مصرف می‌کنند، از این رو تلوژن افلوویوم رایج‌ترین نتیجه مصرف این داروها است.

آلوپسی آره‌آتا

اساسا این یک اختلال خود ایمنی است، که در آن سلول‌های بدن فولیکول‌های مو را به رسمیت نمی‌شناسد. سیستم ایمنی بدن سلول‌های استعالی را به منظور حمله به فولیکول‌ها می‌فرستد و منجر به ریزش آن‌ها می‌گردد. جدای از این، سیستم ایمنی این زنان مشکل عمده‌ای را نشان نمی‌دهند. ریزش مو به صورت واضح دیده می‌شود که شامل تاسی به شکل تکه‌های دایره‌ای با رشد موی متراکم در اطراف آن است.

کشش آلوپسی

اگر به روش‌های مختلفی مانند حالت دم اسبی به موهای خود حالت داده‌اید و برای حالت دادن از محصولاتی مانند سرم مو استفاده کرده‌اید، در این صورت کشش آلوپسی چیزی است که در سن 50 سالگی عاید شما می‌شود. مدل دم اسبی به معنای واقعی کلمه جدا کردن موها از پوست سر است که منجر به ریزش موها می‌گردد.

یائسگی

تغییرات هورمونی که در نتیجه یائسگی رخ می‌دهد می‌تواند باعث ریزش مو در زنان شود. دلیل این است که در دوران یائسگی، تولید استروژن کاهش و سطح هورمون تستوسترون افزایش می‌یابد. در نتیجه این امر، موی سر نازک شده و موی صورت ضخیم می‌گردد.

درمان

متخصص مو ممکن است برای شما درمان مناسبی را توصیه کند. هورمون درمانی، داروها و محلول‌های موضعی می‌توانند برای درمان این مشکل تجویز شوند. در برخی موارد، درمان با لیزر جهت ریزش مو مفید واقع می‌شود. با این حال، اگر علت ژنتیکی است، در این صورت باید میزان رشد موی خود را کاهش دهید. در این مورد، پیوند مو تنها گزینه ممکن است. با این حال، اگر در دوران جوانی اقدام به مراقبت مناسب از موهای خود بکنید در این صورت حداقل نگرانی را در مورد ریزش موها در آینده خواهید داشت. به طور مشابه، تا جایی که ممکن است از مواد شیمیایی ناملایم برای موهای خود استفاده نکنید.
این مشکل در زنان به اندازه مردان جدی نیست، چون مردان و زنان الگوهای متفاوتی در ریزش مو دارند. با این حال، ضروری است که تمام اقدامات احتیاطی و راه حل‌های ممکن را برای دور ماندن از این مساله به کار برید.
سلب مسئولیت: مطالب ذکر شده در این مقاله صرفا جهت آموزش هستند و نمی‌توانند جایگزینی برای توصیه‌های پزشک متخصص باشند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان