ماهان شبکه ایرانیان

کی باید به جراح فک و صورت مراجعه کرد؟

گفتگو با دکتر امین‌یمنی، جراح فک و صورت   فکرش را هم نمی‌توانید بکنید که در هر سانتی‌متر از انگشت شما چقدر رگ و عصب وجود دارد! حالا حساب کنید اگر چندین برابر این مقدار از عروق و اعصاب در سر و صورت شما جمع ‌شوند، چقدر این منطقه،‌حساس می‌شود! جراحی فک و دهان و صورت به همین دلیل، کار بسیار دشواری است

کی باید به جراح فک و صورت مراجعه کرد؟

گفتگو با دکتر امین‌یمنی، جراح فک و صورت
 

فکرش را هم نمی‌توانید بکنید که در هر سانتی‌متر از انگشت شما چقدر رگ و عصب وجود دارد! حالا حساب کنید اگر چندین برابر این مقدار از عروق و اعصاب در سر و صورت شما جمع ‌شوند، چقدر این منطقه،‌حساس می‌شود! جراحی فک و دهان و صورت به همین دلیل، کار بسیار دشواری است. در آستانه برگزاری کنگره سالیانه جراحان فک و دهان و صورت با دکتر امین‌یمنی رییس این کنگره درباره کمک‌هایی که جراحان فک‌و‌صورت می‌توانند به ما بکنند، گفتگو کرده‌ایم.

آقای دکتر! در کنگره جراحی فک‌و‌صورت امسال چه خبر است؟
 

کنگره در تاریخ 19 تا 21 خرداد ماه در هتل المپیک برگزار می‌‌شود. در کنگره جراحان فک و صورت دانشمندان و پزشکان خارجی از 10 تا 15 کشور حضور پیدا می‌کنند. این کنگره دارای چند ویژگی خاص است که مشخصا یکی از مهم‌ترین ویژگی آن این است که توانستیم برخی کارهای آموزشی را با انجمن‌های خارج از ایران (انجمن‌های اروپایی) برنامه‌ریزی کنیم و همچنین برای آموزش این کنگره خیلی وقت گذاشته شده است. دیگر کارهایی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که ما راجع به هر جراحی‌ای که توضیح می‌دهیم، سعی می‌کنیم به طور عملی هم آن را انجام دهیم تا خیلی بهتر متوجه شویم و یاد بگیریم. ما تمام محصولات به روز دنیا را در آنجا عرضه می‌کنیم و بعد در رابطه با اختلالاتی که موجب مشکلات خواب می‌شوند، به بحث و گفتگو می‌پردازیم و همچنین مشکلات روتین پزشکی به بحث گذاشته می‌شود. انجمن جراحان فک و صورت در سال 1354 تشکیل شده است که بنابر فعالیت گذشتگان این رشته از اروپا به ایران کشیده شده و در حال حاضر این رشته به‌طور کامل جا افتاده است.

معمولا برای چه جراحی‌هایی به جراح فک‌و‌صورت مراجعه می‌شود؟
 

در تمام تصادفات و درگیری‌ها و در بیشتر آسیب‌دیدگی‌هایی که در صورت و فک و دهان و دندان رخ می‌دهد، معمولا شکستگی فک و دندان‌ها را داریم که اگر دیر به آنها رسیدگی شود، باعث مشکلات تنفسی می‌شود. وظیفه همکاران ما در اورژانس‌ها این است که سریعا این مشکلات را برطرف کنند. مورد دوم، اختلالات پاتولوژیک شامل تومورها و کیست‌هایی که در این ناحیه می‌باشد. وجود این ضایعات باعث به وجود آمدن اختلالاتی می‌شود که همکاران ما به خوبی این ضایعات را از بین می‌برند. مورد سوم، بازسازی دندان‌ها و فک و لثه و... است که این مشکلات باعث بدشکلی صورت می‌شود که همکاران‌ ما با پیوندهای متعدد و جراحی‌ها محیط دهان را احیا کرده و این عمل باعث زیباتر شدن صورت می‌شود. درمان اختلالات مفصل فکی نیز وظیفه دیگر جراحان فک‌و‌صورت است که این مفاصل به جمجمه وصل هستند و اختلالات آن با دردهای گیجگاهی همراه است؛ این افراد هنگامی است که دهان‌شان را باز می‌کنند با محدودیت مواجه می‌شوند و همچنین با صداهای مختلف فکی همراه است. این، یک بیماری چندعاملی است؛ از جمله استرس، دادزدن و غذای سنگین و...، باعث آزردگی مفاصل می‌شود که همکاران در این زمینه فعالیت می‌کنند. عدم درمان ناهنجاری‌های فکی باعث بدشکلی‌های صورت می‌شود. به خاطر اختلالات استخوان‌های فک همکاران باید یک ارتباط بسیار خوب بین فکین به وجود آورند.

چرا ایمپلنت برای جایگزینی دندان‌های از دست‌رفته بهتر از پل‌زدن بین دو دندان کناری است؟
 

ایمپلنت یک درمان اساسی در درمان بی‌دندانی است. در بی دندانی استخوان‌ها شروع می‌کنند به از بین رفتن و فرسایش که قبلا از پل‌های بین دندانی استفاده می‌شد. با این روش نمی‌توانستند از دندان‌های ثابت بهره‌مند شوند و با مشکلاتی از جمله بیرون آمدن آنها، صدا دادن، و... مواجه می‌شدند تا اینکه ایمپلنت به کمک این بیماری آمد. ایمپلنت میله‌ایی است از جنس تیتانیوم که در فک جای می‌گیرد و استخوان‌ها با این میله یکپارچه می‌شوند و بعد روی آنها پروتز قرار می‌گیرد و رو‌ی آن تاج قرار می‌گیرد و مثل دندان طبیعی می‌شود. در بعضی از موارد می‌توان هم‌زمان با کار گذاشتن ایمپلنت، تاج را هم سوار کرد، البته به شرایط و نوع ایمپلنت بستگی دارد. در کشور ما حدودا 40 نوع ایمپلنت وجود دارد که زمان و نوع درمان‌هایشان نیز با هم فرق دارد. ایمپلنت حدود 25 سال است که به طور جدی در دنیا اجرا می‌شود.

آقای دکتر! خیلی‌ها از جراحی دندان نهفته می‌ترسند. چرا؟
 

بعضی از دندان‌ها نهفته است که نوع رویش آنها مشکل دارد و یا فک کوچک‌تر از حالت طبیعی است. اگر دندان‌های نهفته را به موقع جراحی نکنیم، آنها پوسیده شده و ما را دچار مشکلات بیشتری می‌کنند. بهترین زمان درآوردن دندان‌های نهفته زمانی است که دو سوم ریشه دندان تشکیل شده باشد و دیگری زمان بین 18 سالگی تا 25 سالگی است. وجود دندان‌های نهفته باعث جا به جایی دندان‌ها می‌شود، یعنی اینکه به دندان‌های مجاور فشار می‌آورد و باعث کج شدن آنها می‌شود. از دیگر ضررهای بودن دندان‌های نهفته این است که چون بافت اطراف دندان نرم است در این قسمت ممکن است کیست یا عفونت به وجود بیاید که باعث متورم شدن آن می‌شود. در افرادی که سن بالاتری دارند، عمل درآوردن دندان‌های نهفته از محدودیت‌ زیادی برخوردار است.

چرا گاهی قبل از کار گذاشتن ایمپلنت نیاز به‌جا‌به‌جایی سینوس‌های فکی هست؟
 

دندان‌هایی که از دست می‌روند یا کشیده می‌شوند، پس از آن به علت اینکه نوع استخوان آن قسمت اسفنجی می‌باشد کم‌کم تراکم استخوانی از دست می‌رود. در این هنگام حفرات سینوس رشد کرده و بزرگ‌تر می‌شوند و سینوس‌ها پایین‌تر از جای اصلی خود قرار می‌گیرند که همکاران ما این عمل جا به جایی سینوس‌ها را به خوبی انجام می‌دهند. در بعضی موارد اگر دندان نزدیک به سینوس باشد، در نواحی سینوس ایمپلنت قرار می‌دهیم.

2 تخصص جراحی در دندان‌پزشکی
 

1 تخصص جراحی لثه: این تخصص از تخصص‌هایی است که ممکن است زیاد به آن نیاز پیدا کنید. اگر شما بخواهید «ایمپلنت» بگذارید یا لثه‌های‌تان را که در اثر پیری و بیماری تحلیل رفته‌اند جراحی کنید، باید پیش این دسته از متخصصان بروید. این افراد در تشخیص بیماری‌های لثه هم به شما کمک شایانی خواهند کرد.
2 تخصص جراحی فک و دهان و صورت: فک پایین شما بیش از حد بیرون زده است؟ فک بالای‌تان فرو رفته به نظر می‌رسد؟ متخصص جراحی فک و دهان و صورت می‌تواند به شما بهترین خدمات جراحی را ارایه دهد تا زیباتر شوید. جراحی‌های دندان‌های عقل نهفته و نزدیک عصب و دندان‌های نابه‌جا روییده را هم می‌توانید به این متخصصان بسپارید.
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان