ماهان شبکه ایرانیان

مادة باکتری کش در شیر مادر

شیر مادر محتوی موادی است که می‌توانند باکتری‌های عامل بعضی مسمومیت‌های غذایی و اسهال را از بین ببرند

مادة باکتری کش در شیر مادر
شیر مادر محتوی موادی است که می‌توانند باکتری‌های عامل بعضی مسمومیت‌های غذایی و اسهال را از بین ببرند.
گروهی از پژوهشگران ژاپنی آنتی بیوتیک جدیدی را به نام لاکتوفلیسین از شیر مادر جدا کرده‌اند. این ماده یکی از مشتقات پروتئین موجود در آغوز است. آغوز که مایع پیش از شیر است، در دوران بارداری، با عمل هورمون‌های هیپوفیز اوسیتوسین و پرولاکتین تشکیل می‌شود.
پژوهشگران ژاپنی، پروتئین آغوز را به چندین پپتید تقسیم کردند و ویژگی‌های آنتی بیوتیک آن‌ها را بررسی کردند. تنها یکی از این مولکول‌ها در برابر باکتری‌ها مؤثر بود: لاکتوفلیسین. از سوی دیگر، این مولکول بسیار بیش‌تر از پروتئینی که از آن به وجود آمده است، اثر ضد باکتری دارد.
این آنتی بیوتیک جدید سبب نابودی سویه بسیاری از باکتری‌های عامل مسمومیت‌های غذایی و اسهال است. همچنین ضد لیستر یا مونوسیتوژنی که باعث عفونت حاصل از باسیل‌های نوع لیستریا می‌شود و ضد برخی سویه‌های اشریشیاکلی1 و باکتری‌های عامل اسهال عمل می‌کند.
لیستریوز در افراد دچار کمبود ایمنی باعث مسمومیت‌های غذایی خطرناک می‌شود. سپس به شکل عفونت‌های موضعی و غالبا مننگوانسفالیت (التهاب مغز و پرده‌های آن) بروز می‌کند. این عفونت‌ها در شیرخواران کشنده‌اند و شایع‌ترین شکل بالینی آن‌ها، عفونت روزهای اول تولد، از راه جفت یا عفونت هنگام زایمان است.
1. یکی از گونه‌های باکتری‌های محرک، میله‌ای و گرم منفی به طور عادی در رودة انسان وجود دارد و گاهی در مجاری ادرار تولید عفونت می‌کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان