ماهان شبکه ایرانیان

سد تنگاب

سد تنگاب در استان فارس، محل تنگاب و در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر فیروزآباد (مسیر فیروزآباد &#۸۲۱۱; کوار) بر روی رودخانه فیروزآباد واقع شده‌است.

سد تنگاب در استان فارس، محل تنگاب و در 12 کیلومتری شمال غربی شهر فیروزآباد (مسیر فیروزآباد – کوار) بر روی رودخانه فیروزآباد واقع شده‌است.

سد تنگاب در فاصله 90 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. مختصات جغرافیائی محل سد در 57-28 عرض شمالی و 32-52 طول شرقی است.

نامهای دیگر این سد : سد ساسانیان، سد اردشیر و سدآریوبرزن هستند.

ارتفاع سد از بستر رودخانه 51 متر است.

سرآب اصلی رودخانه فیروزآباد از چشمه‌های حنیفقان بوده با آبدهی کل بین 5/2 تا 5 متر مکعب بر ثانیه که حدود 23 دهنه چشمه با دبی‌های متفاوت در سر آب رودخانه را تغذیه می‌نماید.

از طرف دیگر آبهای جاری دشت شور آب، مهکویه، زنجیران و جووکان به این رودخانه ملحق شده و در حوالی محکویه به تنگ هلالو می‌رسد.

بعد از طی حدود 5 کیلومتر و با الحاق حوزه سرریزجان به تنگه تنگاب (محل سد) رسیده پس از طی مسیر نسبتاً طولانی تنگ تنگاب به دشت فیروزآباد وارد می‌شود.

پس از عبور از دشت فیروز آباد به سمت جنوب شرقی منحرف شده و از تنگ هایقر عبور می‌نماید و به رودخانه موند پیوسته و به خلیج فارس می‌ریزد.

سد مخزنی تنگاب بخشی از آب آبیاری دشت فیروزآباد را تأمین می‌نماید.

این دشت بطور ناخالص در حدود 5/275 کیلومتر مربع وسعت دارد و بین 45-28 تا 33-29 عرض شمالی و 12-52 تا 45-52 طول شرقی واقع شده‌است.

ارتفاع متوسط دشت 1250 متر می‌باشد. شبکه آبیاری زهکشی در حدود 13860 هکتار خالص از اراضی دشت فیروزآباد را زیر پوشش قرار می‌دهد، که ناخالص آن 15350 هکتار است.
سدتنگاب از نوع سنگ ریزه‌ای خاکی با هسته رسی با عرض تاج سد 10 متر طول تاج 270 متر و حجم مخزن ذخیره‌ای آن 140 میلیون متر مکعب و اعتباری بالغ بر 700 میلیارد ریال احداث شده که 25 درصد آب آن صرف مصارف صنعتی از جمله پتروشیمی فیروزآباد و امور کشاورزی خواهد شد.

سد تنگاب

سد تنگاب

سد تنگاب

سد تنگاب

سد تنگاب

سد تنگاب

سد تنگاب

سد تنگاب

سد تنگاب

سد تنگاب

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان