طبق گزارشی که اخیرااز سوی موسسه تحقیقاتی بررسی گرایش مسافران در حمل ونقل هوایی جهان به فناوری های اطلاعاتی (Sita 2013 منتشر شد و باوجود روند فزاینده مسافران دارای تلفن همراه، استفاده مسافران از خدمات تلفن همراه در فعالیت ها و برنامه ریزیهای سفر هوایی همچنان اندک است.
طبق همین گزارش هرچند سه چهارم مسافران باخود یک دستگاه تلفن همراه دارند و هرچند بیشتر مسافران شرکتهای هوایی دارای تلفنهای هوشمند با اپلیکیشنهای مناسب برای خدمات مسافرتی هستند، با این حال میزان استفاده از این امکانات درمیان مسافران خطوط هوایی هنوز اندک است.
طبق همین بررسیها که براساس پاسخ 2400 مسافر از شش فرودگاه برتر جهان بدست آمده، روشن میشود که مسافران برخوردار از بالاترین فناوریهای هوشمند موبایل در خدمات مسافرتی نسبت به استفاده از این امکانات بسیارمحتاط هستند.
حتی باوجود افزایش نرخ استفاده از این خدمات در مواردی همانند ثبت نام و رزو ، مبران استفاده از خدمات موبایل درمیان دارندگان این تلفنهای هوشمند همچنان کمتر از 5 درصد مانده است.
درحدود 78 درصد از مسافران میگویند نگران کارایی قابلیتها و محدودیتهای این قبیل دستگاهها در تامین خدمات مسافرتی هستند.
“فرانچسکو ویولانته” مدیر اجرایی موسسه سیتا می گوید:«فناوری امروزه ابزاری غیر قابل جایگزین برای اکثریت وسیعی از مسافران است. 90 درصد از مسافران شرکت کننده دراین تحقیق اعلام کردهاند که فناوریهای نو عمدتا درسفربرای آنها کمک میکند. بنابراین باتوجه به انبوه مسافران موبایل دردست، اکنون فرصت برای توسعه بیشتر این فناوریها فراهم است اما نکته این جاست که خدمات موبایل در زمینه ثبت نام و رزوها و مدیریت کل مراحل سفر باید آسانتر و بهره وری آن بیشتر شود.»
این بررسی ها روشن کرده است که 69 درصد از پاسخ دهندگان سفرهای خود را به کمک وب سایتها رزو کرده اند و 20 درصد نیز با استفاده از کیوسکهای ویژه در روزسفر اقدام کردهاند.