مدیریت اقتصاد خانواده با کسی شوخی ندارد

این عادت آقای «الف شده است که هر ماه با رسیدن فیش حقوقی به دستش و پر شدن حسباش سراغ برنامه های تفریحی برود، اسکانس های تانخورده را خرج خوردن و خریدن برای خودش کند و هنوز ماه تمام نشده، حسابش را خالی کند و منتظر دوباره پرشدن آن بماند

مدیریت اقتصاد خانواده با کسی شوخی ندارد
این عادت آقای «الف شده است که هر ماه با رسیدن فیش حقوقی به دستش و پر شدن حسباش سراغ برنامه های تفریحی برود، اسکانس های تانخورده را خرج خوردن و خریدن برای خودش کند و هنوز ماه تمام نشده، حسابش را خالی کند و منتظر دوباره پرشدن آن بماند.
همسرش به قول خودش کلافه شده است. می گوید: «این رسم زندگی مشترک نیست. می گوید «اگر معنای مشترک بودن این بشد، پس من هم باید هرماه حقوقم را صرفاً خرج خودم کنم! در حالی که من آن را صرف پرداخت جریمه ها و قبض های ماهانه می کنم.
اگرچه بحث مالی در آستانه زندگی ممکن است قابل گذشت باشند و هر یک از زوج ها سخاوتمندانه، هزینه های زندگی را متقبل شوند، اما با گذشت سال ها، نظر یکی از طرفین که بار اقتصادی را به دوش می کشد تغییر می کند و از کرده اش پشیمان می شودا.
دراین باره بد نیست به راهی که آقا وخانم «ب برای مدیریت مالی زندگی شان ابداع کرده اند توجه کنید. آقای «ب» تعریف می کند: «در نخستین گام برای رسیدن به مدیریت مالی ایده آل در زندگی مشترک، من و همسرم ابتدا هدفی دراز را برای زندگی مان تعیین کردیم. هدف دراز مدت ما خرید یک خانه است. برای رسیدن به این هدف نتیجه گرفتیم که باید پس انداز داشته باشیم.»
اما همان ابتدای کار آنها با دهها پرسش دشوار مواجه شدند، برای مثال چه کسی باید پس انداز می کرد و چه کسی حق داشت خرج کند؟ این پول خرج کردن از جیب او، برای هردوی آنها بود یا فقط برای خودش؟ آیا او که پس انداز می کرد باید از دلخوشی های ساده ای مثل خرید کردن و... می گذشت؟ در این صورت حاصلش چه بود؟
خانم «ب» راه حل ابداعی شان را این گونه توضیح می دهد: «ما در پایان هر هفته سراغ کامپیوتر می رویم. از خرج هایی که هر کدام برای امور اقتصادی خانواداه کرده ایم نمودار تهیه می کنیم و اگر یکی بیش از دیگری خرج کرده باشد، طرف مقبل باید هفته بعد جبران کند. از طرفی هر ماه هم به شکل مشترک، بخشی از درآمدمان را پس انداز می کنیم و دست نخورده بااقی می گذاریمش.»
کارشناسان مسائل اقتصادی خانواده اعتقاد دارند زوج های جوان باید مسائل مالی را پیش از آن که اسباب دلخوری شود، در خانواده حل کنند. برخی زوج ها خیال می کنند صحبت درباره مسائل مالی خانواده روابط عاشقانه آنها را خدشه دار می کند، اما واقعیت این است که کارشناسان تأکید می کنند ازدواج چیزی فراتر از یک رابطه عاشقانه است و نوعی اشتراک همه جانبه است که یکی از اجزای مهم آن پول است. اهمیت درآمد در زندگی آدم ها صرفاً به دلیل نقشش در چرخاندن چرخ اقتصاد خانواده نیست، چون داشتن درآمدی مشخص حتی اگر ناچیز باشد به صاحبانش توانایی تصمیم گیری، قدرت و اعتماد به نفس می بخشد و توانمندی های اجتماعی افراد را افزایش می دهد و همسران را ملزم می کند با هم برای اهداف مهم زندگی شان تصمیم بگیرند.
همان بحثی که فکر می کنید ممکن است رابطه عاشقانه شما و همسرتان را ابتدای زندگی خدشه دار کند و امروز به صورت رازی میان شما دو نفر درآمده است، سال ها پیش در زندگی مشترک آقا و خانم «ج هم مطرح شد، اما آن ها با آن مواجه شدند و پیش از آن که تبدیل به مشکل شود، به یکی از مظاهر تفاهم شان تبدیلش کردند.
تجربه آقای «ج برای هر کدام از ما در این زمینه می تواند مفید باشد، پس به عنوان حسن ختام، حرف هایش را بخوانید: «من و همسرم یک حسب مشترک داریم و در عین حال هر کدام یک حسب شخصی هم در بانک باز کرده ایم. هر ماه وقتی حقوق هایمان را می گیریم درصدی مشخص از آن را به حساب شخصی مان انتقال می دهیم و درصدی را برای تأمین هزینه های زندگی، تفریح های مشترک، تعطیلات هفته و... به حسب مشترک واریز می کنیم.
شاید باور نکنید اما این تصمیم نه تنها مجبورمان می کند در خرج کردن حقوق هایمان چه در امور شخصی و چه در امور مشترک با وسواس بیشتری عمل کنیم، بلکه کمک مان کرده تا جر و بحث هایمان درباره مسائل مالی زندگی به صفر برسد، چون اول هر ماه هر دو تکلیفمان را می دانیم.
منبع: نشریه راه کمال، شماره 34.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر