مهدی شامی زنجانی، دبیر جایزه ملی تحول دیجیتالی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نخستین دوره جایزه، سال گذشته با حضور چشمگیر 18 سازمان معتبر و صاحبنام کشور برگزار شد و از برگزیدگان آن در بهمنماه 1395 تقدیر گردید. به کلیه سازمانهای شرکت کننده در نخستین دوره جایزه، گزارش بازخورد اختصاصی به صورت تفصیلی ارائه گردید تا با بهرهگیری از توصیههای ارائه شده در این گزارش، بتوانند مسیر بلوغ دیجیتالی خود را موفقتر طی نمایند.
شامیزنجانی خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر، بسیاری از سازمانها کوشیدهاند با تکیه بر قابلیتهای متنوع و متعدد فناوریهای تحولآفرینِ دیجیتالی مانند رسانههای اجتماعی، فناوریهای موبایل، رایانش ابری، تحلیل داده و کلان داده، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، کسبوکار خود را متحول سازند.
وی افزود: بخش قابل توجهی از این سازمانها، همانند بانکها، بیمهها، شرکتهای هایتک و فناوری اطلاعات، فروشگاههای زنجیرهای، شرکتهای توریستی، هتلها، شرکتیهای حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، شهرداریها و سایر سازمانهای بخش عمومی و دولتی، دیجیتالی متولد نشدهاند، اما با بهرهگیری از فناوریهای دیجیتالی به دنبال دستیابی به سطوح بالاتر عملکرد، بهرهوری، نوآوری و رضایت مشتری هستند.
این متخصص حوزه دیجیتال افزود: گروه دیگری از سازمانها نیز وجود دارند که از ابتدای حیات خود، دارای ماهیت دیجیتالی بوده و به دیگر بیان، بر بستر فناوریهای اطلاعاتی متولد شده و توسعه یافتهاند. معمولا" این کسبوکارها را با اپلیکیشنهای موبایل آنها میشناسیم. اینگونه کسبوکارها نیز به دنبال بهبود وضعیت رقابتی خویش، در محیط کسبوکارهای دیجیتالی هستند. استارتآپهای دیجیتالی را میتوان نمونهای از سازمانهای این گروه دانست.
وی خاطرنشان کرد: تحول دیجیتال، بر بازآفرینی مدل کسبکار سازمانها با محوریت فناوریهای تحولآفرینِ دیجیتالی، ارتقای تجربه دیجیتال مشتری و بهبود دیجیتال فرایندهای سازمانی متمرکز است.
دومین دوره جایزه ملی تحول دیجیتالی با هدف ارزیابی، ارائه بازخورد و در نهایت معرفی سازمانهای پیشرو در تحول دیجیتالی در دانشگاه تهران برگزار میشود.
از جمله محورهای تخصصی این جایزه میتوان به زبدگی دیجیتالی (Digital Mastery)، نوآوری دیجیتالی (Digital Innovation) و رهبران دیجیتالی (Digital Leaders) اشاره کرد.
در حوزه زبدگی دیجیتالی، بلوغ دیجیتالی سازمان شرکتکننده در جایزه، ارزیابی خواهد شد. زبدگی دیجیتالی، میزان مطلوبی از بلوغ دیجیتالی است که در آن، سازمان با محوریت فناوریهای نوین اطلاعاتی، به سطح قابل توجهی از عملکرد، بهرهوری، تجربه جذاب مشتری و در نهایت سودآوری دست یافته است.
همچنین در بخش نوآوری دیجیتالی، ابتکار و پروژه دیجیتالی کاندیدا شده از سوی سازمان شرکت کننده در جایزه، از منظر نوآوری ارزیابی خواهد شد. نوآوری کاندیدا شده باید تجاریسازی شده باشد.
همچنین، در حوزه رهبران دیجیتالی (Digital Leaders) مدیر ارشد دیجیتالی کاندیدا شده از سوی سازمان شرکت کننده در جایزه، ارزیابی خواهد شد. مدیر کاندیدا شده باید نقش برجستهای در فرایند تحول دیجیتالی و رشد مبتنی بر فناوری اطلاعات سازمان خود ایفا نموده باشد.
از اهداف این جایزه میتوان به افزایش آگاهی و بینش در بدنه مدیریتی سازمانهای کشور در خصوص اهمیت و جایگاه تحول دیجیتالی، بهبود و ارتقای فرهنگ ارزشآفرینی دیجیتالی در فضای کسبوکار کشور، تشویق سازمانها به انجام فرایند خودارزیابی و شناسایی نقاط ضعف و فرصتهای بهبود خود در زمینه تحول دیجیتالی، ارزیابی وضعیت تحول دیجیتالی شرکتکنندگان در جایزه توسط داوران خبره و ارائه گزارش بازخورد به سازمانها در راستای بهبود وضعیت تحول دیجیتالی آنها و شناسایی و معرفی سازمانهای پیشروی کشور در حوزه تحول دیجیتالی اشاره کرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: پایگاه اینترنتی نخستین دوره جایزه ملی تحول دیجیتالی www.DTaward.ir است که علاقه مندان به حضور در این رویداد مهم میتوانند از طریق این وب سایت، اطلاعات بیشتر را کسب کنند