ماهان شبکه ایرانیان

زنده باد تنبلی

همه کارهایتان را از پشت میز انجام دهید   همین الان می توان ده دلیل بیاورم که نشستن در خانه و استفاده از خدمات الکترونیک ، چقدر فایده دارد

زنده باد تنبلی

همه کارهایتان را از پشت میز انجام دهید
 

همین الان می توان ده دلیل بیاورم که نشستن در خانه و استفاده از خدمات الکترونیک ، چقدر فایده دارد. گفتم ده دلیل که غلو نکرده باشم و بتوانم بگویم. تنبل ها و عاشقان سینه چاک دیوار خانه که ترجیح می دهند در خانه باشند و همه کارها را مثل اروپایی ها از پشت میز ، انجام دهند خدمت بزرگی به خود و هم شهری هایشان می کنند. نشستن در منزل یا محل کار و انجام حجم زیادی از کارها از طریق اینترنت ، ساده ترین و بهترین نتیجه اش ، صرفه جوی در بنزین و پاک نگاه داشتن هواست. اگر از چت کردن و زیرو رو کردن وبلاگ ها و دانلود عکس و فیلم و آهنگ خسته شده اید و به دنبال استفاده مفیدتر از اینترنت ، تلفن و حتی پیامک هستید ، کمی به این پیشنهادها توجه کنید.

گشت و گذار فرهنگی
 

شما چطور تفریح می کنید؟یعنی اگر نخواهید به رستوران و کافی شاپ بروید ، چه جایگزینی دارید؟اولین گزینه ، آخرین هنر است ؛ سینما. بسیاری از سینماها سایت هایی دارند که اطلاعاتشان به روز و قابل استفاده است. حتی می توانید بلیت رزرو کنید و نیازی به چندین بار رفت و آمد به سینما را ندارید.

سینما
 

سینما آزادی وب سایتی به سامان دارد. تمامی برنامه ها و سانس ها را به تفکیک عنوان کرده است و تجربه نشان داده است که اطلاعات آنها درست و دقیق است.
www.cinema-azadi.com/Fa آدرس وب سایت سینمای تازه ساز آزادی است که علاوه بر فیلم های روی پرده ، نام فیلم های منتظر اکران را هم در اختیار شما می گذارد. از الان می توانید برای نوروز برنامه ریزی و فیلم دل خواهتان را انتخاب کنید. اینجا دست و بال شما بسته است و تنها سینما آزادی در اختیار شماست اما www.jasjoo.com/cinema/ tehran
نام فیلم های درحال اکران ، آدرس و شماره تماس تمامی سینماها را دارد. اصلا این «جس جو» سایت خوبی است. همین الان Bookmark اش کنید و هر روز سری به آن بزنید. بسیاری از خرج های روزانه تان کاهش می یابد و به زمان نشستن پشت رایانه یا لب تاپ اضافه می شود. سرگرمی ، کتابخانه ، امروز ، سلامتی و خانواده بخش های دیگر این سایت هستند و اطلاعات مفیدی در آنها پیدا می شود. در بخش «امروز» می توانید صفحه اول روزنامه هایی مثل مردم سالاری ، ایران، جام جم و خبر ورزشی را بخوانید و به آرشیو آنها دست پیدا کنید. یعنی اینجا اخبار دسته اول را بخوانید و سپس از هر مجرایی که دوست دارید آن را تکمیل و به سراغ تحلیل ها بروید.
یا مثلا در بخش سلامتی، نام داروها و موارد استفاده آنها و بیماری ها و علائم آنها را بفهمید ؛ به هر حال برای اطلاعات عمومی خوب است و ساعت ها نشستن پای این دستگاه ، نتیجه ای مفید خواهد داشت. «کتابخانه» می تواند به اندازه یک کتابخانه دارای چند صد کتاب ، به شما اطلاعات دهد. من که مدت هاست معتاد بخش معرفی کشورها شده ام تا از حکومت ، اقتصاد ، اعتقادات و فرهنگ مردم کشورهای دیگر بدانم. هیچ می دانستید که آفریقای جنوبی ، میزبان بازی های جام جهانی فوتبال 2010، بزرگ ترین صادر کننده طلا در دنیاست ؟ اشعار شعرای نامی و گمنام پارسی ، انواع و اقسام فال های روزانه و شبانه ، برنامه های تلویزیونی ، دستور آشپزی انواع غذاهای داخلی و خارجی و کیک و مربا و دسر و حتی تعبیر خواب هم در این سایت پیدا می شود. یعنی هر آنچه در دکان هر سایتی ممکن است به چشم بیاید ، اینجا هم هست. از سینما و فعالیت های فرهنگی به کجا کشیده شدیم!

تئاتر
 

اگر کمی حال فرهنگی تان بالاتر است و از طرفداران هنر تئاتر هستید ، کسرشان است که سایت gishe .com را نشناسید. هر چند که «گیشه» تا چند وقت پیش ، به شکل آن لاین بلیت همه تئاترهای روی صحنه تهران را می فروخت ولی تازگی تنها به زدن برنامه ها اکتفا می کند و در پیامی قول داده است که این امکان در سال جدید دوباره به وجود آید. بانک سامان تنها بانکی طرف قرارداد با این سایت پیش از تعطیل شدن فروش اینترنتی بود.

کنسرت موسیقی
 

سایت خانه موسیقی ایران ، iranhmusic.com ، کنسرت های درحال اجرا را با اعلام قیمت بلیت ها ، منتشر و آنها را اینترنتی می فروشد. اطلاعات خوبی هم دارد. هر چه از موسیقی داخلی بخواهید اینجا پیدا می شود؛ اخباری تخصصی که طرفداران خود را دارد. جدید ترین آلبوم های موسیقی موجود در بازار اینجا معرفی می شوند. بگردید و کارهای مورد علاقه خود را انتخاب کنید. این یعنی دیگر لازم نیست به مغازه بروید و با زیر و رو کردن همه سی دی ها و کاست ها ، دست آخر چیزی که لازم دارید را پیدا نکرده دست از پا درازتر بازگردید. یک نیش ترمز کوچک برای خریدن کاری که می دانید چیست ، کافی است. اینجا اطلاعات آموزشگاه های مجاز موسیقی را هم دارد ؛ آموزشگاه های معتبر ومورد تأیید خانه موسیقی ووزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا در دام نیفتید و پولتان را نبرند. شماره تماس و آدرس این آموزشگاه هابه شما خواهد گفت که کدامیک به محل کار و زندگی شما نزدیک تر و مناسب تر است. tehrane.com هم یک پروژه گروهی است برای اطلاع رسانی درباره رویدادهای فرهنگی در تهران. به بیان ساده تر اگر یک روز صبح بخواهید کار را تعطیل کنید و چرخی در شهر بزنید یا مهمان تازه ازفرنگ برگشته تان را میزبانی کنید ، بهترین انتخاب ها در تهران است. این سایت گاهی روزانه آپ می شود.

گشت و گذار طبیعی ؛ سفر با اتول و تراموا و طیاره
 

دیگر گذشت آن زمان که با بقچه های بزرگ لحاف و تشک روی باربند ماشین راهی سفر می شدیم و 10نفر در یک پیکان می نشستیم. شهرها آن قدر بزرگ شده اند و وسایل حمل و نقل گسترده که نمی توان بدون هیچ اطلاعاتی بار سفر بست و راهی مکانی ناشناخته شد. تورهای مسافرتی با برنامه ریزی کامل برای رفت و آمد ، غذا ، تفریح و خرید بازدید از ناشناخته ترین شهرها و کشورها را هم ممکن ساخته اند. اوایل شاید این روش کمی غریب بود و بزرگان خانواده ها با آن مخالف بودند و روش های سنتی را می پسندیدند اما با وضعیت سوخت خودروهای شخصی ، هزینه سفر با تورها کاهش پیدا می کند و مسلم است که هیچ چیز به اندازه صرفه اقتصادی مهم نیست.پرداختن پول تلفن و جستجو در این دنیا ، بهتر از ماندن در ترافیک و خوردن دود است.
سفر رفتن این روزها چند مرحله دارد:
ثبت نام تور: بعضی از شرکت های مسافرتی و توریستی ، سایت های اختصاصی دارند و علاوه بر اعلام زمان و نوع توررها ، اینترنتی ثبت نام می کنند. سایت خدماتی «ایستگاه» تعداد زیادی از این آگهی ها را یک جا جمع و بنا بر سفرهای داخلی و خارجی دسته بندی کرده است. حواستان به تاریخ انقضای آگهی باشد تا تیرتان به سنگ نخورد و سفرتان از بین نرود.
رزرو بلیت: البته بستگی دارد که بخواهید چطور و با چه وسیله ای سفر کنید. سایت ssit.ir سایت اتوبوس های سیرو سفر است و به هر کجای کشور که فکر کنید ، می روند. باید عضو سایت باشید که عضویت در آن ، 24 ساعت بعد از درخواست شما فعال می شود پس کار را نگذارید برای دقیقه 90! بعد از وارد کردن شهر مبدأ و مقصد ، اتوبوس و شماره صندلی انتخاب کنید. فقط یک نکته خیلی مهم ؛ این سیستم اجازه انتخاب خانم و آقا در کنار هم را نمی دهد. در انتخاب صندلی به این نکته دقت نمایید! در انتها یک شماره بلیط 12 رقمی به شما داده می شود که موقع سوار شدن باید آن را به مسئول باجه بلیت داده و بعد با خیال راحت و جلوی چشم ده ها مسافر منتظر و ساک به دست که از سرو کول هم بالا می روند، سوار اتوبوس شوید.
قطار یکی از بهترین و کم خطرترین وسایل حمل و نقل است. حداقل مشکل پنچری و سقوط ندارد. شرکت «رجا» خیلی وقت است که به شکل اینترنتی بلیط می فروشد . برای خرید از raja.ir یا rajatrainc.com باید توی بانک سامان حساب داشته باشید و به عضویت سایت درآمده باشید. برای عضو شدن هم مشخصات صحیح و دادن ایمیل شخصی الزامی است. بعد از مشخص کردن مبدأ و مقصد ، نوع قطار ، صورت حساب را باید پرداخت کنید. مشخصات بلیت به ایمیل شما فرستاده می شود و نسخه چاپی آن را از آژانسی که درآن ثبت نام کرده اید ، دریافت کنید. امکان پس دادن بلیت هم هست. توی قحطی بازار بلیت قطار دم عید ، خرید اینترنتی بهتر از مراجعه حضوری است. ممکن است هنوز یکی دوتا برای شما مانده باشد.
بلیت هواپیما را هم مثل اتوبوس و قطار اینترنتی می فروشند. معتبرترین شرکت ها ،«هما» و «ایران ایر» به ادرس iranair.com است که ما امتحان کرده ایم و جواب مثبت گرفته ایم. پس از ثبت نام در سایت و انتخاب پرواز مورد نظر و پرداخت هزینه بلیت ، شماره بلیت از طریق همان سیستم به شما داده می شود که حکم برگه کاغذی بلیت را دارد.

کوچه و پس کوچه های ایران را پیدا کنید
 

شهرداری های شهرهای مختلف سایت های متفاوتی دارند. معمولا در این سایت ها می توان مکان های دیدنی و هر اطلاعاتی که برای یک غریبه لازم است را پیدا کرد. می توانید قبل از سفر اطلاعات دقیقی از مقصد به دست آورید و مدیریت سفر را برعهده بگیرید. سایت nccc.org.ir ، هم به کار سفر می آید. سایت سازمان نقشه برداری کشور است و اطلاعات و نقشه های جالبی دارد. نقشه هایی از استان ها، مسیرها، جاده ها ، مراکز سوخت گیری و ریل های راه آهن دارد. می توانید با چشم بسته برانید!

بهترین راه فرار کارهای اداری
 

دولت الکترونیک یعنی به جای ساعت ها ایستادن توی صف ، همه کارها را در خانه و پشت میز انجام دهید. بیشتر وزارتخانه ها و مراکز دولتی سایت دارند و می توانید قبل از مراجعه حضوری ، مدارک و اطلاعات لازم برای کار مورد نظر خود را پیدا کنید. تنها مشکل کوچکی وجود دارد که سالی و یاچند سال یک بار به روز می شوند!ولی خیلی ها مثل سایت شهرداری تهران همیشه فعالند و تازه ترین و کامل ترین اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می دهند. نمونه های دیگری هم وجود دارد که ارزش معرفی را دارند:
Police +10.com: پلیس +10 ، در حال حاضر تنها بخشی از وظایفش را به شکل آن لاین انجام می دهد ؛ صدور المثنی و تعویض گواهینامه ، صدور گذرنامه و صدور برگه صورت وضعیت تخلفات خودرو.
هر چند که قول داده اند که در آینده ای نزدیک همه فعالیت های این مرکز اینترنتی شود ولی برای فهمیدن این که چطور می شود به شکل حضوری کارها را انجام داد ، مدارک مورد نیاز در سایت ذکر شده است. دیگر فعالیت های پلیس +10 شامل گواهی عدم سوء پیشینه ، درخواست دفترچه آماده به خدمت ، تعویض گذرنامه ، درخواست پروانه کسب ، استعلام خدمت سربازی و درخواست معافیت سربازی است.
خدمات پستی: سایت اداره پست post.ir کاربران زیادی دارد. برای پیگیری مرسوله هایی که با پست پیشتاز فرستاده شده ، با وارد کردن کدی که در اختیار دارید ، از حال و روزشان با خبر شوید .علاوه بر این شرکت پست یک بازار اینترنتی دارد. در سیستم الکترونیکی شرکت پست ، می توانید به فروشگاه های استان های مختلف سفارش کالا دهید. بسته شما با پست جلوی در خانه تان می آید و همانجا مبلغ را پرداخت می کنید. البته بر همگان روشن است که می توان این پرداخت را در زمان سفاش و از طریق عابربانک ها انجام داد. در این بازار از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود ؛ از سریال های خارجی به روز تا کارتون های زمان بچگی ما. از عطر وادکلن و انواع زیور آلات تا سی دی های آموزشی آشپزی آفریقایی!کمی حوصله کنید و در سایت ها بگردید ، جنس های خوبی را می توانید پیدا کنید. خوبی این نوع خرید این است که معمولا پیش از ارسال محموله ، با شما تماس می گیرند و همه چیز را چک می کنند.

خدمات شهری:
 

سایت شهرداری تهران tehran.ir حداقل یک ساعتی سر شما را گرم می کند. علاوه بر این که کلی اطلاعات مربوط به تهران شامل مکان های تاریخی و تجاری ، مراکز مهم و اداراتش ارائه می دهد ، این امکان را فراهم کرده است که بعضی از کارهای اداری مربوط به شهرداری را هم در خانه و اینترنتی انجام دهید. کارهایی مثل ثبت نام آرم طرح ترافیک ، سامانه اینترنتی 137 ، سامانه نظارت همگانی 1888 ، قوانین و مقررات شهرسازی و معماری ، مشاهده پرونده شهرسازی ، سامانه آدرس یاب شهر تهران ، مناقصات شهرداری تهران ، قیمت منطقه ای املاک ، پرداخت عوارض نوسازی ، پرداخت عوارض خودرو ، محاسبه عوارض نوسازی ، پیگیری درخواست هایی که به معاونت های مختلف ارائه شده است ، گرفتن اطلاعات شهر تهران به تفکیک مناطق و راهنمای شهرسازی که پیش از این برای هر کدام باید بارها تا شهرداری منطقه می رفتید و ساعت ها منتظر می ماندید.
یکی از جالب ترین بخش های این سایت ، جستجوی اموات در بهشت زهرا (س) است. می توانید ببینید چند نفر هم نام شما در بهشت زهرای تهران دفن شده اند ؛ البته کمی شجاعت می خواهد.
پرداخت قبوض: دیگر کمتر بانکی است که پرداخت دستی قبوض را قبول کند. این کار مدت هاست از دوش کارمندان بانک برداشته شده و بر عهده خود مردم است. عابر بانک که دارید ؟ فعال کردن سیستم اینترنت بانک را متصدیان بانک ها انجام می دهند. به شما یک نام کاربری و رمز عبور داده می شود. این اعداد و ارقام در سایت بانک ها قابل استفاده است. در بخش خدمات اینترنتی سایت تمامی بانک ها ، می توانید وارد فضای مجازی خود شوید و انواع قبوض و عوارض و ... را پرداخت کنید. شناسه قبض و شناسه پرداخت هر یک از این قبض ها را وارد کنید و دکمه پرداخت را بزنید. چنانچه این کار با موفقیت انجام شود ، به شما کدی داده می شود که کد رهگیری است ؛ این کد نشان می دهد که شما قبض خود را پرداخت کرده اید. بهتر است این کد را تا پرداخت قبض بعدی در جایی ثبت کنید. استفاده از اینترنت اصلا کار سختی نیست. اگر بلد نیستید، می توانید از همکاران و یا فرزندانتان بخواهید که به شما آموزش دهد ؛ بچه های این دوره زمانه چم و خم این دنیای مجازی را به خوبی می شناسند. اصلا می توانید پرداخت قبض ها را بر عهده فرزندانتان بگذارید ؛ روش مناسبی برای مسئولیت پذیر کردن آنهاست!
اگر خودتان می خواهید پرداخت ها را انجام دهید و حوصله سروکله زدن بارایانه را ندارید ، تلفن بانک را انتخاب کنید. برای فعال کردن تلفن بانک هم بایید به بانک بروید. شماره تلفنی به شما داده می شود. این شماره ، شعبه تلفنی بانک است. زمانی که تماس بگیرید ، اپراتوری جوابگوی شماست که راهنمایی تان می کند. این که هر کدام از عددهای روی صفحه تلفن چه کمکی می توانند به شما بکنند. به دستور العملی که به شما می دهد به دقت گوش دهید و تمام کارهایی که از شما خواسته می شود را به طور کامل انجام دهید. در پایان باز هم کد رهگیری به شما داده می شود و مبلغ کسر شده از حساب و باقی مانده آن به شما گفته می شود. این روش ساده تر است چرا که یافتن رایانه و اینترنت با هم و داشتن سرعتی مناسب ، همیشه میسر نیست اما حتی می شود از تلفن های عمومی کنار خیاببان هم برای پرداخت قبض استفاده کرد.
در سایت بانک ، نرم افزار همراه بانک ها وجود دارد. با انتخاب نوع و مدل گوشی خود ، برنامه مناسب را دانلود کرده و روی گوشی های همراه تان نصب کنید. با نصب این نررم افزار ، بدون نیاز به اینترنت ، می توانید در هر مکانی که آنتن دهی مناسب دارد ، قبض هایتان را پرداخت کنید. این آگهی های بازرگانی که نشان می دهد درون قایق و در دریاچه ای آرام ، فرد قبض هایش را می پردازد ، واقعا امکان پذیر است. پرداخت قبض از طریق دستگاه های خودپرداز هم امکان پذیر است اما باز هم به مشکل کمبود آنها و خرابی های مداوم و قطعی سیستم و صف طولانی و غرغرهای زیر لب بر می خورید.

خریدهای اینترنتی
 

این نوع خرید به هیچ وجه به دل خانم ها نمی چسبد. یعنی چه که ندیده و نشناخته و صدجا قیمت نکرده آدم خرید کند؟اصلا آمدیم و جنس را به ما انداختند ، یقه کی را بگیریم ؟ این خریدها فقط به درد زمان هایی می خورد که وقت کافی نداری یا مهمان سرزده قرار است بیاید: هر چند که مطمئنم آقایان مشتری دائمی این نوع خریدها می شوند!
به جز سایت های اداره پست ، فروشگاه های آنلاین دیگری هم وجود دارند که می توانید از خانه خرید کنید. سایت فروشگاه شهروند shahrvand , ir مکان مناسبی برای خرید است. با انتخاب نزدیک ترین فروشگاه به منزل تان ، کالاهایی را که نیاز دارید سفارش دهید. این سایت شرایط فروش قسطی و این جور اطلاعات را هم به شما می دهد.
در «میدونک» هم می توانید همه اقلام را به قیمت روی آن بخرید و به شرط آنکه خریدتان بالای 10هزار تومان باشد. آنها را جلوی در خانه تحویل می گیرید.
www.meydoonak.com محصولات پر فروش و پر طرفدار را هم به شما معرفی می کند.محصولات پر فروش و پر طرفدار را هم به شما معرفی می کند. محصولات کاله ، میهن ، هورسان ، مزمز ، دامداران و هر آنچه که در یک سوپر مارکت به فروش می رسد ، اینجا روبه روی شماست. قوانین خاصی هم دارد که با مراجعه به سایت از آنها مطلع می شوید اما می دانم که مشتری ثابت آن خواهید شد. «میدونک» بخش هایی مثل لوازم الکترونیک ، میوه و سبزی ، لبنیات ، نان و شیرینی ، تنقلات و غذای آماده دارد.
کالاهای فرهنگی را هم می توان هم اینترنتی خواند و هم خرید کرد. مثلا :
1. دانشسرا فروشگاه اینترنتی کتاب:
www.daneshsara .ir
2. کتاب و نشریات :
www.arefkamel.com
3. فروشگاه اینترنتی بخوان داتکام ، نشرفرا:
www.bekhan.com
4. شهر کتاب:
www.bookcityonline.com
منبع: هفته نامه فرهنگی -اجتماعی همشهری مثبت 162
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان