ماهان شبکه ایرانیان

خوب گوش کن تا بهتر شنیده شوی

عنوان: یکی از عمده ترین عامل اختلافات زناشویی عدم هم زبانی یا به عبارتی تفاوت زن و مرد در حیطه کلامی است که باعث بروز و ایجاد خدشه در عواطف و احساسات طرفین است

خوب گوش کن تا بهتر شنیده شوی
عنوان:
یکی از عمده ترین عامل اختلافات زناشویی عدم هم زبانی یا به عبارتی تفاوت زن و مرد در حیطه کلامی است که باعث بروز و ایجاد خدشه در عواطف و احساسات طرفین است. که راهکارهایی برای برطرف ساختن این دسته از مشکلات مطرح می کنم. برای درک بهتر چرایی مسئله باید ابتدا بررسی کنیم که چرا اغلب آقایان از بروز صحیح احساسات درونشان عاجزند؟
همه ما می دانیم که مردان در مقابله با زنان کمتر صحبت می کنند که این قضیه ریشه در کودکی جنس زن و مرد دارد. اغلب والدین پسرها هستند که به مراکز گفتار درمانی مراجعه می کنند و از اینکه پسرشان درست صحبت نمی کند، شکایت دارند و به راستی چرا؟!
بررسی ها نشان داده که مرکز کلامی خانمها در جلوی نیمکره چپ و در آقایان در پشت نیمکره چپ قرار دارد. از چندین مرد در حالت صحبت کردن اسکن MRI گرفتند و از بررسی دریافتند که برای صحبت کردن تقریبا تمام نیمکره چپ مغزشان فعال می شود تا مرکزی برای سخن گفتن پیدا کنند ولی موفقیت چندانی به دست نمی آورند و دقیقاً به همین دلیل است که آقایان در صحبت کردن کمتر توانمند هستند.
هنگامی که یک مرد قصد دارد گل به همسرش هدیه بدهد، سعی می کند برای بیان دقیق احساساتش از زبان گل استفاده کند مثلاً گل رز قرمز که بیانگر عشق است با یک سبد گل بسیار گرانقیمت.
خوب رسیدیم قسمت سخت ماجرا حالا وقت آن رسیده که آن سبد گل با یک کارت تبریک و یک نوشته روی آن تزئین شود. خرید و انتخاب یک کارت تبریک زیبا برای آقایان کار ساده ای است، اما نوشتن احساسشان در قالب جمله برای آنها کاری سخت و دشوار است و جالب است بدانید اغلب مردان کارت تبریکی را انتخاب می کنند که جملات بیشتری روی آن نوشته شده باشد. به این ترتیب جای کمتری برای نوشتن آنان باقی می ماند.
به خاطر داشته باشید آقایان برای مسئولیت های زندگی خلق شده اند نه برای صحبت کردن. به همین دلیل آقایان برای تفریح مکانی آرام و سرشار از سکوت را می پسندند و این در حالی است که خانمها اگر مدتی را در سکوت به سر ببرند، باید دانست که مشکل بزرگی پیش آمده. به راستی چرا خانمها نیاز به صحبت کردن دارند؟!
این قضیه برمی گردد به ساختار مغزی خانمها، آقایان مغز بخش بندی شده و تفکیک شده ای دارند و قدرت جداسازی و نگهداری اطلاعات را دارند. زمانی که مرد از کار پرمشغله به خانه می آید، همه روز را دسته بندی و سپس بایگانی می کند، اما خانمها چنین قدرتی ندارند، زیرا مسائل در ذهن خانمها به هم مرتبط هستند و مرتب در ذهن او می چرخند و تنها راهی که خانمها می توانند از دست افکارشان خلاصی یابند، صحبت کردن درباره ی آنهاست و اما آقایان گمان می کنند هرگاه خانمی راجع به مسئله ای صحبت می کند، غُر می زند و گله و شکایت می کند. این در حالی است که شاید هیچ حس انتقاد گونه ای نداشته باشد (ولو با سخن منتقد صحبت کند) او فقط می خواهد صحبت کند تا اولاً از شر افکار مزاحم خلاصی یابد و ثانیاً همسرش یا شنونده با تکان دادن سر، او را تسلی بخشد. من شخصاً معتقدم زنان بیش از آنکه نیازمند گوش باشند، نیازمند شنیده شدن هستند. چه بسا خانمهایی که زیاد گفته و کمتر شنیده می شوند و آنقدر صحبت می کنند تا حس شنیده شدن را خوب دریافت کنند.
این قضیه برمی گردد به مبحث نیاز به مهم بودن در خانمها. جالب است بدانید اغلب خانمها فقط به دلیل نیاز به مهم بودن و در مرکز توجه به طور خاص قرار گرفتن، ازدواج کنند. پس اگر مردی این نیاز همسرش را خوب شناسایی کند، قطعاً زندگی سرشار از عشقی را در پیش خواهد گرفت.
با پرحرفی خانمها و کم حرفی آقایان چه کنیم؟
طبیعی است که وقتی دو طرف مشکل دارند، باید هر دو طرف اصلاحاتی را در خود به وجود بیاورد. کافیست بدانیم که همه ما از چه چیز لذت می بریم و البته اینکه قصد خوشبختی او را داشته باشیم، شرطی مهم و اساسی است. پس وقتی متوجه شدیم او چه دوست دارد، آن را ایجاد کنیم و از با هم بودن بیشتر لذت ببریم. یک راهکار مهم اینکه آقایان بسیار تلگرافی صحبت می کنند. کوتاه، مختصر و مفید. با همین مختصر و مفید بودن آنها کنار بیایید و از یک کلام محبت آمیز به اندازه ی ساعتها معنی استخراج کنیم. و اما خانمها جهت اینکه از پرحرفی بپرهیزند همه چیز را برای او بنویسید. از آنجا که نگارش سخت تر از گویش است، شاید کلامتان موجزتر ولی مختصرتر شود، ضمن اینکه برچسب غُرغُرو بودن هم نمی خورید.
منتها به خاطر داشته باشید که فقط انتقاد و درد را ننویسید. گاهی پیامهای عاشقانه را نیز برایش بنویسید تا هر بار یادداشتی از شما دریافت کرد، انتقاد و خشم و اعتراض برایش تداعی نشود، زیرا با این تصور ممکن است برخی از نوشته هایتان را اصلاً نخواند.
آقای محترم: توجه را چاشنی محبت کنید تا همواره همسری شاد و دلنشین داشته باشید.
خانم محترم: کلام مختصر همسرت را خوب گوش کن تا بهتر شنیده شوی.
منبع:نشریه راه موفقیت، شماره 17.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان