چگونه فرزند او‌ل‌تان را برای تولد نوزادتان آماده کنید؟ بخش اول

اگر فرزند کوچکی دارید، کنار آمدن با تولد خواهر یا برادری تازه برای او سخت خواهد بود، چرا که حس می‌کند فرد جدیدی به قلمرو او وارد شده و قصد دارد تا جای او را در دل پدر و مادر بگیرد.

فرزنداگر فرزند کوچکی دارید، کنار آمدن با تولد خواهر یا برادری تازه برای او سخت خواهد بود، چرا که حس می‌کند فرد جدیدی به قلمرو او وارد شده و قصد دارد تا جای او را در دل پدر و مادر بگیرد.

وقتی فرزند دوم کمی‌بزرگتر شود، فرزند اول این حس را با جر و بحث کردن، هل دادن، مسخره کردن او و یا حتی درگیر شدن با او بروز خواهد داد.

ما در گزارشی دو قسمتی قصد داریم تا به شما بیاموزیم تا چطور به بهترین نحو فرزند اول‌تان را آماده پذیرش عضو تازه وارد خانواده نمائید.

این بخش اول گزارش ماست:

این اتفاق کاملا طبیعی است. حس رقابت میان خواهر و برادرها، در حقیقت حسی است که آن‌ها را برای ورود به دنیای وسیع تری آماده می‌کند. ولی فرزند دوم قطعا دلیل این حس حسادت را درک نخواهد کرد. او به توجه نیاز دارد و احتمالا با واکنش نه چندان دلنشینی از سوی فرزند اول روبرو می‌شود.

فرزند اول، شاید بخواهد تا به او هم شیر بدهید یا شیشه شیر یا پستونک برایش تهیه کنید؛ شاید از راه رفتن امتناع کند و از شما بخواهد تا او را هم بغل کنید. سعی کند تا در تخت یا صندلی فرزند دوم بنشیند و یا حتی اور ا اذیت کند تا بدین ترتیب توجه و محبت شما را به دست بیاورد.

اما فرزند دوم هیچ گناهی ندارد، او نمی‌تواند حس خواهر یا برادر بزرگترش را درک کند. کار شما برای کنار آمدن با این شرایط سخت است. ولی شما باید حس فرزند بزرگترتان را درک کنید. او جایگاهش را به عنوان پادشاه خانه از دست داده و شاهد آن است که بیشتر توجهات به یک موجود کوچولو متمرکز می‌شود.

فرزندقبل ازتولد فرزند دوم چه کنید؟

1-باید به کودک‌تان در مورد تولد قریب الوقوع نوزاد در راه اطلاع رسانی کنید:

باید به او توضیح دهید که این نوزاد تازه وارد به کوچکی یک بذر است که در شکم شماست و بگوئید که خود او هم همین‌طور بوده. البته شاید درک این ماجرا کمی‌برایش سخت باشد. شما باید داستان‌هایی درمورد تولد فرزند جدید را برای او بگوئید. از او بخواهید که با لمس کردن شکم مادر، لگدهای جنین را حس کند و او را تشویق کنید تا با نوزادی که در شکم مادر است، صحبت کند.

2-بعد از تولد نوزاد، برایش توضیح دهید که چه خواهد شد:

به عنوان مثال به او بگوئید: وقتی بچه به دنیا بیاید، پدر بیشتر از مادر مسئولیت نگهداری و پرستاری از او را برعهده خواهد گرفت. تاکید کنید که مثلا تو تنها «مایکل» خانه هستی و بهترین «مایکل» همه دنیا خواهی بود. به او بگوئید که چقدر دوستش دارید و بعد از تولد نوزاد هم به این ابراز احساسات ادامه دهید. او باید مطمئن شود که با تولد نوزاد، احساسات شما نسبت به او تغییری نخواهد کرد. البته درک این حس اصلا کار ساده ای نخواهد بود. او را مطمئن کنید که او هم‌چنان برای شما ویژه و خاص است.

فرزند3-به او اجازه مشارکت وهمکاری بدهید:

درتصمیم گیری‌های ساده، مثلا این‌که لباس آبی تن نوزاد کنید یا لباس صورتی، با او مشورت کنید و از نظرش استقبال کنید.حتی می‌توانید از او در انجام کارهای ساده کمک بگیرید. شاید تولد نوزاد جدید، باعث تغییر برخی روتین‌های زندگی شود و مجبور شوید فرزند اول را در اتاق خودش بخوابانید. پس برای فرزند اول‌تان به اندازه کافی زمان بگذارید.

4-توضیحاتی در مورد روز زایمان:

چند هفته قبل از تولد نوزاد دوم، به فرزندتان توضیح دهید که به بیمارستان خواهید رفت و یک یا دو روزی در بیمارستان خواهید بود. برای آن چند روز، فرزندتان را نزد کسی که او را دوستش دارد بگذارید. چند روز قبل از رفتن به بیمارستان، حسابی با فرزند اول‌تان وقت بگذرانید و در صورت امکان، شرایط را فراهم کنید که فرزندتان برای عیادت از شما به بیمارستان بیاید تا حس کند که عضو مهمی‌درخانواده است. از او با نوزاد تازه وارد عکس بگیرید تا حس کند که به اندازه نوزاد، برای شما اهمیت دارد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر