تاریخ خبر : 1392/10/27 – سایت “فلیکر” یکی از بزرگترین وب سایتهای اشتراک گذاری عکس است ،باتوجه به تعداد عکسهای تگ شده از مقصدهای گردشگری جهان از سوی کاربران، به عنوان معیاری برای اندازه گیری محبوبیت مقصدهای گردشگری جهان توجه محققان را بخود جلب کرده است.
به گزارش یونایتدپرس، به نقل از گروهی از محققان امریکایی، تصاویری که گردشگران از مراکز تفریحی و طبیعی در دوران تعطیلات خود گرفته و با هدف اشتراک گذاری به سایت فلیکر ارسال میکنند، میتواند به عنوان منبعی برای ارزیابی میزان محبوبیت نواحی طبیعی و چشم انمدازهای تفریحی و گردشگری جهان در اختیار موسسات و محققان در حوزه گردشگری جهانی قرار گیرد.
این گروه از دانشمندان از دانشگاه استنفورد کالیفرنیا یادآور شدهاند که اطلاعات جمع آوری شده از این سایت میتواند کمک خوبی برای اندازه گیری محبوبیت و توجه جهانی به یک مکان گردشگری و نیز ارزیابی منافع مالی و معنوی باشد که این مناطق عاید مردم خود میکنند.
فلیکر یکی از بزرگترین وب سایتهای اشتراک گذاری عکس است که در سال 2004 توسط” لودکرپ “تاسیس شد و در سال 2005 کمپانی معروف یاهو آن را خریداری کرد . این وبسایت که تا سال 2011 بیش از 51 میلیون عضو ثابت را داشته است این امکان را به همگان میدهد که به راحتی تصاویر خود را به اشتراک بگذارند تا کاربران بتوانند آن ها را مشاهده کرده و درباره آن نظر دهند. باتوجه به این که بخش بزرگی از عکسهای اشتراک گذاری شده دراین سایت مربوط به گردشگران و چشم اندازهای طبیعی ومقصدهای گردشگری مختلف است، اکنون این سایت توجه محققان وموسسات آماری و پژوهشی در صنعت گردشگری را بخود جلب کرده است.
طبق همین گزارش پیش از این گفته میشد که یافتن آماردقیق ازسهم منابع طبیعی دردرآمدهای گردشگری بسیار دشوار است و نواحی طبیعی همانند پارکهای حفاظت شده یا سواحل و جنگلها تنها 6 میلیارد در اقتصاد جهانی سهم دارند.
دادههای جدید اما به محققان امکان داده است که با کمک رسانههای اجتماعی و اطلاعاتی که هرروز درآنها ثبت می شود، فرصت تازهای برای مقایسه آمارهای تحقیقاتی خود بدست آورند. محققان در مورد سایت فلیکر به طور خاص قادر به کسب اطلاعات جالبی براساس 1.4 میلیون تصویر تنها از چشم اندازهای طبیعی وزمینی هستند که در این سایت تگ میشود وبا استفاده از پروفایل کاربران مرتبط با این تصویرها نیزمی توان تاحدی تعداد افرادی را که به آن منطقه رفت وآمد دارند، محاسبه کرد .
“آنه گوری” یکی دیگر از محققان این پروژه نیز میگوید که تا کنون هیچ راه حل دیگری برای یافتن ومحاسبه نرخ بازدیدها و ارزش مالی این مناطق طبیعی برای صنعت گردشگری دراختیار محققان نبوده و اکنون بدون توجه به دادههای قابل استخراج از این سایتها،این بررسیها کامل نیست.
تاپیش از این محققان تنها متکی به آمارهای محلی منتشر شده ازسوی مقامات محلی وسرشماریهای معمول بودند. استفاده از رسانههای اجتماعی برای فهم این که چه مناطقی ازجهان بیشتر دیده میشود و میزان رشد کدام منطقه بالاتروسریعتر است بسیار بهتر و کم هزینهتر از قبل شده است. این سایتها در نگاه بهتر به تغییرات درطول زمان و مکان، امکانات بدیعی را دراختیار محققان قرار دادهاند.