مهاجری از هند

انبه دارای مقدار متنابهی پتاسیم است؛ در نتیجه برای کسانی که فشار خون بالا دارند مفید است انبه با وجود کالری کم و فیبر زیادش، سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد معدنی مفید برای بدن است

مهاجری از هند
انبه دارای مقدار متنابهی پتاسیم است؛ در نتیجه برای کسانی که فشار خون بالا دارند مفید است
انبه با وجود کالری کم و فیبر زیادش، سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد معدنی مفید برای بدن است. انبه که بومی هند است در فرهنگ هندی ها، سمبل عشق و باروری بوده و مصرف آن برای سلامت روح و روان مفید شناخته می شده. این میوه با طعم خاص استوایی و عطر دلپذیرش، یکی از میوه های خاص این فصل است که به تازگی خبرهای خوبی درباره خاصیت ضد سرطانی آن هم منتشر شده است. درباره آن بخوانید:

تاریخچه
 

درخت انبه از هزاران سال پیش در شبه جزیره هند پرورش داده می شد و بین قرن پنجم و چهارم پیش از میلاد به آسیای شرقی رسید. چینی ها آن را منبع انرژی می شناختند و برای درمان کم خونی، یبوست، سرفه، تب، دریازدگی و مشکلات گوارشی از آن استفاده می کردند. در قرن 19میلادی، اعراب آن را به شرق آفریقا و سپس به مناطقی از جنوب آمریکا از جمله برزیل، کارائیب و مکزیک بردند.
امروزه یک دوم کل محصولات انبه به کشور هند تعلق دارد. علاوه بر این کشور، انبه در آمریکای شمالی، مرکزی، جنوبی، کارائیب، جنوب و مراکز آفریقا، استرالیا، چین، پاکستان و آسیای جنوب شرقی پرورش داده می شود. با وجود اینکه هند بزرگ ترین تولید کننده انبه در جهان است، کمتر از یک درصد از صادرات جهانی مربوط به این کشور است.

انبه منبع سلامتی
 

انبه منبع بتاکاروتن، کیورستین و آستراژالین است. این اسم های عجیب و غریب نام چند آنتی اکسیدان قوی است که می توانند شر رادیکال های آزاد را از بدن شما کم کنند؛ همان رادیکال های آزادی که به سلول ها صدمه زده و باعث بیماری های قلب، سرطان و پیری زودرس می شوند. درضمن انبه حتی یکی از کوچک ترین های آن می تواند چیزی در حدود یک چهارم نیاز روزانه شما به ویتامین ث، نزدیک به دو سوم نیازتان به ویتامین آ و مقدار مناسبی هم ویتامین ای و فیبر مورد نیازتان را تأمین کند. علاوه بر این انبه دارای مقدار متنابهی پتاسیم است که این میوه را برای کسانی که فشار خون بالا دارند و کسانی که می خواهند پس از یک ورزش حسابی تجدید انرژی کنند، مناسب می سازد.

مهاجری از هند

کلسترول بی کلسترول
 

پکتین موجود در این میوه باعث کم شدن کلسترول خون می شود. به تازگی محققان مرکز تحقیقات غذایی متوجه شده اند که تکه هایی از پکتین جدا شده و باعث مهار گالکتین3 می شود. گالکتین نوعی پروتئین است که در پیشروی سرطان ها نقش دارد. علاوه بر این، محققان اروپایی بررسی سرطان دریافته اند که ارتباطی بین مصرف فیبر فراوان و کاهش سرطان های گوارشی وجود دارد. انبه هم که سرشار از فیبر است و به همین علت می توان گفت که یک میوه ضد سرطان است.

کم کالری، عامل آلرژی
 

انبه با اینکه میوه بزرگی است اما کالری کمی دارد. یک انبه متوسط حدود 135کالری دارد و البته قند طبیعی در آن کم نیست؛ یعنی حدود 30 گرم قند دارد. هنگام مصرف انبه دقت کنید که دچار آلرژی به ان نشوید زیرا این میوه هم جزو خانواده آناکاردیاسه است و ماده ای به نام یوروشینول دارد که نوعی رطین سمی است و می تواند باعث التهاب پوست پا در ماتیت شود. البته بیشتر پوست و آب این میوه مشکل ایجاد می کند تا قسمت گوشتی آن!

ارزش غذایی یک انبه بدون پوست متوسط

 

پروتئین-06/1 گرم

فیبر-7/3 گرم

پتاسیم-323 میلی گرم

کالری-135

فسفر-23 میلی گرم

ویتامین ب1(تیامین)-12/0 میلی گرم

منگنز-19 میلی گرم

ویتامین ب2ریبوفلاوین -118/0 میلی گرم

کلسیم-21 میلی گرم

نیاسین-209/1 میلی گرم

سدیم-4 میلی گرم

فولات-29 میکروگرم

اهن-27/0 میلی گرم

ویتامین آ-1584واحد بین المللی

سلنیم2/1 میکروگرم

ویتامین ب6-227/0 میلی گرم

منگنز056/0 میلی گرم

ویتامین ث-3/57 میلی گرم

مس-228/0 میلی گرم

ویتامین ای-32/2 میلی گرم

روی-08/0 میلی گرم

ویتامین کا-7/8 میکروگرم

منبع: دو هفته نامه ی همشهری مثبت، شماره ی 174.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان