جید جونز،قهرمانی که با مدال طلای تکواندو مزد تلاشهای پدربزرگ را داد

جید لوئیز جونز، تکواندوکار ولزی متولد سال ۱۹۹۳ است. او در بازیهای المپیک ۲۰۱۶یکی از نمایندگان کاروان بریتانیا بود که توانست مدال طلای ارزشمندی را برای بریتانیا کسب کند.

ورزشیجید لوئیز جونز، تکواندوکار ولزی متولد سال 1993 است. او در بازیهای المپیک 2016یکی از نمایندگان کاروان بریتانیا بود که توانست مدال طلای ارزشمندی را برای بریتانیا کسب کند. 

زندگی شخصی

جونز متولد 21 مارس سال 1993 در منطقه بودل ویدان ولز است. او تحصیلاتش را تا سن 16 سالگی و تا دوره دبیرستان ادامه داد و پس از آن زندگی اش را وقف تکواندو نمود. جید 169 سانتی متر قد و57 کیلوگرم وزن دارد.

پدر جید در مصاحبه ای اعلام کرد که به ندرت به تماشای مسابقات دخترش در عرصه تکواندو می رفته؛ چرا که دیدن اینکه حریفان به بدن وسر دخترش ضربه می زنند، او را به شدت ناراحت می کرده. اما درعین حال به داشتن دختری مثل جید افتخار می کند. پدر جید یک ماهیگیر است و سه فرزند دارد. او دراین رابطه گفت:« با دیدن مدال برگردن جید، اشکهایم جاری و گلویم کیپ می شود. راستش را بخواهید تا سال 2012 تحمل دیدن مبارزات او را نداشتم ولی در آن سال جید مرا مجبور کرد که به تماشای مسابقاتش بروم. ولی واقعا نمی توانستم تحمل کنم. دلم می خواست فرار کنم. حس بدی است که ببینی که به دخترت لگد می زنند ولی من همه مسابقاتش را می دیدم و با بلندترین صدای ممکن داد می کشیدم و با هواداران همراه می شدم.دخترم بهترین تکواندوکار دنیاست و در آینده هم کسی نمی تواند او را شکست دهد.»

پدر جید همراه با مادرش، جین فرگوسن و پدربزرگ جید، یعنی مارتین فولکس به تماشای مسابقات او می نشینند. آقای فولکس، پدرخوانده مادرجید بود که در سن 8 سالگی جید را با ورزش تکواندو آشنا کرد. هدف او از آشنا کردن جید با دنیای تکواندو این بود که جید بتواند در خیابان از خودش دفاع کند. پدر و مادر جید وقتی او 9 ساله بود از هم جدا شدند ولی دو خانه نزدیک به هم گرفتند تا جید بتواند هم پدر و هم مادرش را زود به زود ببیند و حالا او ارتباط خوبی هم باهردویشان دارد. در روزهای کودکی، این پدربزرگ جید بود که هفته ای 4 بار با رانندگی در مسافتی طولانی جید را به کلاس تکواندو می برد و او حالا برای قدردانی از پدربزرگش، تعدادی از مدالها و افتخاراتش را در ویترین خانه آنها قرار داده.

پدر جید درمورد شرایط زندگی دخترش ادامه داد:«کار برای جید سخت بود. او از خانواده ثروتمندی نبود و پدربزرگش تلاش زیادی برای جید انجام داد. او را به تمرینات می برد و هزینه های کلاسهایش را می پرداخت. جید به صورت آکادمیک تکواندو را آموخت.»

ورزشیافتخارات ورزشی

جونز در مسابقات اروپایی 2010 سنت پترزبورگ روسیه به مدال نقره رسید و در المپیک تابستانی جوانان در سنگاپور، برای اولین بار طول تاریخ دراین بازیها برای بریتانیا مدال طلا کسب کرد و در سال 2010 به عنوان ورزشکار برتر سال ولز معرفی شد.

اولین موفقیت او در عرصه بزرگسالان در فوریه 2011 در مسابقات اوپن آمریکا به دست آمد و او درآن سال توانست مدال طلای وزن 62- کیلوگرم و مدال برنز وزن 57- کیلوگرم را مال خود کند. در همان سال او در مسابقات قهرمانی جهان کره جنوبی، به مدال نقره رسید و در اکتبر 2011 هم در مسابقات بریتیش اوپن مدال طلا را مال خود کرد. در مسابقات فرنچ اوپن هم او به مدال برنز رضایت داد. کسب مدال نقره درمسابقات اوپن آلمان درمارس 2012 و مدال برنز درمسابقات قهرمانی اروپا درسال 2012 از دیگر افتخارات او بود. در سال 2012 نیز جید به عنوان شخصیت برتر ورزشی ولز به انتخاب بی بی سی معرفی شد.

درویترین افتخارات جید دو مدال طلای المپیک، یک مدال طلای بازیهای اروپایی، یک مدال طلای قهرمانی اروپا و یک نقره و دو برنز دراین تورنمنت و مدال طلای بازیهای المپیک جوانان دیده می شود. او در مسابقات قهرمانی جهان هم به مدال نقره دست یافته.

ورزشیجید درالمپیک 2012 لندن موفق شد تا در وزن 57 کیلوگرم مدال طلای مسابقات تکواندو را کسب کند که این مدال، اولین مدال طلای تاریخ تکواندوی بریتانیا دراین وزن بود. جید در المپیک 2016 ریو هم از عنوان قهرمانی اش دفاع کرد و باغلبه بر حریف اسپانیایی، مدال طلای ریو را هم مال خود کرد. این دختر جوان لقب «شکارچی سر» را یدک می کشد؛ چرا که در مسابقاتش ترجیح می دهد تا با وارد کردن ضرباتی به سر حریفان از آنها امتیاز بگیرد. لازم به ذکر که ضربه به سر حریفان در مسابقات تکواندو، امتیاز بیشتری را به همراه دارد.

در سال 2013 او به لطف درخششی که در دنیای ورزش داشت، به عالی ترین رتبه امپراطوری بریتانیا دست یافت.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر