کاربرد های درمانی بوتاکس

امروزه تزریق بوتاکس شایع ترین درمان زیبایی غیر حراجی است. در سال ۲۰۰۵ در آمریکا سه میلیون و سیصد هزار و در سال ۲۰۰۷ چهار میلیون و ششصد هزار مورد تزریق بوتاکس انجام شده است

کاربرد های درمانی بوتاکس
امروزه تزریق بوتاکس شایع ترین درمان زیبایی غیر حراجی است. در سال 2005 در آمریکا سه میلیون و سیصد هزار و در سال 2007 چهار میلیون و ششصد هزار مورد تزریق بوتاکس انجام شده است.
« بوتاکس» نام تجاری سم تولید شده توسط باکتری « کلستریدیوم بوتولینوم» است که در مقادیر زیاد باعث نوعی مسمومیت غذایی به نام « بوتولیسم» می شود. صرف نظر از این واقعیت که کشنده ترین عارضه ی بوتولیسم، فلج بد ن است، دانشمندان برای استفاده ی مناسب از آن راهی پیدا کرده اند که برای انسان مفید است.
تزریق مستقیم این سم در مقدار کم و رقیق شده به عضلات خاص بد ن، باعث ضعیف شد ن تحت کنترل آن عضلات می شود.

موارد کاربرد درمانی « توکسین بوتولینوم» کدام است؟
 

1- « دستیونی» گرد ن
2- بلفارواسپاسم ( پلک زد ن بیش از حد)
3- تعریق بیش از حد در زیر بغل و کف دست ( هیپروهیدروزیس)
4- آشالازی (اختلال در شل شد ن «اسفنکتر» تحتانی مری)
5- میگرون و سایر اختلالات سردرد
6- تزریق « اینترادرمال» موضعی بوتاکس که در نور و پاتی های دردناک فوکال مزمن مؤثر است.
7- شقاق معقد

روش تزریق بوتاکس چگونه است؟
 

زمان لازم برای تزریق بوتاکس چند د قیقه ( حداکثر ده تا پانزده د قیقه ) است و به طور معمول نیازی به بی حسی نیست، اما امکان دارد بیست تا سی د قیقه قبل از تزریق از پماد بی حس کننده ی موضعی استفاده شود.
تزریق بوتاکس با استفاده از سوزن های بسیار ظریف ( ماننده سرنگ انسولین) به عضلات خاص انجام شده و با درد بسیار کمی همراه است. تعداد تزریق بسته به میزان چین و چروک دارد و از فردی به فردی دیگر متفاوت است. به طور معمول در نواحی پیشانی ده تا شانزده ، در خط اخم چهار تا شش و در دور چشم سه تزریق انجام می شود.

اثر بوتاکس چه مدت بعد از تزریق ظاهر می شود؟
 

معمولاً ظاهر شد ن اثر بوتاکس سه تا هفت روز زمان لازم است، اما برای مشاهده ی نتایج نهایی باید دو هفته از زمان تزریق بگذرد.

طول مدت اثر بوتاکس تزریق شده چقدر است؟
 

طول مدت اثر بوتاکس به طور معمول سه تا چهار ماه است ( به ندرت شش تا هشت ماه نیز مشاهده شده است) و خطوط به تدریج به حال قبل از درمان بر می گردند. بعد از چند بار تزریق اثر بوتاکس بیشتر باقی می ماند و از فواصل بین دو تزریق طولانی تر می شود. در بعضی افراد، اثر نسبی و طولانی مدت یا پاسخ حافظه یی (memory ersponse) مشاهده می شود، به طوری که چین و چروک ها هرگز به طور کامل به حالت قبل از شروع تزریق بر نمی گردد.

موارد کاربرد زیبایی توکسین بوتولینوم نوع A کدامند؟
 

موارد عمده ی کاربرد زیبایی بوتاکس عبارتند از: درمان خطوط عرضی پیشانی، خط اخم بالای بینی، چین و چروک های اطراف چشم (crowsfeet)، چین و چروک روی بینی همچنین بوتاکس باعث بالارفتن خفیف گوشه ی خارجی ابروها می شود. (chemicallbeowlift) هم چنین می توان به درمان چین و چروک عرضی و عمودی ناحیه گرد ن، چین و چروک لب فوقانی و گوشه های د هان و ... نیز اشاره کرد.

موارد منع مصرف بوتاکس کدام است؟
 

1- حاملگی
2- وجود عفونت در محل تزریق
3- بیماری میاستنی گراد
4- اختلالات نوروموسکولر
5- سندروم «Eaton lambert»
6- افرادی که آنتی بیوتیک هایی مانند جنتامایسین، استرپتومایسین و کانامایسین مصرف می کنند.
7- افرادی که داروی « دی-پنی سیلامین» که در « آرتریت روماتوئید» کاربرد دارد، مصرف می کنند.
8- افرادی که تحت درمان با « سیکلوسپورین» هستند.
9- افرادی که داروی صد مالاریای « کلروکین» مصرف می کنند.
10- مادران شیرده

چه نکاتی قبل از تزریق توصیه می شود؟
 

توصیه می شود مصرف داروهایی نظیر آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی دو هفته قبل از تزریق به منظور کاهش کبودی قطع شود. همچنین بهتر است یک هفته قبل از تزریق بوتاکس، از مصرف الکل خود داری شود.

چه نکاتی بعد از تزریق بوتاکس توصیه می شود؟
 

اگر چه ممکن است هنگام تزریق بوتاکس درد مختصری وجود داشته باشد ولی این حالت مانند درد سایر تزریقات یا نیش پشه بوده وبعد از آن دردی احساس نمی شود. توصیه می شود از خم کرد ن بیش از حد سر و نیز خوابید ن به روی شکم به مدت چهار تا شش ساعت خودداری شود. باید از ماساژ داد ن نواحی تزریق شده حداقل به مدت دوازده ساعت و ترجیحاً بیست و چهار ساعت خود داری کرد تا بوتاکس در محل های تزریق شده ی مورد نظر باقی مانده و از پخش شد ن بوتاکس به سایر عضلات صورت جلوگیری شود. فرد می تواند بلافاصله بعد از تزریق، فعالیت های معمولش را شروع کند. اما باید به مدت یک تا دو روز از انجام فعالیت ها یا ورزش های شدید و هم چنین تا 24 ساعت بعد از تزریق از استحمام با آب بسیار گرم خودداری شود.

عوارض احتمالی تزریق بوتاکس چیست؟
 

در صورتی که تزرییق بوتاکس توسط پزشک با تجربه صورت گیرد عوارض تزریق بسیار کم است. شایع ترین عارضه ی احتمالی، کبودی موقت در محل تزریق است. بروز سر درد در فرد کم اتفاق می افتد و در صورت ایجاد معمولاً طی 24 تا 48 ساعت از بین می رود. ممکن است افتاد گی پلک در پنج درصد افراد ( یک مورد در دویست تزریق) ایجاد شود. احتمال ایجاد این حالت در افرادی که ابروهای آن ها حالت رو به پایین دارد (position low) بیشتر است. این حالت موقتی بوده و به طور معمول طی سه تا شش هفته از بین می رود.

در صورت ایجاد چه علایمی، فردی که تزریق بوتاکس انجام داده باید به پزشک خود مراجعه کند؟
 

1- واکنس آلرژیک (اشکال در تنفس و بسته شد ن گلو، تورم لب ها، زبان، صورت و ایجاد کهیر)
2- اشکال در صحبت کرد ن و بلع غذا
3- ضعف شدید و غیر عادی عضلانی
4- درد قفسه ی سینه یا نامنظمی ضربان قلب
5- عفونت چشم، زخمی شد ن، دو بینی و سایر مشکلات چشمی
منبع:7 روز زند گی شماره 108
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان