ماهان شبکه ایرانیان

با این دردها شوخی نکنید !

همه ما گاه و بیگاه نشانه هایی چون سردرد، درد شکم و سوزش سر دل را تجربه می کنیم. بیشتر اوقات این دردها جدی نیست و خود به خود یا با مصرف مسکن ها و درمان های خانگی برطرف می شود ؛ ولی، گاهی واقعاً خطرناک بوده و نشان از یک بیماری جدی دارند

با این دردها شوخی نکنید !
همه ما گاه و بیگاه نشانه هایی چون سردرد، درد شکم و سوزش سر دل را تجربه می کنیم. بیشتر اوقات این دردها جدی نیست و خود به خود یا با مصرف مسکن ها و درمان های خانگی برطرف می شود ؛ ولی، گاهی واقعاً خطرناک بوده و نشان از یک بیماری جدی دارند. در اینجا تعدادی از این نشانه ها، از یک بیماری جدی دارند. در اینجا تعدادی از این نشانه ها را می خوانید:

سردرد شدید
 

سردردها انواع مختلف دارند که میگرن و سردردهای تنشی دو نوع عمده آنها است ولی، گاهی سردردهای ناگهانی و بسیار شدید می توانند شدیدترین سردرد در زندگی شما باشد، خبر از آنوریسم مغزی می دهد. در آنوریسم، رگ های مغز در نقاطی دچار آماس می شود و تا زمانی که این برآمدگی پاره نشده و به طور معمول، خونریزی نکند، برای فرد مشکلی به وجود نمی آورد. آنوریسم در مغز 5 درصد از افراد روی می دهد و افراد تا زمانی که برای شان مشکل ساز نشده از وجود آن بی خبراند. وقتی این برآمدگی خونریزی کند، خون بافت اطراف را پر می کند و سردرد بسیار شدیدی به وجود می آورد و از رسیدن اکسیژن به آن محل جلوگیری می کند. سیگار کشیدن و داشتن پیشینه فامیلی آنوریسم فرد را در معرض خطر ابتلا به آن قرار می دهد. یک آنوریسم پاره شده می تواند در عرض چند دقیقه به مغز آسیب بزند. پس زمانی که به یک سردرد بسیار شدید و ناگهانی دچار شدید به اورژانس زنگ بزنید. چرا که ممکن است یک آنوریسم این سردرد را سبب شده باشد و اورژانس می تواند با رساندن شما به بیمارستان و انجام تصویر برداری از مغز آن را تشخیص داده و جلوی آسیب بیشتر را بگیرد.

درد شدید شکم
 

بیشتر ما پس از دویدن به درد شکم دچار می شویم؛ ولی، نوعی از درد شکم هست که به هیچ وجه نباید آن را ساده انگاشت، چرا که می تواند نشان از یک آسیب جدی باشد. اگر حس کردید که قسمت راست شکم تان به شدت درد می کند ـ انگار به آن خنجر زده باشند ـ حالت تهوع و تب دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. چرا که ممکن است آپاندیسیت داشته باشید. آپاندیس ضایعه ای است که به انتهای روده بزرگ متصل است و زمانی که ملتهب شود، دردی شدید در شکم به وجود می آورد. در این حالت اگر بیمار به موقع به اتاق عمل نرسد و آپاندیس خارج نشود، می ترکد و عفونت در بدن بیمار پخش می شود. درد شدید و ناگهانی در شکم می تواند نشان دهنده کیست تخمدان هم باشد. بسیاری از کیست های تخمدان بی خطرند و به خودی خود برطرف می شوند؛ ولی، اگر یکی از آنها دچار پیچیده شود یا پاره شود، دردی بسیار شدید به وجود می آورد در هر دو حالت ـ چه آپاندیست و چه کیست تخمدان پاره شده بیمار نیاز به عمل جراحی اورژانس دارد. اگر کیست تخمدان هم دچار پیچیدگی شود باید، بلافاصله برداشته شود؛ چون در غیر این صورت جلوی خون رسانی به بافت تخمدان را می گیرد و آن وقت جراج مجبور خواهد شد خود تخمدان را هم به همراه کیست آن خارج کند.

دندان درد
 

وقتی غذای شیرین، سرد یا گرمی می خورید، دندان تان درد می گیرد و احتمالاً به معنای این است که به عصب دندان تان صدمه وارد شده است. به طول معمول، مینای دندان به علت پوسیدگی تحلیل رفته و سوراخ شده و عصب دندان عریان شده است. باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا روی عصب پوشیده شود و باکتری های موجود در دهان به آن دسترسی نیابند چرا که در این صورت این توده باکتریایی می تواند در تمام بدن شما گسترش یابد. باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان تان پر شد.
ولی اگر عصب دندان تان عفونت کرده باشد، لازم است که کشیده شود. گاهی هم لازم است برای از بین بردن و جلوگیری از گسترش باکتری ها مدتی آنتی بیوتیک مصرف کنید.

درد قفسه سینه
 

ممکن است ما پس از خوردن یک غذای سنگین یا ورزش حس کنیم که سنگین شده ایم. یا به قفسه سینه مان فشار می آید؛ ولی،اگر این فشار شدید و همراه با درد باشد، آن را جدی بگیرید. چرا که ممکن است نشانه سکته قلبی باشد. بسیاری اوقات درد قفسه سینه ناشی از سکته قلبی با درد معده اشتباه می شود و زمانی که فرد برای معالجه درد معده اش مراجعه می کند، پزشک متوجه می شود که او سکته قلبی کرده است. هر ساله حدود 10 هزاران زن زیر 45 سال در امریکا با درد و سنگینی قفسه سینه ناشی از سکته قلبی مراجعه می کنند. این علامت در زنان خفیف تر از مردان است و می تواند با حس خستگی و ضعف، درد گلو و تنگی نفس همراه باشد. اگر حس کردید که در قفسه سینه تان احساس سنگینی یا درد دارید به اورژانس خبر دهید. گاهی در زنان جوان تر این حالت هنگام ورزش پیش می آید. پزشک با گرفتن نوار قلب در می یابد که شما سکته قلبی کرده اید یا خیر و درمان مناسب را انتخاب می کند.

جمع شدن گاز در شکم
 

شاید عرض چند ماه گذشته مرتب گاز در شکم تان جمع شده یا نمی توانید به راحتی غذا بخورید و پس از خوردن چند لقمه احساس سیری و سنگینی می کنید. همه ما کم وبیش گاه و بیگاه به این حالت دچار می شویم؛ ولی، اگر بیشتر اوقات این طور هستید، آن را جدی بگیرید. شاید این حالت ناشی از مشکلی مهم نباشد و با تصحیح رژیم غذایی و تجویز دارو حل شود؛ ولی، در بدترین حالت سرطان تخمدان است که این علایم را سبب می شود. در سال 2007 دنیا سرطان های زنان امریکا نشانه هایی چون جمع شدن گاز در شکم، دردشکم یا لگن و مشکل در غذا خوردن را از علایم اولیه سرطان تخمدان اعلام کرد. اگر می بینید که به مدت دو یا سه هفته هر روز این علایم را دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. سرطان تخمدان به اندازه سرطان ریه یا سرطان پستان شایع نیست. در حدود یک زن از هر 70 زن در طول زندگی به سرطان تخمدان دچار می شود. اگر پیشینه فامیلی سرطان پستان یا سرطان تخمدان داشته باشید یا تا به حال باردار نشده باشید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار خواهید گرفت. از متخصص زنان وقتی بگیرید تا علایم خود را با او در میان بگذارید. اگر او به سرطان مشکوک شود، شما را برای انجام آزمایش های مفصل تری و انجام تصویر برداری خواهد فرستاد. در 90 درصد از زنانی که سرطان تخمدان آنها زود تشخصیص داده شود، شانس زنده ماندن تا 5 سال افزایش می یابد.

کمر درد با گزگز انگشتان پا
 

کمر دردی که با هیچ مسکنی خوب نمی شود، نیاز به بررسی بیشتر دارد. اگر کار فیزیکی سنگین انجام داده اید و کمر دردی گرفته اید که با مسکن ها خوب نمی شود، به ارتوپد مراجعه کنید. ممکن است به دیسک کمر دچار شده باشید و اگر به آن بی توجهی کنید، می تواند به اعصاب تان آسیب بزند. اگر حس می کنید که پای تان بی حس شده و گزگز می کند، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. تصویر بردار MRI می تواند مهره و دیسک آسیب دیده را مشخص کند. تا زمانی که پای شما بی حس نشده و گزگز نمی کند، پزشک درمان فیزیکی به همراه کورتون خوراکی و مسکن های غیر استروئیدی (NSAID) تجویز می کند تا التهاب عصب فرو نشیند. ولی، اگر پس از چند ماه همچنان درد شدید داشتید و پاهای تان بی حس شده و گزگز می کند، نیاز به جراحی دارید.

پا درد به همراه تورم
 

ران تان یا ساق پای تان دریک ناحیه درد می کند، باد کرده و قرمز شده و داغ تر از جاهای دیگر است. از این علامت بی تفاوت نگذرید. چرا که ممکن است دچار ترومبوز وریدهای عمیق ( DVT) شده باشید و خون در پای تان لخته شده باشد. ممکن است به خاطر یک سفر هوایی طولانی یا نشستن طولانی مدت روی صندلی برای روزهای متمادی و کار کردن پشت میز، خون در پای تان جمع شده و تولید لخته کرده باشد.
این لخته می تواند توقف جریان گردش خون در ورید پا را سبب شود. ناحیه اطراف لخته شروع به تورم. درد و قرمزی می کند. مسأله تنها به اینجا ختم نمی شود، ممکن است این لخته ها حرکت کنند و خود را به مغز و قلب برسانند و باعث سکته شوند. سیگاری ها در معرض خطر بیشتری هستند. محل تورم و درد را ماساژ ندهید، چرا که اگر لخته ها پاره شوند، می توانند به ریه ها برسند و جلوی اکسیژن رسانی به اندام ها را بگیرند. در عوض به پزشک مراجعه کنید. او با انجام سی تی اسکن یا اولتراسوند می تواند به وجود لخته ها پی ببرد. اگربه DVT مبتلا باشید لازم است که تا مدتی ـ حدود یک سال ـ داروهای رقیق کننده خون مصرف کنید. به علایم و دردهای خود توجه کنید.
لازم است بیش از آنچه همسر، فرزندان، کارهای خانه و وظایف شغلی تان توجه می کنید به خودتان وضع سلامتی تان توجه کنید، چرا که گاهی بی توجهی به یک علامت ساده می تواند شما را با بیماری های بزرگی درگیر کند و توجه به یک نشانه و پیگیری آن شما را از خطری بزرگ برهاند. خودتان را در اولویت آخر قرار ندهید و مراقب سلامتی تان باشید.
منبع :نشریه دنیای زنان، شماره 51.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان