هپاتیت ویروسی

هپاتیت‌های ویروسی   مقدمه   هپاتیت‌های ویروسی ،‌یکی از مهمترین معضلات بهداشتی در سراسر دنیا و از عوامل مرگ زود رس است

هپاتیت ویروسی

هپاتیت‌های ویروسی
 

مقدمه
 

هپاتیت‌های ویروسی ،‌یکی از مهمترین معضلات بهداشتی در سراسر دنیا و از عوامل مرگ زود رس است. هپاتیت یک بیماری شایع در جوامع بشری است که موجب التهاب و صدمه کبد می‌شود. این بیماری به دو حالت مزمن و حاد مشاهده می‌شود که در اثر انواع ویروس، داروها، الکل،‌جایگزین بافت چربی و ... در کبد می‌کند. هپاتیت‌های ویروسی از علل مهم درگیری کبد هستند و در اثر آلودگی با ویروس‌های هپاتیت نوع (A-B-C-D-E-G) ایجاد می‌شود که هپاتیت نوع B از مهمترین انواع هپاتیت‌های ویروسی است. هپاتیت‌های ویروسی یک نوع بیماری‌های عفونی و مسری است. که از افراد آلوده به ویروس به دیگران انتقال می‌یابد. مهمترین راه انتقال هپاتیت‌های ویروسی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ،‌ترشحات بدن و یا از طریق خوردن غذذا و آب آلوده است. با ورود ویروس به بدن انسان و در صورت ابتلای به بیماری در فرد آلوده نشانه‌های هپاتیت ظاهر می‌شود که در اکثر موارد بسیار خفیف و یا بدون علامت و یا بسیار شدید و مزمن است. در بعضی موارد بیماری منجر به ایجاد عوارض در کبد و حتی سرطان و یا اختلالات گوارشی می‌شود.

هپاتیت‌های نوع AوB
 

این نوع هپاتیت‌ها بیشتر از طریق آب و مواد غذایی منتقل می‌شود. این دو هپاتیت در سنین پایین اتفاق می‌افتد و در تمام دنیا وجود دارد.
هپاتیت A ممکن است به صورت طولانی یا برگشت کننده ی تا یک سال ادامه پیدا کند اما هرگز مزمن نمیشود. بیماری در سنین مدرسه و جوانان شایع است. دوره پنهان 15 تا 50 روز بوده و شایع‌ترین راه انتقال آن مدفوعی- دهانی است. این نوع هپاتیت به ندرت از طریق خون منتقل می‌شود و ایمنی ناشی از آن تا آخر عمر باقی می‌ماند.
هپاتیت نوع E نشانه‌های نوع E شبیه هپاتیت A است و فرم مزمن ندارد. دوره پنهان بیماری 15 تا 64 روز است. بسیاری از اپیدمی ‌ها در اثر آب آلوده بوده و نشانه‌های بالینی در جوانان و میانسالان شایع تر و ایمنی حاصل از آن کوتاه مدت است... .
منبع : ماهنامه قُرآن لیلةُالقَدر ش 50
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان